Zit dit goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Zit dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 19:29

Heb vanmiddag mijn crb + touwteugels gekregen, en wil graag even zeker weten of het wel goed zit. Dus heb ik even 4 foto's gemaakt.

http://dafner.myphotoalbum.com/view_alb ... me=album04

Daar staan ze. De eerste foto is met de teugels aangespannen, bij de tweede hangen ze los.

De reden dat ik het vraag is omdat het paard er niet he-le-maal lekker op reageerde. Op sommige momenten reageerde ze al op een hele kleine teugelhulp, dus ze snapt het wel. Maar als madame rechtdoor wilde en ik linksaf, dan moest ik écht heel veel kracht zetten om iets voor elkaar te krijgen, ze reageerde gewoon niet of ging stilstaan.
Nu had ik ditzelfde probleem met mijn bloemhackamore, dus ik denk dat het eerder aan mij ligt (of zij is aan het uitproberen), maar wil het toch even zeker weten.

Ps: ik weet dat je met je zit/benen stuurt, en dán pas met de teugels. Alleen heeft ze van die momenten dat ze daar niet op reageert, en hoe meer ik de teugels oppakte, hoe meer zij ging protesteren op die momenten, tot het dus echt een krachtspelletje werd.

pmarena

Re: Zit dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:31

Hij zit in ieder geval wel netjes bevestigd , hij ziet er goed geknoopt uit en is netjes op maat. Niet te wijd en niet te strak :)

Maar....het je de teugels wel aan de juiste lusjes bevestigd...?

Dat is niet te zien op je foto's ;)

Het klinkt namelijk alsof je de linkerteugel bevestigd hebt aan het lusje waar de rechterteugel aan hoort , en andersom.

Dan snapt een paard er niks meer van :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 23:46

Ik heb de teugels 2 keer gewisseld, omdat ik zelf inderdaad ook ging twijfelen of ze goed zaten. Maar ik had ze de eerste keer toch goed gedaan. Overigens bleef haar reactie in grote lijnen hetzelfde.

Heb dinsdag les, ik vermoed dat ik scheef zit en misschien dat ze daar steeds meer op gaat reageren. Eerst dat maar even afwachten dan..ik hoop eigenlijk dat dát het probleem is, omdat ik die crb verder wel leuk vind, en zelf prettig vind werken. Maar dan weet ik in ieder geval zeker dat hij wel goed zat en het niet daaraan lag. :)

Jive01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:34

hey daantje,

ik zou als dit ook niet werkt zoals je had verwacht, iemand laten komen met allemaal soorten bitloos hoofdstellen, ze kunnen je helpen en uitleg geven wat je het beste voor hoofdstel kan gebruiken, wel goed dat je dinsdag trouwens les neemt,

hoe laat heb je les ? ben in iedergeval blij dat je het nog steeds leuk vind om mijn paardje bij te rijden, volgens mij kan je niet wachten tot ze van jou is :)

xx iloon

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:41

Ik heb voor mijn paard ook een CRB met touwteugels. Ook mijn paard reageerde hier niet goed op met sturen. Nu heb ik een touwhalster (is ook dikker dan de CRB). Daar heb ik gewoon 2 halstertouwen aan de onderste lus (dus alle 2 aan dezelfde lus). Nu gaat het super goed. Ik had bij mijn paard het idee dat ze de CRB niet lekker vond en ik reed er ook niet lekker mee. Ik vind dat je zelf ook lekker met een optoming moet kunnen rijden, dit komt ten goede aan de communicatie tussen jou en je paard.

Trouwens om antwoord te geven op je vraag :o : je CRB zit prima zo!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:10

Maar als de crb gewoon goed zit, denk ik niet dat het daar mee te maken heeft, omdat ze met die hackamore precies zo reageerde, en dat werkt toch heel anders. En op de goede momenten reageerde ze er wel op, dus ze snapt die crb wel, lijkt me dan. Eerst die les maar even afwachten, hopen dat het daarmee opgelost kan worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:06

Het kan ook zijn dat je op de goede momenten net wat beter met je gewicht enzo werkte , waardoor ze dat volgde :)

Sowieso als je gewisseld hebt van teugels , dan is het al wennen met iets nieuws en dan heb je toch een deel van de tijd "verkeerd" gereden , EN nog eens gewisseld , dan wordt het ook steeds wat anders en kan ik me wel voorstellen dat ze er wat moeite mee heeft om te begrijpen wat de bedoeling is ;)

Eline : Een CRB is alleen maar duidelijker qua communicatie dan een touwhalster... waarschijnlijk moet je het probleem dan meer zoeken in ander materiaal of dat de CRB niet goed geknoopt was o.i.d. , want wat je met touwhalster kunt kan ook met CRB , maar niet andersom.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:08

Vandaag weer geprobeerd, dit keer in de binnenbak..en dat ging super! Ik blij, paard blij, helemaal goed :D

Denk dat ze buiten gewoon moeilijker vind en dat het daaraan lag.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:15

ff min of meer offtopic:
maar je knupje zit aan de "verkeerde" kant
http://www.junik.nl/tuig-frameset.htm
op dit linkje zit hij anders, namelijk "om" het lusje.

ik weet niet of dit bij een crb ook zo veel uitmaakt, maar als je dit bij een touwhalster hebt, en het knupje trekt strak is er een grote kans dat je hem niet meer los krijgt....

maar trouwens fijn dat het nu wel werkt!