is er ook iemand die weet wat je zelf kan merken als je zadel niet meer goed ligt. en dan bedoel ik tijdens het rijden.
heb namelijk ineens heel erg last van dat mijn benen erg ver in de stijgbeugels zitten, terwijl ik daar eerder nooit last van had, net of mijn houding ineens veranderd is.
kan je tijdens het rijden merken dat een zadel niet meer goed ligt????
Thunderluck
Geplaatst: 24-03-09 16:26
Ik denk niet echt dat het aan je zadel ligt hoor Als je niet weet of je zadel nog wel goed ligt moet je dat even laten nakijken en gewoon om je eigen houding denken wat voor zadel heb je eigenlijk ? dressuur of veelzijdigheid ? ooh jah springzadel kan natuurlijk ook
Je zou het na kunnen laten kijken, maar je zou ook eerst zelf een poging kunnen doen voor minder geld. Het boek " Het Zadelboek" van Tineke Dekker laat goed zien hoe een zadel zou moeten liggen en wanneer het niet goed ligt. Je doet er zelf een heleboel kennis uit op en kunt daarmee globaal in schatten of er echt iets moet gebeuren. Het boek is o.a. te koop bij Agradi.
je zou het aan je eigen zit kunnen merken idd, als het zld van voor hoger komt te liggen doordat het te smal is geworden of als het juist van voren te laag komt te liggen dan verschuift het zwaarte/dieptepun van het zadel
Schangah
Geplaatst: 24-03-09 20:18
Ik merk het aan mijn eigen balans en zit waaronder de beenligging. Bij een te krap zadel verschuift de balans naar achteren. wanneer je dan ontspanning in je zadel gaat zitten zul je merken dat je het gevoel hebt dat je naar achteren helt en je je benen naar voren gaat steken. om dit in het rijden te moeten corrigeren moet je voor je gevoel heel erg naar voren hangen. Bij een zadel waarvan de boom te breed is zakt de balans naar voren en zul je het gevoel hebben dat je er van voren afvalt. Ik beide gevallen heb je constant het gevoel van onbalans, je benen tijdens het rijden niet stil te kunnen houden en je kunt zelf ook last van je rug en benen krijgen.
mariel1
Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-09 11:12
dank je wel voor de reacties, en shangah, ik denk inderdaad dat ik in onbalans ben, zal een zadelmaker bellen om het te laten controleren.
marenmar85
Geplaatst: 02-04-09 02:34
hoi mariel
tips om even naar je zadel een paard te kijken of het nog goed past leg je zadel op je paard legt zonder dekjes en toestanden dan moet er tussen de schoft en zadelkamer ong 3 vingers kunnen ( naast mekaar gehouden en dan rechtop houden dus omhoog) zadel moet mooi aansluiten op je paard bij de schouder en de kussens ( onder de zitting )geen hobbels en plooien erin. En dan van de achterkant bekijken of het nog mooi ligt op je paard ( dus de gleuf onder de zitting) let je ook op de aansluiting op je paard succes