Lara_Silver schreef:Ik vind dat het nog niet thuis hoort in de zadelkast van een normale ruiter, dat springruiters/eventingruiters ze gebruiken kan ik me nog wel eens voorstellen. En zelfs dan is dit een correctieoptoming, die het openen van de mond hoort tegen te gaan. (louter symptoombestrijding, maar dat ter zijde) Je kunt een paard met dit soort optomingen behoorlijk naar de vaantjes rijden. TS, ik zou je eens proberen te orienteren in bitloze optomingen die in combinatie met bit gebruikt kunnen worden. De kaptoom/caveson die ik eerder noemde, maar ook het touwhalster. De optomingen die in dit topic afgebeeld staan gebruiken de druk op de neus niet als onderdeel van het rijden (dwz sturen mbv druk op en aan de zijkanten van de neus) nee zij gebruiken druk op de neus als correctie, waarschijnlijk niet het 'doel' wat jij voor ogen had.
Een Kineton gaat het openen van de mond zeker niet tegen, aangezien de neus niet geheel wordt omsloten door een neusriem. Het paard kan gewoon de mond openen.
Volgens mij zoekt TS iets waarmee het paard beter in bedwang kan worden gehouden zonder dat ie verziekt wordt in zijn mond door er een heftiger bit in te hangen of door met hardere hand te gaan rijden. Een goed alternatief KAN bitloos zijn, maar als TS daar niet helemaal op vertrouwt en liever de zekerheid van een bit wil behouden, dan is een Kineton een prima oplossing. TS vraagt ook om iets waarmee het door het bit lopen kan worden opgevangen door een ander middel, niet om iets waarmee het paard beter te sturen zou zijn. Dat is hier niet aan de orde.
Uiteraard hoort een paard te luisteren naar de "normale" optoming (maar wat is normaal?), en ligt de "afwijking" vaak in het rijtechnische, maar wanneer het rijden onveilig wordt zal er toch gecorrigeerd moeten worden. In dat geval is een kaptoom+bit net zoveel correctie als een Kineton+bit dat zou zijn.
En waarom zou een Kineton in de optoming van een springruiter wel geoorloofd zijn en bij iemand die dat niet is maar toevallig wel een heftiger paard rijdt niet? Een springpaard behoort net zo gehoorzaam te zijn als een ander paard. Dus zou in principe ook zonder "correctiemiddelen" moeten kunnen.