[WN] Welk bit gebruik jij en waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Welk bit gebruik jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 09:17

Naar aanleiding van een interessante discussie gisteren in de cursus, heb ik enkele vragen voor jullie. Zowel voor de recreatieruiter als voor de wedstrijdruiter.

Welk bit (snaffle, shanks) gebruik jij?
Wanneer heb je de overstap gemaakt van snaffle naar shanks en waarom? Bv: voor de wedstrijden, om je paard tegen te kunnen houden of omdat het paard op een snaffle ging hangen (dat heeft de mijne dus een beetje).
Welk soort (eventueel ook merk) shanks-bit heeft jouw voorkeur en waarom?

Ik denk dat zowat mijn vragen zijn ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:47

Oude pony: Myler shanks enkelgebroken en Billy Alan-shanks, omdat ik op 1 hand moet. Geen echte voorkeur voor welk bit.
Jonge pony: nu nog bitloos, ben overstap naar trens aan het maken (simpel enkelgebroken sweetirontrensje, merk onbekend). Voor overstap naar shanks (ivm 1-handig rijden) heb ik een babyshankje liggen voor straks.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:15

ik heb mijn welsh-cob tot 8 jaar gereden op een sweet irion trensje en eigenlijk was het geen succes
pas toen ik overging op shanks kon ik duidelijk maken wat ik graag wilde
ik kon aangeven welk tempo ik wilde zonder gedram en dikke onderhals en echt loslaten bij goed gedrag
uiteindelijk was hij zo goed geschoold dat we terug gingen naar trensje en uiteindelijk zelfs zonder hoofdstel konden rijden

mijn appie Spatter heb ik ook tot 5 jaar gereden op een trensje en ben daarna overgegaan op shanks
eigenlijk hetzelfde verhaal
paard reageerde gelijk veel fijner, begreep me veel beter en ging daardoor beter lopen
nu hij 8 jaar is rijdt ik hem in de bak op een ongebroken trensje en zelfs af en toe op een neckrope

blue wordt dit jaar 3 jaar en met hem begin ik met een ongebroken trensje en dan zie ik wel hoe het loopt
rakker en spatter vonden beide de bosal helemaal niks maar het zou best kunnen dat Blue er wel graag op loopt
hij is duidelijk een ander type paard

ik heb zelf een vrij onrustige zit en daarbij onrustige handen en mijn ervaring is dat ze beter lopen als ik op 1 hand rij
minder storend in de mond en duidelijker 1 hulp inplaats van 2 onrustige handen
zowel rakker als spatter liepen het lekkerst op een helemaal vast bit met lichte tongboog
dus nergens iets scharnierends
het dwingt me ook om meer met zit en beenhulpen op te lossen en van het bit af te blijven al pak ik bij bepaalde oefeningen wel degelijk de teugels in 2 handen

mijn ervaring is juist dat je naar steeds lichtere bitten kan naar mate je paard beter getraind is en mijn paarden worden helemaal niet hard in de mond
steeds hangen in een trensje omdat je paard maar doordramt is in mijn ogen slechter als 1 keer duidelijk en dan belonen door los te laten
dit vraagt natuurlijk wel goede feeling van de ruiter om precies op het juiste moment los te laten en ook echt los te durven laten
daarbij komt dan weer een goede trainer ter begeleiding

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 00:04

Afhankelijk van het paard, jouw level en level van het paard. Ik zou altijd starten met een sinpele D snaffle. Ben geen fan van al die mode bitten (ineens heeft iedereen een miler of billy allen....). Pas als je merkt dat er problemen zijn met het bit of je moet over ivm leeftijd paard (boven 6 op rassenshows) ga je over.
Een bit om paard ' te houden'. Is heel fout...
Een bit is een communicatieMIDDEL! Jij bent de persoon die communiceerd.
Zie het als een telefoon, deze helpt om te communiceren. Maar als ik niet duidelijk spreek, of in een andere taal gaat die telefoon me niet helpen om de boodschap over te brengen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 08:58

Ik heb dezelfde insteek als Pienb. Ik rij dus ook eigenlijk altijd met een full cheek snaffle maar omdat dat geen erkend westernbit is heb ik een simpele western snaffle met D-ringen voor "officiele" gelegenheden. Omdat ik ook wedstrijden wil gaan rijden en mijn paard inmiddels senior is ben ik nu over aan het gaan op shanks, maar voor mijzelf hoeft dat verder niet zo. Met buitenrijden gebruik ik dus nog steeds standaard de full cheek snaffle en in de bak ook nog regelmatig.

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:08

Mijn arabier rij ik met gebroken shank. Mijn paint rij ik met een billy allen snaffle. Start bij de paints eerste paar wedstrijden beginners en wran L3 dus dan mag dat nog met een 9 jarige. Moet daarna over op shanks, om amateur te kunnen starten, maar paard raakt in paniek als ik die in doe bij hem (hoofd omhoog en zet zijn hals helemaal op slot). Dus heel rustig op gaan bouwen door hem te laten wennen aan de shanks zonder dat er aan gerukt en geplukt gaat worden. Shankje in, halster om zodat ik hem vast kan houden aan een touwtje en wandelen maar... En dan zien we el wanneer hij er aan toe is om hem met shank te gaan rijden. Geduld is belangrijker dan een paard over de zeik.

Anoniem

Re: Welk bit gebruik jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:53

Ik rijd Bo met een myler shank, 1 met een wat langere schaar. is een vrij zacht bit en Bo loopt er goed mee.

Andere paarden rijd ik gewoon met een simpele D-trens.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:04

toen ik mijn tinker kocht werd hij gereden op een billy alan.
ik heb hem eerst langere tijd voor die mensen gereden en ik nam altijd maar mijn eigen hoofdstel mee.
toen ik hem echt kocht heb ik dat billy bit de vuilnisbak ingegooid. :o
hij liep er voor geen meter op en inbuigen??????
ben hem op een ongebroken bitje gaan rijden,veel beter.

mijn andere paard rijd ik wel op shanks? [scharen]
een enkel gebroken maar ik heb geen idee welke dat is omdat ik geen bal van western weet. :D
hij loopt er prima op op heel weinig hulp.
ik heb hem nog maar pas dus weet nog niet of ik hem hierop houd.
als wij meer aan elkaar gewend zijn moet ik hem meer op de achterhand gaan rijden,hij is echt voorhand gereden.
ik denk dat ik zelf niet uit de voeten kan met dit bit dan. [jaja,dressuurmuts!]

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:18

Voor Lan een grazerbit (shanks). En als ik dressuur rij een ongebroken water trens. Omdat ik op één hand moet en Lan een hekel heeft aan gebroken bitten. En omdat ik niet zo geloof in correctionals e.d.

Voor Wiz een billy allen snaffle en een billy allen met baby shanks. Ook Wiz houdt niet van gebroken bitten en verder is hij nog jong.

Marith_Ov

Re: Welk bit gebruik jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:23

Momenteel nog bitloos, maar met de tijd wil ik overstappen op een Myler snaffle met D-ring. Waaron Myler? Omdat deze al had liggen van mijn vorige paard en ik vind het prettige bitjes, niet te dik en niet te heftig. Daarna gaat hij over naar een Myler shank met narrow low port, ook deze heb ik al liggen van mijn vorige paard.