Combinatie bitten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Combinatie bitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:06

Alle info, ervaringen zijn meer dan welkom!
Kan iemand mij tips geven en evendueel foto's bij zetten over bitten die eveneens werking hebben om de neus?
zoals bv dit bit..(meer uitleg over dit bit is ook welkom!)
Afbeelding

Waarom deze info?
Ben op zoek naar iets die meer werking heeft op de neus dan in de mond.. maar ik wil toch de zekerheid van een bit blijven behouden...
Liefst met zachte inwerking vooral in de mond.. (dat Myler bit oogt redelijk zwaar, klopt dit?)

info dus welkom! bedankt iedereen!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:18

Bovenstaand bit geeft bij dit paard direct druk op de neus als de teugels worden aangenomen, omdat de kinriem dusdanig is dat ie niet door de ringetjes heen kan glijden als de bitringen naar achteren worden gehaald.

Zou je de teugel een ring naar onderen zetten, dan kantelt het bit en krijg je meer druk achter de oren.

Als je meer inwerking op de neus wilt hebben kun je ook naar een andere neusriem kijken, bijvoorbeeld een Kineton-neusriem. Even een plaatje opzoeken.

Afbeelding

Dit oogt mij sympatieker dan het bit van de eerste foto, vind dat er nogal straf uitzien.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:30

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om verdere foto's in link te plaatsen aangezien foto verzamel topics niet zijn toegestaan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:05

Divine: dit snoert de neusgaten af als je paard zijn mond opent zodoende krijgt hij geen lucht... Of dat nou vriendelijker is?

Ik denk dat dit bit op het gehele hoofd inwerkt en niet specifiek op één plek, maar wel scherp!

Jolliegirl

Re: Combinatie bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:04

Oakland1990, weet jij dan wel waar de luchtweg zit ? ;)
Want hier klopt natuurlijk niets van.
Ik vind het juist een fijn iets, toch een bit maar ook ''bitloos'' dmv druk op de neus.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:12

@Oakland1990: het zou inderdaad een knappe neusriem zijn als ie de neusgaten kan afklemmen. De riem ligt over het neusbeen, en geeft dus druk op de neus, maar ontneemt geen lucht.
Een Kineton is zo ontworden dat bij juiste afstelling druk op de neus ontstaat als het paard "door het bit loopt".

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:11

@Divine: Dus als ik niet mis lees werkt die neusriem pas na het bit.. paard moet dus luisteren naar het bit,doet hij het niet dan gaat de neusriem zijn werk doen?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:19

Ja, zoals je op de foto kan zien, liggen de haken van de neusriem om het bit heen. Bij lichte aanname van het bit zal de inwerking op de neusriem nihil zijn (mits deze op juiste lengte is afgesteld).
Normaal hoort een paard op deze hulp te gehoorzamen. Zo niet, dan zal de teugel meer worden aangenomen, en dus de neusriem (dmv het naar achter "trekken" van het bit) strakker op de neus komen en meer druk uitoefenen.

Paarden die het echt bont maken en gaan trekken, of gaan hangen op het bit, zullen nog meer druk op de neus krijgen.

Dus ja: eerst werkt het bit, is dat niet genoeg, dan zorgt de neusriem voor extra druk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:28

Pff ik vind het er allemaal erg gemeen uit zien. Mischien gewoon proberen te rijden op een caveson/kaptoom met bitbevestigingen? Dan heb je iets dat op de neus inwerkt en je kan er toch een bit aan hangen. Dat eerste bit heeft trouwens een heel gemeen mondstuk er in zitten voor zover ik kan zien aan het deel dat je nog ziet zitten aan de ring. Bij gebruik zonder begeleiding rijd je gegarandeerd de mond kapot. Vind het ook een erg gemeen dun touwtje, ook al wil je wat te zeggen hebben, ik zou voor iets dikkers gaan, dit snijdt.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:46

Een Kineton is niet gemeen, het gaat het verdere trekken van het bit in de mond juist tegen, omdat op moment van 'verder trekken' de druk op de neus komt te liggen.
Druk op de neus is minder hinderlijk dan getrek in de mond en druk op de lagen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:40

Divine schreef:
Een Kineton is niet gemeen, het gaat het verdere trekken van het bit in de mond juist tegen, omdat op moment van 'verder trekken' de druk op de neus komt te liggen.
Druk op de neus is minder hinderlijk dan getrek in de mond en druk op de lagen.

