Martingaal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moeminx

Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:35

Hallo Allemaal, ;)

Op wedstrijd springen, zie ik veel paarden en ponys met martingaal.
Maar wat is de functie van de martingaal & wanneer heb je dat nodig bij je paard/pony?
En als je dat nodig hebt, wordt dat meestal vast gemaakt aan een normale singel?

Informatie: Mijn pony is ook erg pittig onder het springen..

Groetjes,
Moeminx

Sweetdreams

Re: Martingaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:04

Een martingaal voorkomt dat een paard z'n hoofd te ver omhoog brengt, zodat je nog controle kunt behouden. Soms is ie ook in combinatie met borsttuig, om te voorkomen dat het zadel naar achter schuift. Voor zover ik weet kan je hem aan elke singel bevestigen.
Wat wel erg belangrijk is, zijn de martingaalstops aan je teugels! Als je die niet hebt is het erg gevaarlijk om een martingaal te gebruiken. Hij kan dan bij het bit blijven hangen en je pony kan zn heeft alleen nog maar omlaag houden, als je dan gaat springen... kan je pony over de kop gaan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:35

RT P -> HAR

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:17

Het is inderdaad om je paard stuurbaar te houden als ze haar hoofd heel hoog tilt, wat vaak gebeurd tussen de sprongen.

Het kan in principe aan iedere singel, je moet dan met kopen wel even opletten of er ook een lus aan zit. Sommige hebben tegenwoordig alleen een musketonhaak en dan heb je een ring aan je singel nodig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:51

PriscaZ schreef:
Sommige hebben tegenwoordig alleen een musketonhaak en dan heb je een ring aan je singel nodig.

Of een singellusje

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:50

Klopt ja, die heb je inderdaad ook.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:52

eem martingaal zorgt er voor dat het paard zijn hoofd niet te hoog omhoog kan gooien. de martingaal zorgt er ook voor dat het bit correct op de lagen blijft inwerken als het paard z'n hoofd omhoog doet.

een martingaal is een goed en vriendelijk hulpmiddel, maar je moet het wel goed bevestigen. Als ie vast zit aan de singel, dan moeten de ringetjes tot aan zijn keel komen, bij een normale attente houding.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 06:53

Ik heb ook een martingaal met springen. Je kunt je paard ook net even wat beter bij je houden. Die van mij is best sterk dus ik heb m dan even wat beter onder controle met springen. En inderdaad je maakt m aan je singel vast.

Thunderluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:17

Zoals de anderen zegggen voor betere controle.Het geloof ik niet per ze nodig sommige mensen doen het ook omdat ze het mooi vinden staan :P

moika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:16

ik rij altijd buiten met martingaal, zo'n gewone met een lus rond de singel
anders gaat ze hoofd omhoog smijten, kijkt ze niet meer waar ze loopt en struikelt ze over haar eigen voeten }:0 en gaat ze immens hard in de bochtjes ;)
met is ze heel mooi te houden ;)
en het rinkelt ook zo leuk :D kan je horen hoe haar balans is