Wat voor (dressuur)zadel hebben jullie ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Wat voor (dressuur)zadel hebben jullie ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 10:33

Hoi bokkers, 8-)
Ik wil over een tijdje wedstrijden gaan rijden en dan wil ik ook een dressuurzadel kopen mijn vraag is daarom: Wat voor dressuurzadel hebben jullie en wat vinden jullie van dit zadel ? :?
Dan weet ik een beetje welk zadel er lekker rijd en of hij blijft liggen (dus niet naar voor of naar achter glijd) -:)
X Ivanka *D

buukske

Re: Wat voor (dressuur)zadel hebben jullie ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:38

Mijn dochtertje rijdt op een euroriding jade,maar dat is wel gepast bij het brabants ruiterhuis,dus als je zadel goed past glijdt het niet.

Voordat je tot aankoop overgaat moet je het zadel goed laten passen door iemand die er verstand van heeft,een goed passend zadel is heel erg belangrijk.

Succes ermee

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:41

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:42

ik heb een KN Symponie, super zadel! zit heerlijk maar nog beter hij licht super!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:44

Een goed passend zadel blijft altijd liggen. Daarbij is het voor ieder heel persoonlijk welk zadel fijn zit, omdat dit oa ook met je bouw te maken heeft. Dus...goede zadelmaker/passer erbij halen en diverse zadels passen en proberen. Mijn voorkeur gaat uit naar Stübben, (oude)KN Symphonie en Albion.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:49

Een zadel dat goed ligt en lekker zit is zo ontzettend paard en ruitergebonden dat je niet op die manier een goed passend zadel kunt aanschaffen.

Naar de ervaringen met de zit van een zadel kun je wel vragen, maar vergeet ook je eigen mening daarin niet.

Qua ligging kun je eigenlijk niets meer vertellen dan dat een zadel regelmatig goed ligt op dat en dat type paard. Zo ligt een massimo vaak goed op rondgeribte paarden met weinig schoft, terwijl een stubben vaak goed ligt op wat smallere paarden met een middelhoge schoft.

Let verder ook goed op de ruimte tussen de kussens, die mogen niet op de ruggegraat drukken.

Verder zou ik je in deze orientatiefase aan willen raden om het boek "Het Zadelboek" van Tineke Dekker aan te schaffen. Hier staat heel duidelijk in beschreven hoe een zadel moet liggen. Aan de hand van goed en fout plaatjes wordt dat visueler gemaakt.

Je zult er geen zadelexpert van worden, maar je zult wel veel sneller kunnen zien of een zadelmaker je rotzooi aan wil smeren of je echt wil helpen aan een goed passend zadel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:50

Ik heb een Wow, een JC, een County en een Prestige.
Maar het is niet gezegd dat een van onze zadels op jouw paard/pony past he en ook niet dat jij dezelfde smaak hebt. Passen en de passende zadels uitproberen met rijden, dat is de enige optie.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:53

Ik heb een Ideal dressuurzadel.. zit heerlijk.. super zacht en goede steun.. maar het is niet zo dat je ' vast ' zit ofzo.

Succes met het vinden van een zadel! En... goed laten passen en goed laten informeren!

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:55

Inderdaad, wat een goed en fijn zadel is verschilt per ruiter.
Toen ik op zoek ging naar de mijne ben ik bij de zadelmaker op verschillende zadels gaan zitten en aangegeven welke mij zo op het eerste gevoel bevielen.
Daarmee kwam hij later bij mij thuis om ze te passen. Op de zadels die goed lagen of in ieder geval passend vielen te maken mocht ik dan even rijden.
Mijn keuze is toen gevallen op de Stübben Maestoso de luxe. :+:
Ik denk dat dit de beste methode is om een goed en passend zadel te vinden.
Succes! :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 10:58

bedankt ik kijk op het internet hoe ze eruit zien, waar je ze kan kopen en of ze ook komen meten ! :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:04

Ik heb een Kentaur penelopa.
Diepe zit, veel kniewrong.
Ben daar super tevreden over, zit lekker, ligt top.

Maar je moet wel gewoon zadels laten passen door iemand die er wel echt verstand van heeft.

Want elk zadel ligt op elke pony anders. ;)
Dus als mijn zadel top ligt op mn paard, betekend niet dat ie ook op jouw paard goed ligt.

Succes ;)

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:08

Ik heb een stubben scandica.
Geweldig zadel!
Een echte aanrader!
Blijft heel mooi liggen op mijn e-pony van 1.56, wat het belangrijkst is!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:09

Ik heb een Henri de Rivel, maar het belangrijkste is natuurlijk dat het zadel bij jou en je paard past. het beste kan je een (goede!) zadelmaker laten komen om te passen met verschillende zadels.

nana192

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:11

ik heb een euroriding diamant, is heerlijk zacht.
maar et belangrijkste was, lag het beste bij mijn paard.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:26

