Nu heb ik het gehad met die zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aafje87

Nu heb ik het gehad met die zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 11:56

Ik wordt helemaal gek van die krengen(zadels in dit geval), Pff.. dat is er uit.

Ik ben nu al een jaar opzoek naar een goed zadel, heb voor Barlo ondertussen al 9 zadels versleten en ik weet het niet meer.
Er zijn een aantal problemen met het vinden van een goed passend zadel, barlo heeft een rare vorm in zijn rug zitten(oa een opliggende ruggengraad en flinke schoft maar wel de boeg van een normale fjord), een zadel dat niet klappert aan de achterkant schuift naar achter en een zadel dat niet schuift dat klappert. (en dan hebben we het over 1 boommaat verschil....)
Heel vreemd aangezien een naar achterschuivend zadel normaal betekend dat de boom te krap is, maar als hij gewoon ligt is daar niets van te zien.(en ook bij metingen kom je daar niet op uit)
Een zadel met een bredere boom klappert op de kussen en zou dus betekenen dat de boom te breed is, maar deze schuift dan weer niet?(aan de longe, heb er niet op gezeten, uiteraard!)
Daarbij ben ik zelf ook nog eens "moeilijk" het moet zoiezo een dresuurzadel zijn, met een bepaalde zit ivm vreemde kanteling in de bekken.
Daarbij is barlo ook nog eens kort in zijn rug dus een aantal zadels vallen stomweg af omdat die te lang zijn(ik zelf heb een 17,5/18 inch nodig)

Ondertussen heb ik verschillende zadels gehad en geprobeerd, en vrijdag is wederom een zadelmaker erbij geweest en die gaf nu eerlijk toe dat ie het ook niet wist...
Arie de Boer probeer ik vandaag te bereiken maar neemt zijn telefoon niet aan(van de week ook al niet ivm equitana)

Ik wil heel graag een WOW(in de hoop dat het daarmee op te lossen) maar momenteel is mijn geldboom op..... iemand die wil sponseren, stuur me maar een PB ;)

Heeft iemand de gouden tip voor mij? Aan boomloos wil ik liever niet..
(daaleman, hulsebos, massimo, kieffer, passier, stubben, max benz, wintec, JC, pagony, rossner, zaldi, KN, prestige passen/zitten niet)
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 24-03-09 12:08, in het totaal 4 keer bewerkt

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:57

1 op maat laten maken?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 11:58

tessyke schreef:
1 op maat laten maken?

Daaleman is er al een keer bijgeweest maar kan de boom niet zo krijgen, hulsebosch komt bij mij nooit meer het terrein op(zit een verhaal achter) en bv. massimo kan ik weer niet op zitten

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 11:59

:(:) uit je verhaal te lezen begrijp ik dat je er al een erkende zadelpasser bij hebt gehad. :oo

Ik heb persoonlijk erg goede ervaring met Feike Bruinsma, die maakt het zadel op maat naar het paard EN ruiter, ook zeer belangrijk. ;)

Pfffffffff ik zou het dan ook niet weten. :n
Misschien heeft Arie een 2e hands-je liggen wat wel binnen je budget ligt, ik ga iigg héél hard voor je duimen. :Y)
Houd ons hier op de hoogte hoe dit afloopt. :o

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:03

Hoi,

Heb je Morris & Nolan al geprobeerd? Ik heb ook een paard met een lastige bouw en Patrick Bolsterlee (http://www.passendzadel.nl) heeft me echt heel erg goed geholpen om aan een goed passend zadel (vandaar de naam van de website waarschijnlijk :D ;) ) te komen.

Suc6, ik weet hoe moeilijk het is want ik heb ook een aantal zadels versleten voordat ik de juiste had!

aafje87

Re: Nu heb ik het gehad met die zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:07

2de hands WOW is gewoon erg moeilijk, die zijn zo moeilijk te vinden...(en dan ook nog eens een zit 2 met korte kussens, met tab en een bepaalde wrong)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:10

Een Theo Sommer? Niet het meest makkelijke om aan te komen, maar ook erg geschikt voor fjorden en die kunnen ook behoorlijk aangepast worden.

Hier op bokt staat er momenteel 1 te koop, maar daar zal de boom wel te smal van zijn gok ik zo.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:12

Ik zou alleen maar willen zeggen, doe die Wow! Ik heb ook heel veel zadellende gehad en na een poosje wachten word donderdag mijn nieuw wow afgeleverd! Als je goed zoekt (ik weet niet welke maat je nodig hebt maar op marktplaats staan er een paar) vind je ze echt wel 2e hands!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:15

Ik ken jouw probleem... Ik zei ook eerst 'boomloos komt er nooit' maar uiteindelijk had ik mijn oog op een prachtig boomloos zadel laten vallen en raad eens, dat kreng pastte gewoon niet! Ik ben nu anderhalf jaar verder en binnen twee weken komt mijn 1ste passende zadel voor mijn haflinger!

En dat is de Wintec wide geworden, terwijl zowel ik als de zadelmaker dachten dat die nooit of te nimmer ging passen.

De WOWzadels zijn ook echt WOW :D Maar ook qua portemonnee :')

JC is ook niets voor jouw paard denk ik, die heb ik ook geprobeerd, buiten dat het verschrikkelijk zit zijn die zadels ook amper aan te passen.

Veel succes nog met je zoektocht! Als je je frustraties wil uitten staat m'n pb box open :D Ik weet perfect hoe jij je voelt.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:17

#Ymke# schreef:
Ik zou alleen maar willen zeggen, doe die Wow! Ik heb ook heel veel zadellende gehad en na een poosje wachten word donderdag mijn nieuw wow afgeleverd! Als je goed zoekt (ik weet niet welke maat je nodig hebt maar op marktplaats staan er een paar) vind je ze echt wel 2e hands!

