Halsterhoofdstel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 17:51

Wat een zoektocht zeg... een normaal leuk halsterhoofdstel vinden.

Over 4 weken ga ik met mn verzorgpaardje naar de veluwe. Wat is er nou lekkerder dan onderweg even stoppen en een hap gras kunnen nemen zonder een ijzeren klomp in je mond te hebben. Kortom, ik wil een halsterhoofdstel en het liefste een zwart leren....

nergens te vinden, ja 1 voor 130 euro en dat gaat me net even te ver. Hebben jullie suggesties waar ik ze kan vinden? Ik ben namelijk nog niet zo thuis in het buitenrij aspect....

en daarnaast. wie heeft een halsterhoofdstel en hoe bevalt het?
Bitloos is geen optie omdat ik dat over een langere periode zou willen aanleren en niet even vier weken van te voren erop gooien.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:02

Ik ken wel iemand die er eentje heeft maar die heeft hem al heel lang, ooit eens gekocht bij goedhard, ook een leren ja.
De paarden die ik rijd rij ik ook wel eens met een halsterhoofdstel maar die zijn beide van kunstof, een rode en zwarte, maar je wil dus perse leer hebben? Denk dat je dan toch wel wat duurder uit bent.
Kijk anders even op http://www.goedhard.nl

Het is ideaal, je spuit het even af en het is weer goed schoon, af en toe even in de wasmachine of in een sopje laten weken, handig met al dat zweet e.d.

Esther_r20

Re: Halsterhoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 19:31

ja leer vind ik net iets mooier dan kunststof.
mocht leer bijna niet te vinden zijn, dan ga ik verder kijken naar een ander materiaal :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:39

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:39

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:43

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:45

Ik heb een knaloranje, heel fijn maar dat vind je zeker niks :P

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:47

gewoon een bitloos hoofdstel?

djodjodjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:48

Ik was een tijd terug een halsterhoofdstelletje tegen gekomen in een ruitersportzaak waar enorme opruiming was en die was maar €5. Gewoon nylon, maar ik gebruik het (inmiddels bitloos, als side-pull) nogsteeds en het werkt heerlijk! Even in de wasmachine als die echt te vies is en je kunt er weer tegen aan.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:17

ja dat wassen en schoonmaken is inderdaad toch wel erg makkelijk als ik het zo lees... misschien moet ik toch afstappen van het gedeelte leer ;)

en gewoon een bitloos hoofdstel gaat het niet worden. Ten eerste is het mijn verzorgpaardje dus heb niet alle zeggeschap erover en ten tweede gaan we voor het eerst op een andere locatie rijden en dan vind ik 4 weken om te wennen aan bitloos erg kort. veiligheid gaat dan toch nog voor

en de rest... alvast super bedankt voor de reacties en links.

Zijn jullie ervaringen goed met halsterhoofdstellen, gebruik je het echt bij langere ritten?

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:21

Ik gebruik mijn halsterhoofdstel (bijna) altijd behalve als we in de bak rijden. Maar dat komt zelde voor. Ik gebruik het halsterhoofdstel juist bij ritten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:22

Heb je al eens aan een hackamore gedacht?
Dan heb je toch een goede rem en geen gepruts in de mond.
Het is voor buitenrijden dus ik neem aan dat je niet continu met contact hoeft te rijden.

Je hebt verschillende hacks, keuze zat.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:26

hackamore is eigenlijk hetzelfde verhaal als bij bitloos. niet mijn paardje en ik wil niet zo kort op het weggaan iets anders gaan proberen. daarnaast kan je je paard niet aan een hack vastzetten en aan een halster wel ;)
evengoed bedankt voor je meedenken!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:30

Toch is een hack niet iets waar ze lang aan moeten wennen.
Het is een heel duidelijke optoming, echt een héél ander verhaal als bij een sidepull bijvoorbeeld.

Een hackhoofdstel, combi halster:
(bit kan je zo verwisselen)
http://www.goedhard.nl/b_426.jpg

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:06

lijkt me toch niet erg handig, de hack hangt nu veels te laag en als je hem hoger hangt dan kom je in de knoop met het halster..

