Doorgezakte rug fries

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Doorgezakte rug fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:35

Hoi!

Ik heb al even gezocht naar een topic. Helaas zijn de bestaande topics uit '06 en de plaatjes doen 't niet...
Dus bij deze nog even..

Ik rijd een fries van 7 die een doorgezakte rug ge-erfd heeft.. Ik rijd hem nu af en toe met gewoon zadel. Maar 't zit natuurlijk niet goed! Ik las iets over speciale pads e.d. Heeft iemand hier meer info over?? Het gaat om een verzorgpaard, dus nieuw zadel is niet mijn 1e keus ;)

Oh ja.. om even een idee te krijgen:
Afbeelding

SkyMarian

Re: Doorgezakte rug fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:44

misschien bedoel je de korrectorpad? :)
Deze vul je met lucht. Of ze voldoende zouden zijn om je probleem op te lossen....

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:45

Misschien is een bare pack pad een idee?
Dat is zeg maar een dekje met singelstoten en de mogelijkheid om beugels eraan te doen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:48

En zou ik daar als zadelrijdend ruiter wel goed mee rijden?? Ik bedoel qua evenwicht enzo :D

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:55

Naar mijn idee is een paard met een dergelijke rug ongeschikt om op te rijden, ik zou er als alternatief aangespannen mee rijden.

Taloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:59

het ziet er wel erg zielig uit hoor, zou het niet een stuk verbeteren als je de buikspieren goed traint!
volgens mij kan je beter advies aan een zadelmaker kunnen vragen, bel zo iemand eens op!
die hebben er waarschijnlijk wel ervaring mee...

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:05

dat is behoorlijk doorgezakt. Even een vraagje: heb zelf geen verstand doorgezakte ruggen, maar is het wel verantwoord om daar nog op te rijden? (bedoel ik niet als aanval hoor, gewoon intresse)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 21:38

Hij wordt ook voornamelijk voor de wagen gebruikt hoor. Maar daardoor trekt ie voor heel veel, waardoor 't nog veel erger wordt. Ik probeer hem veel te trainen door longeren en dan vooral voorwaarts neerwaarts.. Zoals ik al zei ik rijd af en toe en gewoon recreatief. M'n instructrice heeft er ook al eens naar gekeken en vindt ook dat het op die manier moet kunnen. Ik rijd hooguit 30 min..

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 08:32

Wow, die is wel erg. Ik vraag me af of dat hier wel een geschikt zadel voor te vinden is, afgezien van het feit dat rijden op een paard met zo'n rug wel verstandig is. Wat ook meespeelt is de zitmaat die je zelf nodig hebt, want zo aan de foto te zien heeft ie niet veel ruimte.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 09:08

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:26

ik heb zelf ook een paard met een holle rug. Dit is gewoon haar bouw. Ik kan je zeggen dat bij mij een korrector pad niet geholpen heeft, DOOR de holle rug. De korrector vult namelijk alleen de voorkant en de achterkant terwijl het zadel dan alsnog blijft bruggen.
Je hebt wel iets van Prolite pads o.i.d? Die je ook in het midden kan opvullen.
Gelukkig was er voor mijn paard een passend zadel te vinden en ik ben erg klein dus pas in een 16 inch. Groter had niet gepast.
Tja.. moeilijk!

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:32

eline_di schreef:
Misschien is een bare pack pad een idee?
Dat is zeg maar een dekje met singelstoten en de mogelijkheid om beugels eraan te doen.

Nooit beugels aan een bareback-pad! Dit ivm drukverdeling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:34

Persoonlijk denk ik dat je op een paard met zo'n rug ook helemaal niet meer moet WILLEN zitten.
Arm paard, op die leeftijd al zo'n rug hebben ;(

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:43

Je zou kunnen proberen om contact op te nemen met Tom Clark van Skito. http://www.skito.net/pro_description.htm
Ik ben momenteel druk met hem aan het mailen om een goede pad voor mijn ezel te krijgen. Als je hem meteen een foto meestuurt van jouw paard, krijg je een eerlijk mening terug. Wellicht kan hij je helpen met het zadelprobleem.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:46

Pff da's niet niks zeg.
Misschien proberen om eerst zijn rug en buikspieren sterker te krijgen door longeren met pessoa ed en kijken waar het dan naar toe gaat. Zoals hij nu is zou ik er persoonlijk nooit op gaan zitten :n Dat is funest voor zijn rug.
Wanneer hij dan eenmaal goed getrainde buikspieren heeft, zodat hij jou ook kan dragen (als dat mogelijk gaat zijn) zou ik een verder gaan kijken naar een zadel.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:42

Joh, daar val je niet af, daar val je uit... Er is vast wel iets op te verzinnen, maar ik zou er geloof toch niet echt met een prettig gevoel op (in :+ ) gaan zitten hoor...

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:18

Hmm als ik 't zo allemaal lees ga ik toch idd twijfelen of ik toch beter kan stoppen met rijden. Toevallig heb ik vandaag met 'm gemend?! dus dan dat maar wat meer oppakken.. Ik moet dat zelf alleen nog leren :) Iig bedankt voor de adviezen! 't is zeker stof tot nadenken ;)