Ik heb best lang nagedacht of ik dit topic zou plaatsen, maar heb toch besloten het wel te doen.
Maar ik heb geen zin dat het een reltopic word, want ik wil ook graag het beste voor m'n pony.
Ik had een vraagje, want ik zie door de bomen het bos niet meer met al die bitten!

We rijden nu B-Dressuur en ik heb mijn pony nu anderhalf jaar. We hebben ook een tijdje in een springles gezeten,
maar toen wou ze helemaal niet meer naar beneden. Dus heb eerst gezegd dat ik eerst L1 wil zijn, en dat ze gewoon nagevelijk is.
We zitten nu weer in een dressuurles wat wel goed bevalt, maar toch net
dat laatste stukje komt ze er niet door, en ze is onrustig met haar hoofd.
Het kan ook heeeeeeeeeeel goed kunnen dat ik iets verkeerd doe, maar ik weet niet zo goed wat. Ik krijg wel les, ook priveles.
& het is ook niet zo dat ik een heel sterke hand oid heb.
Maar mischien dat jullie bokkers mij kunnen helpen!
Ik rij mijn pony nu op een enkel gebroken watertrensje, maar daar reageerd ze niet zo fijn op.
Namelijk;
Het kost heel veel moeite om los te laten,
En inbuigen/stelling lukt niet goed als ze nagevelijk is.
Vandaag heb ik een dubbelgebroken bustrensje geprobeert, maar dat gaat nog minder...
Eigenlijk kom ik gewoon niet verder want die ontspanning en nagevelijkheid wil helemaal niet komen.
Fototje;

) Het verbaast me niet dat ze zich dan een beetje vastzet en het bit liever niet opzoekt. Als ze op het dubbelgebroken bitje onrustiger is dan op het enkelgebroken vindt ze dat misschien gewoon raar aanvoelen, heb je al eens een ongebroken trens geprobeerd? Dat zou dan voor haar vertrouwd moeten voelen, en tegelijkertijd kun jij dan toch gewoon met een trensje rijden. En verder klinkt het voor mij alsof ze het vertrouwen in het bit/teugelvoering kwijt is en zich niet goed durft over te geven door ongetwijfeld nare ervaringen op de manege. Ik heb even in je profiel gespiekt en je hebt een superleuke pony, heel veel plezier met haar en ik hoop voor jullie dat het goed komt met de aanleuning.
en dan hadden ze hem ook nog in dat laagste gaatje zegmaar!
Maar je moet het mondstuk los zien van de hefboomwerking, dat laatste maakt namelijk het verschil tussen een stang en een ongebroken trens