Pyralis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:36

Heb er 1 van Norton, bevalt goed! Zeer ruim te verstellen qua maat (van kleine cob tot normale full), geen rammelende onderdelen en zeer gebruiksvriendelijk! Kan alleen niet op de naam komen van het materiaal wat het is. Geen leer, geen kunststof... daar kom ik op terug.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:43

ik had er voor mijn vorige pony waarmee ik veel weg ging
of op rit , soms demo'tje zoals hier of buitenrit na trailerrit
boodschappen halen (tja waar heb je anders een pony en zadeltassen voor :o )
etc etc
maar vooral lekker buiten rijden met stops
een everline

niet de aller goedkoopste wel een hele fijne

Afbeelding

heb ook een norton gehad , die ligt hier nu in de winkel om te laten zien warom mensen die niet willen :o
en een lederen pfiff die er na een week uitzag als een jaar oud (ik poets erg heel erg weinig :o )

voor mijn huidige heb ik een betabiothane , bevalt ook prima :D

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 07:15

Esther_r20 schreef:
Zijn jullie ervaringen goed met halsterhoofdstellen, gebruik je het echt bij langere ritten?

Ze zijn gemaakt voor endurance en endurance valt bij mij toch wel onder de catagorie lange ritten :D Daar rijdt zowat iedereen met een halsterhoofdstel en de echte lange ritten duren zo'n 12-14 uur (op één dag)

Ik heb een Marylot sidepull. Heel handig hoofdstel, want je kan hem op verschillende manieren gebruiken. Als halster, met bit en zonder bit.

Hackemore zou ik ook niet zomaar aan beginnen. Mijn paardje was volledig stuur- en remloos met de hack :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 09:14

je kunt het ook nog goedkoper houden bedenk ik me net..
dan haal je alleen twee bakstukken met een klipje er aan waar je je bit aan kunt hangen en ga je met een goed passend halster rijden.
dit dus:
Afbeelding
te koop bij goedhard.

dan krijg je dit idee:

http://i272.photobucket.com/albums/jj17 ... CT0009.jpg

teugels er aan en rijden maar :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:06

Precies, dat wilde ik ook net voorstellen ellepel. Ik rijd ook zo, en ik ken zelfs iemand die met zo'n constructie endurancewedstrijden rijdt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:49

Nylon kan alleen wel sneller gaan schuren.

Ik vind zelf leder mooi , als ik met bit zou rijden zou ik graag een halster-hoofdstelletje van Barefoot uit de voorraad halen , mooi spul hoor +:)+

Maar als het vaak nat gaat worden of als je wat meer mogelijkheden wilt inbouwen en het naar wens wilt laten maken : Beta of Granite Biothane , mooi spul , lekker dun en simpel , oersterk en kan tegen een stootje. Gewoon Biothane vind ik persoonlijk enge stroeve plastic glim-troep... het Beta en Granite is meer leder-achtig.

Mooi spul :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:00

Oeh, en ik ben juist van plan om tóch voor een biothane halsterhoofdstel te gaan sparen, het is zulk handig spul. En in mijn ervaring ook alleen stroef met gespjes verstellen, en glim is moooooi bij mijn paard 8-) Leer is lastig met zweet en dat beta-spul is minder sterk dan gewoon biothane. Maar voorlopig gaat 't prima met een (onderlegd) nylon halster :j

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:01

zie net dat divoza ze ook heeft!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:50

Beta is iets minder sterk idd. , maar nog steeds belachelijk overdreven sterk voor gebruik in de paardensport hoor :)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 20:27

dank jullie wel!
ik ga eens zoeken naar de everline, die ziet er erg mooi uit
het halsterhoofdstel van barefoot lijkt me ook erg fraai op de foto.

nylon wil ik niet, ivm schuren.
leer vind ik mooier, maar als dat zo lastig worden gaat dan ga ik op goedhart verder neuzen. Zit leuk spul bij ;)

jullie echt heel erg bedankt voor het meedenken. als ik iets heb gevonden meld ik het zeker hier :)