Helaas zijn die dus de verkeerde maat....(moet zit 2, 18 inch, hebben met korte kussen die normaal onder de 17 inch zitten)

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:22

Hm, kussens zijn opzich nog wel aan te passen. 18 inch is meestal wel een probleem, het is vaak 17 of 17,5. Ik heb ergens een zadel gezien met kortere kussens, maar die was wel bruin. Geen idee of dat een 18 inch was.

Viper03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:29

Luchtzadels zijn ook niet alles hoor. Ik ken iemand die nare ervaringen heeft gehad met zo'n zadel.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:49

Viper03 schreef:
Luchtzadels zijn ook niet alles hoor. Ik ken iemand die nare ervaringen heeft gehad met zo'n zadel.

Het gaat mij geneens om het flair systeem dat in de WOW zadels zit maar om de graad van aanpasbaarheid...
WOW is bv. ook gewoon te koop met wol kussens(de club serie)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:53

In de stad Groningen zit een hele goede zadelmaker. Als hij het niet kan kan niemand het. En hij kan het tenzij je paard vierkant is altijd. Het is alleen een stukje rijden voor je, maar zeker de moeite waard. De zaak heet Kootsra.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:59

Ik heb ook lang moeten zoeken naar een zadel voor mijn paard.
Heb nu een Ainsley en wil niet meer anders perfect voor mijn paard en voor mijzelf!

Wel erg vervelend dat je er niet uit komt! Hoop dat je het goede zadel snel tegen komt.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 13:04

Esperanza schreef:
In de stad Groningen zit een hele goede zadelmaker. Als hij het niet kan kan niemand het. En hij kan het tenzij je paard vierkant is altijd. Het is alleen een stukje rijden voor je, maar zeker de moeite waard. De zaak heet Kootsra.

Kootstra ken ik wel, zelfde geld voor bv. van triest uit meppel. Helaas is dat bijna 3 uur met de trailer, iets wat ik hoop niet te hoeven doen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:28

[EA-TK-AP] TK Theo Sommer dressuurzadel brede boom
Vraag eens naar haar ervaring, ze bied hem te koop aan voor brede paarden. ;)
Feike Bruinsma is een leerling van Van Triest en komt aan huis. ;)
En hij kan, mits je zadel goed is, het aanpassen aan je paard. :D

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:20

Zou een Guichard zadel wat voor je kunnen zijn? Ze worden op maat gemaakt aan de hand van een mal van de rug van je paard (meer op maat kan bijna niet). Ze zijn verkrijgbaar bij Esther Groen van Green Distance, zij komt ook aan huis.

Zadels zijn misschien minder "gewoon" in uiterlijk dan een dressuurzadel, maar hebben een diepe zit en mooie dressuurzadels die niet passen heb je, gezien je lijstje, genoeg geprobeerd. Heb zelf een boomloze Ghost geprobeerd als laatste poging alvorens een maatzadel (bv Guichard) aan te laten meten, en deze bevalt al weer jaren goed. Vond en vind de Ghost oerlelijk (houd van klassieke, leren, het liefst handgemaakte zadels), maar hij ligt als een huis op het paard en ik zit er goed op, en dat is het belangrijkst.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:23

Heb je thorrowgood geprobeerd?

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 15:42

moonfish13 schreef:
Heb je thorrowgood geprobeerd?

Helaas maar ook daar zit ik als een zoutzak in, nile dankje voor de reactie maar dat zijn geen zadels waar ik KNHS wedstrijden mee mag rijden, die vallen dan dus ook al af

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:46

Black country zadels worden ook op maat gemaakt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:53

Mijn eerste reactie is ook WoW.
Hopelijk staat je geld boom dat snel wel toe.... (althans, dat wens ik je van harte toe ;) ).
Na veel zadel problemen en een slechtpassend zadel hebben we uiteindelijk een goed passend zadel gevonden.
(zoektocht van ruim een jaar).

En toen bleek dat ik daar nooit meer zonder pijn mee kon rijden heb ik besloten een WoW te kopen. Geen gezeur, gewoon een perfect passend zadel.
Een flinke investering, maar ik vind het het echt waard.
En 2e hands kopen en zelf nieuwe kussens, ik zou het niet doen. Dan ben je ws net zo duur/duurder uit en heb je nog net niet wat je precies wil.
Dan kan je beter wat doorsparen en voor een hele nieuwe gaan :j

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:50

Bij de titel dacht meteen: koop een WOW :D
Dan kun je ook een 18 inch kopen met 17 inch kussens

Misschien is tweedehands een optie :)

Volgens mij is Arie Boer tm begin april vrij maar dat weet ik niet helemaal zeker :P

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:00

Een zadel met een bredere boom klappert op de kussen en zou dus betekenen dat de boom te breed is, maar deze schuift dan weer niet?(aan de longe, heb er niet op gezeten, uiteraard!)

Je kunt de pasvorm van een zadel NOOIT bekijken aan de hand van een paard aan de longe!
Je kunt deze boommaat dus eens proberen en er dan wel op rijden.

(En wat is er mis met Hulsebos?)

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:20

Aha, KNHS wedstrijden, nu begrijp ik beter waarom je echt aan een dressuurzadel wilt. Irritant dat je op wedstrijden wel met het eerste beste scheve, keiharde mormel van zo'n goedkope zadelloods aan kan komen, maar niet met een wat alternatief zadeltype. Equestor heeft trouwens prachtige dressuurzadels voor rondgeribte paarden met korte ruggen, komen ook passen, maar misschien heb je die al geprobeerd (heb ik niet nog eens nagelezen). In Duitsland heb je verder nog Duett, deze heeft ook traditionele zadels voor fjord(achtige) ponies. SUCCES!!