Ik vind dat het nog niet thuis hoort in de zadelkast van een normale ruiter, dat springruiters/eventingruiters ze gebruiken kan ik me nog wel eens voorstellen. En zelfs dan is dit een correctieoptoming, die het openen van de mond hoort tegen te gaan. (louter symptoombestrijding, maar dat ter zijde) Je kunt een paard met dit soort optomingen behoorlijk naar de vaantjes rijden. TS, ik zou je eens proberen te orienteren in bitloze optomingen die in combinatie met bit gebruikt kunnen worden. De kaptoom/caveson die ik eerder noemde, maar ook het touwhalster. De optomingen die in dit topic afgebeeld staan gebruiken de druk op de neus niet als onderdeel van het rijden (dwz sturen mbv druk op en aan de zijkanten van de neus) nee zij gebruiken druk op de neus als correctie, waarschijnlijk niet het 'doel' wat jij voor ogen had.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:00

Lara_Silver schreef:
Ik vind dat het nog niet thuis hoort in de zadelkast van een normale ruiter, dat springruiters/eventingruiters ze gebruiken kan ik me nog wel eens voorstellen. En zelfs dan is dit een correctieoptoming, die het openen van de mond hoort tegen te gaan. (louter symptoombestrijding, maar dat ter zijde) Je kunt een paard met dit soort optomingen behoorlijk naar de vaantjes rijden. TS, ik zou je eens proberen te orienteren in bitloze optomingen die in combinatie met bit gebruikt kunnen worden. De kaptoom/caveson die ik eerder noemde, maar ook het touwhalster. De optomingen die in dit topic afgebeeld staan gebruiken de druk op de neus niet als onderdeel van het rijden (dwz sturen mbv druk op en aan de zijkanten van de neus) nee zij gebruiken druk op de neus als correctie, waarschijnlijk niet het 'doel' wat jij voor ogen had.

Een Kineton gaat het openen van de mond zeker niet tegen, aangezien de neus niet geheel wordt omsloten door een neusriem. Het paard kan gewoon de mond openen.

Volgens mij zoekt TS iets waarmee het paard beter in bedwang kan worden gehouden zonder dat ie verziekt wordt in zijn mond door er een heftiger bit in te hangen of door met hardere hand te gaan rijden. Een goed alternatief KAN bitloos zijn, maar als TS daar niet helemaal op vertrouwt en liever de zekerheid van een bit wil behouden, dan is een Kineton een prima oplossing. TS vraagt ook om iets waarmee het door het bit lopen kan worden opgevangen door een ander middel, niet om iets waarmee het paard beter te sturen zou zijn. Dat is hier niet aan de orde.

Uiteraard hoort een paard te luisteren naar de "normale" optoming (maar wat is normaal?), en ligt de "afwijking" vaak in het rijtechnische, maar wanneer het rijden onveilig wordt zal er toch gecorrigeerd moeten worden. In dat geval is een kaptoom+bit net zoveel correctie als een Kineton+bit dat zou zijn.

En waarom zou een Kineton in de optoming van een springruiter wel geoorloofd zijn en bij iemand die dat niet is maar toevallig wel een heftiger paard rijdt niet? Een springpaard behoort net zo gehoorzaam te zijn als een ander paard. Dus zou in principe ook zonder "correctiemiddelen" moeten kunnen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:30

Divine schreef:
Lara_Silver schreef:

Een Kineton gaat het openen van de mond zeker niet tegen, aangezien de neus niet geheel wordt omsloten door een neusriem. Het paard kan gewoon de mond openen.

Volgens mij zoekt TS iets waarmee het paard beter in bedwang kan worden gehouden zonder dat ie verziekt wordt in zijn mond door er een heftiger bit in te hangen of door met hardere hand te gaan rijden. Een goed alternatief KAN bitloos zijn, maar als TS daar niet helemaal op vertrouwt en liever de zekerheid van een bit wil behouden, dan is een Kineton een prima oplossing. TS vraagt ook om iets waarmee het door het bit lopen kan worden opgevangen door een ander middel, niet om iets waarmee het paard beter te sturen zou zijn. Dat is hier niet aan de orde.

Uiteraard hoort een paard te luisteren naar de "normale" optoming (maar wat is normaal?), en ligt de "afwijking" vaak in het rijtechnische, maar wanneer het rijden onveilig wordt zal er toch gecorrigeerd moeten worden. In dat geval is een kaptoom+bit net zoveel correctie als een Kineton+bit dat zou zijn.

En waarom zou een Kineton in de optoming van een springruiter wel geoorloofd zijn en bij iemand die dat niet is maar toevallig wel een heftiger paard rijdt niet? Een springpaard behoort net zo gehoorzaam te zijn als een ander paard. Dus zou in principe ook zonder "correctiemiddelen" moeten kunnen.