WD V -> HAR

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:20

Ik heb een Jeremy Rudge op maat gemaakt zadel met vlakke zit en weinig wrong. Veel vrijheid ik krijg bekkenproblemen met zadels met veel wrong, hoge lepel en gedwongen houding. Mijn paard heeft een vlakke rug, veel schoft en is erg breed direct na de schoft.
Voor mijn ander paard heb ik een euroriding diamant (waar ik vanaf wil) omdat het niet helemaal goed pas bij mijn paard en bij mijzelf. Ben voor haar nog op zoek naar een goede 2e hands engels zadel met vlakke zit, vlakke boom en veel ruimte tussen de kussens. ( ik rij haar niet zo vaak meer maar wil wel een 100% goed zadel voor haar en mijzelf en bijrijdster). Ik rij haar nu zelf met de JR van haar dochter omdat dit beter ligt en ik geen rug en bekkenproblemen krijg.
Ik ga graag voor een 100% goed passend zadel. lukt het niet voor haar om een 2e hands te vinden dan wordt het toch een op maat gemaakt zadel.

Het merk zadel is niet belangrijk het moet je paard goed passen en zelf moet je er goed meer kunnen rijden. Zo maar in het wilde weg een zadel kopen kan echt niet. Dus laat een goede zadelmaker of zadelpassser (MSFC) komen. Dit voorkomt veel ellende en pijn voor je paard.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:46

MSFC zegt lang niet alles. Heb voor mijn 2 paarden bij 2 verschillende mensen 2 verschillende zadels gekocht. De MSFCer had duidelijk minder kennis in huis dan degene die dat papiertje niet had. Sterker nog, het zadel was 3 boommaten te krap aangemeten. Nu is het dier in kwestie wel wat forser geworden, maar echt geen 3 maten.

Een diploma zegt mij bij zadelmakers dus minder dan de goede ervaringen van (betrouwbare/kritische) mensen.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:51

Ik rijd met een Bates Caprilli Dressuur met CAIR systeem (CAIR-systeem: lucht in de kussens. Betere drukverdeling dan bij een kussen met wol, drukpunten zijn nagenoeg uitgesloten. De rug kan beter worden gebruikt en de gangen worden beter. Dit is een gesloten systeem dat niet kan lekken.)

Ook heeft dit zadel een verwisselbare boom.

Het is een zadel met een iets minder gedwongen zit maar heeft wel een stevige zit (vind ik tenminste).

Wat ik ook fijn vind aan dit zadel is dat het een breed kussenkanaal heeft waardoor de ruggenwervels mooi vrij liggen.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 12:51

ik heb een JC, ben er wel tevreden over. past goed op mijn paard, zit ook lekker :)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:08

Hulsebos WB4 uitermate tevreden over. Echt een heerlijk zadel en naar eigen wensen aan te passen

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:10

cocktail schreef:
Hulsebos WB4 uitermate tevreden over. Echt een heerlijk zadel en naar eigen wensen aan te passen
heb je daar een foto van ? ben benieuwd.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:11

NesyD schreef:
Ik rijd met een Bates Caprilli Dressuur met CAIR systeem (CAIR-systeem: lucht in de kussens. Betere drukverdeling dan bij een kussen met wol, drukpunten zijn nagenoeg uitgesloten. De rug kan beter worden gebruikt en de gangen worden beter. Dit is een gesloten systeem dat niet kan lekken.)

Het is een zadel met een iets minder gedwongen zit maar heeft wel een stevige zit (vind ik tenminste).

Wat ik ook fijn vind aan dit zadel is dat het een breed kussenkanaal heeft waardoor de ruggenwervels mooi vrij liggen.

Er zijn momenteel juist weer veel onderzoeken gaande naar het feit of cair echt zo'n toegevoegde waarde heeft; ik twijfel er ook aan.
Ik heb sinds vanmiddag een Thorowgood dressuur haflinger die volgens mij perfect moet passen én lekker zit.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:14

Op het ene paard een Rossner Sydney plus (huismerk Divoza, aangeraden door een zadelmaker daar hij bedoeld was voor een oud paard en ik er geen KN (die ze anders zou aanraden) meer voor wilde kopen). De reden dat dit zadel mij is aangeraden is dat er veel aan te 'verbouwen' is vanwege de grote kussens en dus voor heel veel paarden passend kan worden gemaakt (dat heb ik dan weer niet bij de divoza laten doen... want ze schijnen er daar niet zo goed in te zijn..). Op het andere paard een Stübben Maestoso, perfect zadel!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:16

Wildgirl schreef:
NesyD schreef:

Er zijn momenteel juist weer veel onderzoeken gaande naar het feit of cair echt zo'n toegevoegde waarde heeft; ik twijfel er ook aan.
Ik heb sinds vanmiddag een Thorowgood dressuur haflinger die volgens mij perfect moet passen én lekker zit.

Op mijn merrie ligt het zadel super (door zowel zadelmaken als fisio geconstateerd), dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor alle paarden geldt.

Dat er onderzoeken gaande zijn over het feit of cair nou echt zo'n toegevoegde waarde heeft is natuurlijk fijn maar ondanks de uitkomst zou ik geen ander zadel willen voor mijn merrie (omdat deze voor haar door de pasvorm het meest geschikt is :-)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 13:17

Passionata schreef:
cocktail schreef:
heb je daar een foto van ? ben benieuwd.

Afbeelding