Deken herstellen zonder naaiwerk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Helma_Amber

Deken herstellen zonder naaiwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:40

Hallo allemaal

Ik zou ten eerste mijn titel even toelichten. Mijn paard heeft in de wei zijn deken kapot gescheurd op de plaats van de flank, het is een rechte scheur van 70 cm lang naar de achterkant toe. Het was een vrij dure deken: een waterdichte 300 grams gevoerde deken. Meestal naai ik kapotte dekens weer in elkaar, alleen deze scheur is veel te groot en het is maar net de vraag hoe lang het heel blijft, omdat de deken vrij zwaar is.
Nu kwam mijn vader met het idee om de deken te plakken. Nu vroeg ik me af waarmee? Ducktape (of hoe je het schrijft) is heel sterk, maar geschikt voor een paardendeken? Ik vroeg me af of jullie een suggestie hebben? Ik vind het namelijk zonde om de deken weg te gooien, omdat hij verder nog goed bruikbaar is en hij niet goedkoop was.
Alvast bedankt voor het meedenken.

groetjes Helma

Tsjikkie

Re: Deken herstellen zonder naaiwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:41

Heb paar jaar geleden mijn paard zijn (waterdichte) deken ook aan elkaar geplakt met duktape, heeft het zo toch nog een hele winter vol gehouden.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:42

Mijn moeder heeft een aantal keer een deken van mij gerepareerd met een soort canvas stofje wat op de scheur gestreken wordt. Het houdt nog steeds!

shera

rambo verkoopt speciale dekenlijm, om waterdichte dekens mee te repareren.
Ik kreeg ooit de tip om een tentreparatiesetje te gebruiken. Ik heb het nooit geprobeerd...

belle_boef

lijmen en dan een nieuwe lap stof erover heen lijkt me beter dan ducktape, dat kunnen ze eraftrekken.

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:43

Duktape krijgen ze er echt niet af hoor, dat plakt zo verschrikkelijk.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:45

Wat ik regelmatig doe is aan de binnenkant ducktape en aan de buitenkant lijm voor tenten! Werkt erg goed. Wat ik soms dan verder nog doe is speciaal opstrijk tentenstof weer daarover heen (aan de buitenkant dus). Tot nu toe zo al aardig wat dekens gered van de de prullenbak. Misschien kan je er wat mee. Succes.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:47

Ok het zal dus wel mogelijk zijn. Ik vind het zo lastig. Ten eerste is de binnenste voering dwars door midden, ten tweede de 'watten' voering en dan die buitenste laag. De voeringen zijn nog wel te doen met naald en draad, maar die buitenkant gaat dan helemaal rafelen ben ik bang. Ik zou idd de voeringen kunnen naaien, de scheur dicht plakken met ducktape en daaroverheen een stuk canvas oid lijmen. Dan is het weer vrij stevig denk ik. En dan voor de zekerheid aan de binnenkant ook een stuk ducktape.

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:48

er is speciale dekenlijm te koop.
ik loop stage in een ruitersportzaak die ook dekens maakt en reinigd. als er een scheur in zit die niet te naaien is dan plakken wij de deken ook werkt heel goed, en als je het bovenste gedeelte laat overlappen kun je hem ook nog waterdicht houden.
suc6 ermee

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:34

Opstrijkstof! Dat is het wat mijn moeder gebruikt! Ideaal spul!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 08:59

Bedankt allemaal voor de tips. Ik had nog even met Divoza gebeld en zij repareren ook en de kosten vallen mee. Aangezien ik een andere deken ook nog moet laten wassen, laat ik deze deken maken bij Divoza.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:03

Ik heb stormsurelijn voor dekens gebruikt in combinatie met Ducktape, de tape liet bij mij snel weer los ivm de coatings op de deken, met de lijm zit het nog steeds goed vast.