De kineton hoort het mond openen tegen te gaan, kan dit overigens niet mechanisch doen nee. (kan de neus dus niet dicht klemmen of iets dergelijks) Maar de werking is simpel: ruiter heeft contact op de teugels, rond het bit zit het boogje van de kineton. Indien het paard de mond opent zal de neusrug omhoog komen en de neusriem mee nemen, maar omdat deze verbonden is met het bit zal de neusriem druk op de neus veroorzaken en druk op het gehemelte omdat het het bit toch iets mee trekt. Hierdoor leert het paard dat het de mond niet moet openen omdat het anders druk op de neus krijgt. Hetzelfde als de ruiter de teugels aan neemt: het bit neemt het boogje mee naar beneden waardoor er druk op de neus ontstaat. Imo leert het paard hier wel degelijk van dat de mond openen/ drammen / etc. onaangename druk veroorzaakt.

Ik zeg niet dat ze volledig bitloos moet gaan, zeker niet als ze aangeeft dat ze het gebruik van het bit wil behouden. Ik vermelde bitloze optomingen omdat ze hoofdzakelijk rondom de neus inwerken en er een paar goed te combineren zijn met bit. Maar mocht ze moeten kiezen tussen de eerste en de tweede zou ik ook adviseren te gaan voor de tweede.

Over de kaptoom ben ik het niet met je eens, een kaptoom is niet verbonden met het bit zoals de kineton dat is, er is dus niet eens sprake van dezelfde werking. De kaptoom stelt je wel in staat het paard zowel op de kaptoom als op het bit te rijden, de werking van bit en neusriem is daar dus gescheiden. DIt is bij de kineton zeker niet het geval.

Springruiters zijn imo echt een ander genre ruiter, omdat hoe goed een springpaard ook voor elkaar is qua dressuur, zo opgewonden en sterk zijn ze in de ring. Ze nemen het luisteren naar de hulpen wel mee, maar blijven vaak enorm sterk. Vandaar dat ik van springruiters eerder kan voorstellen dat ze er wat zwaarders in hangen dan een normale recreatie/dressuur ruiter. Je hebt gelijk dat een springpaard net zo gehoorzaam hoort te zijn, maar toch is de praktijk vaak anders en zie je in het parcours vaak heftigere bitten dan in hun dressuurtraining.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 12:46

Ik ben idd op zoek naar iets wat meer werking heeft op de neus dan in de mond..maar eveneens niet te hard is + mij nog zekerheid heeft van controle (dat laatste is op momenten soms wel nodig omwille van half rodeo paardje)
Kzit namelijk met het probleem dat het paard in kwestie niet graag iets in de mond word "gevraagd", en dat ik dit paard bitloos eigenlijk niet kan gaan vertrouwen (Anders ging ik zeker bitloos als optie nemen).. omwille van iets te weinig controle op momenten dat hij nogal zijn ding wilt gaan doen..
Stuur probleem heb ik niet met hem, hij is gereden op de zit en luister voor tempo versnelling/vertraging ook op de stem..

Die kaptoom/caveson ga ik eens verder op gaan zoeken (heb er eigelijk nog niet eerder van gehoord ;) )

Nog ideeën zijn welkom ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:52

KiVa schreef:
Ik ben idd op zoek naar iets wat meer werking heeft op de neus dan in de mond..maar eveneens niet te hard is + mij nog zekerheid heeft van controle (dat laatste is op momenten soms wel nodig omwille van half rodeo paardje)
Kzit namelijk met het probleem dat het paard in kwestie niet graag iets in de mond word "gevraagd", en dat ik dit paard bitloos eigenlijk niet kan gaan vertrouwen (Anders ging ik zeker bitloos als optie nemen).. omwille van iets te weinig controle op momenten dat hij nogal zijn ding wilt gaan doen..
Stuur probleem heb ik niet met hem, hij is gereden op de zit en luister voor tempo versnelling/vertraging ook op de stem..

Die kaptoom/caveson ga ik eens verder op gaan zoeken (heb er eigelijk nog niet eerder van gehoord ;) )

Nog ideeën zijn welkom ;)

Oh dat ken ik maar al te goed, dat is ook de enige rede waarom ik die van mij niet bitloos rijdt. (of kan rijden)
In ieder geval succes met je zoektocht! ;) O ja een caveson/kaptoom vind je makkelijk op het internet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:06

Als je iets wil dat op de neus werkt maar waar toch een bit aan zit voor noodgevallen kan je ook een Marylot Sidepull nemen en dan met dubbele teugels rijden. Teugels aan de neusriem en teugels aan het bit (kan je een normaal trensje voor gebruiken, of scherper zoals een pessoa)

www.marylot.com

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 20:01

@Lenneke: dit is idd een goeie tip.. is er niks zoals dit in het leer te verkrijgen? (vind dit niet zo terug op die site?)

@Lara_Silver: Ondertussen eens rondgekeken en vind dit ook een goeie aanrader..

Alvast merci voor jullie tips!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:03

Leer hebben ze niet. Maar er is wel een biothane soort die heel erg op leer lijkt. De beta is dat.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:45

Lara_Silver schreef:
Divine schreef:

De kineton hoort het mond openen tegen te gaan, kan dit overigens niet mechanisch doen nee. (kan de neus dus niet dicht klemmen of iets dergelijks) Maar de werking is simpel: ruiter heeft contact op de teugels, rond het bit zit het boogje van de kineton. Indien het paard de mond opent zal de neusrug omhoog komen en de neusriem mee nemen, maar omdat deze verbonden is met het bit zal de neusriem druk op de neus veroorzaken en druk op het gehemelte omdat het het bit toch iets mee trekt. Hierdoor leert het paard dat het de mond niet moet openen omdat het anders druk op de neus krijgt. Hetzelfde als de ruiter de teugels aan neemt: het bit neemt het boogje mee naar beneden waardoor er druk op de neus ontstaat. Imo leert het paard hier wel degelijk van dat de mond openen/ drammen / etc. onaangename druk veroorzaakt.

als het paard de mond opendoet, dan komt er alsnog geen (of niet veel) druk op de neus, want volgens mij is het de onderkaak die beweegt, en niet de bovenkaak, en mits dat de neusriem niet om de onderkaak zit, komt er geen druk op.
(probeer maar zelf, doe een om je bovenkaak en neus (dus door je mond)
en open je mond, komt er meer druk op je neus? dacht het niet ...)
het is uiteraard een ander verhaal als het paard zijn mond openspert, en de ruiter als reactie daarop trekt, dan komt er wel druk op ...

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:45

je hebt zoveel verschillende varianties :o

en ik zie juist graag dat mensen meer op de neus gaan rijden dan dat gescheur in de mond :j

de mylervariant hoeft niet scherp te zijn! maar ik ben niet heel erg weg van het dunne touwtje.

de kineton is idd een handige neusriem voor de zgn pullers :j en met gewone aanleuning gewoon normaal, waarbij het bit los hangt

een andere variant is een riempje aan het bit(ringen) vast maken die over de neus loopt. zodra er druk op het bit komt van de teugels komt er ook druk op de neus! werkt erg fijn voor paarden die wat bang zijn voor een bit :j (hoe strakker de riem hoe meer druk op de neus, hoe losser hoe meer druk op het bit)

je kunt natuurlijk ook de variant bitje en hackamore gebruiken. of je dan met dubbele teugels rijdt of met één moet je zelf ondervinden.

je kunt de hierboven beschreven variaties zelf kiezen met wat voor bit je rijdt! degene met riempje over de neus aan het bit vast vind ik zelf wel prettig omdat deze namelijk in geen één wijze werkt op de kin :j

bij de hack of de kineton en ook bij de myler zal er druk op de neus komen maar ook op de kin(dmv riempjes of ketting)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:57

maar als je zelf een riempje vastmaakt aan het bit, en over de neus, en je wil meer druk op de neus en minder in de mond, moet je het riempje strakker vastmaken, juist?
komt er dan ook niet veel druk op het verhemelte van het bit die omhoog getrokken wordt?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:59

je moet natuurlijk niet het riempje zo strak doen dat je bit lift ;)
zelfs als je het riempje wat losser hebt houdt je druk! gewoon even uitproberen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:26

En als je nou gewoon een hoofdstel met bit gebruikt in combinatie met bijvoorbeeld een hackamore? Het is even klungelen in het begin met twee teugels maar je kunt zo wel onafhankelijk op het bit of op de neus inwerken.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-09 19:48

Hopelijk vind ik een goeie paardenzaak (of mss mensen in de buurt die me iets willen lenen) om alles te mogen uittesten zonder ik dat "moet" kopen... want jullie geven me heel nuttige info!!! (thanx!)

Tip van dat riempje kan ik ieder geval al eens uittesten is kleine aanpassing.. wie niet waagt niet wint...

Kzal ieder geval veel moeten gaan uitproberen, want heb geen idee hoe hij erop zal reageren...