Bit vraagje: pilham

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sofieenuniek

Bit vraagje: pilham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 11:56

Ik rijd mijn merrie van 7 jaar met een pilham bit, de teugels zijn vastgemaakt aan het onderste ringetje en er zit een kinketting aan. Ik denk dat dit vrij zwaar is voor haar. Wat zou ik best gebruiken om een slag te verlichten van bit? Thx...

daffie1986

Re: Bit vraagje: pilham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:59

nou begin maar eens om er tussen stukje aan te zetten en hier de teugels aan te bevestiggen.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:00

teugels gewoon aan het bitring zelf vastmaken...scheelt ook een hoop

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:23

Met twee teugels gaan rijden zodat je voornamelijk op het bovenste ringetje kan inwerken en als ze dan problemen levert even (dus kort) ingrijpen op de onderste teugel. Nu werkt je pelham gewoon als een stang. Hopelijk is hij ongebroken.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:36

Mijn bit is gebroken... Met 2 teugels, wordt dat dan niet ingewikkeld??

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 14:38

Mizora schreef:
Met twee teugels gaan rijden zodat je voornamelijk op het bovenste ringetje kan inwerken en als ze dan problemen levert even (dus kort) ingrijpen op de onderste teugel. Nu werkt je pelham gewoon als een stang. Hopelijk is hij ongebroken.

Mijn bit is gebroken, veel te straf met andere woorden... Met twee teugels, wordt het dan niet heel ingewikkeld? Moest ik nu de teugels aan die andere ring vastmaken, dat zou al heel wat maken zeker?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:39

Waarom rijd je nu met dit bit?
Is het een mogelijkheid om gewoon over te stappen naar een enkel of dubbelgebroken water of bustrens?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:57

Zoals moonfish13 vraag ik me af, waarom je niet gewoon een lichter bit zoekt? Eentje die minder scherp in werkt?

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 15:35

Toen ik het paard kocht, hangde er een pelham in. Dat vond mijn instructeur toen goed, maar nu twijfel ik of dit wel zo'n geschikt bit is voor ons. Waarom een pelham: ik ben onzeker, zij is groot en sterk en schrikkerig. Met die pelham heb ik tenminste de illusie dat ik haar kan houden... Maar ik zal idd overschakelen op een gans ander bit. Ik ben geen bitkenner en zou graag weten wat ik best neem... Enkelgebroken of dubbelgebroken, een watertrens of een bustrens,... Ik weet dat ze zeggen dat je dat zelf moet ondervinden, maar met wat rijden jullie bijvoorbeeld?

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:59

Een dubbel gebroken watertrensje.. :D Niets bijzonders dus, mijn merrie loopt er goed op. Wel heb ik haar een poosje gereden op een kneveltrens. Is ook een heel fijn bit. *D ik kreeg mijn paard hier beter door op 2 teugels. Daarna ben ik weer overgestapt naar mijn dubbel gebroken watertrensje.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:16

Ik zou in jouw plek ook gewoon even een gewoon watertrensje proberen. Als dat lukt, des te beter!

Mocht je jouw paard echt niet kunnen inhouden, en je ziet het wel zitten om met 2 teugels te rijden, dan zou ik een slofteugel aanraden met deze gewone trens. Deze slof kan je feitelijk altijd quasi los laten hangen, maar als ze dan echt met jou wil aanzetten, kan je de slofteugel ff opnemen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 07:55

Dubbelgebroken bustrens. Als je het niet durft zou ik er juist geen slof aanhangen maar op die pelham blijven rijden en dan met twee teugels. Werkt hetzelfde qua teugels en met gewone inwerking maar geen extra lijn dat naar beneden hangt.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 08:30

Wat dachten jullie van een pessoa bit ter vervanging van die pelham, of zie ik dat verkeerd??

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 08:40

Een paard dat altijd met pelham gereden is overschakelen op trensje zonder 'terugvalsysteem' is niet zo evident als iedereen denkt hoor. Zeker eentje van leeftijd.
Ik zou het ook rustig afbouwen. (opletten met een pessoa maak je ze héél stug in de mond) Ik zou eerst je pelham op 'gewone' bitringen vastmaken en desnoods een 2e teugel voor het onderste ringetje (daar leer je wel mee rijden als je het even oefent) Anders kan je ook tijdelijk overschakelen op een pessoa (maar ik zou die zeker niet in het onderste gaatje doen! zelfs in de gewone bitring heeft pessoa al licht hefboomeffect)
Je kan ook misschien in het begin een brugbandje aan hoogste en laagste ring van pelham doen zodat het 'gewicht' verdeeld wordt over de 2 ringen en als dat goed gaat verder afbouwen...
Maar elk paard reageert anders op elk bit, dus ik denk dat jij en je instructeur zelf wat moeten uitzoeken wat voor haar goed werkt.

sofieenuniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:03

Dat is waar, zomaar ineens op een trensje overschakelen vind ik toch wat riskant. Ik zal beginnen met zo'n brugbandje denk ik... en vandaar gaan we verder. Waarom precies maak ik ze heel stug in de mond met een pessoa, dat geldt dan toch ook voor een pelham?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 20:54

Pessoabit vind ik geen goed plan. Of je moet er een kinketting aan hangen. Dan is het gewoon een pelham met meer verstelmogelijkheden. Een pessoa is namelijk een ophaalbit en eigenlijk grover dan een pelham. Een ophaalbit trekt gewoon het bit zo hoog mogelijk in de mond. (zoek maar eens op google, daar is een heel duidelijk plaatje van). Daardoor wordt het paard ook zo stug in de mond.

Brugbandjes zijn rotdingen. Die zorgen ervoor dat alle signalen onduidelijk worden. Zowel de stang als de trenssignalen. Wil je een paard netjes omscholen naar een trens (en daar wil je lijkt me uiteindelijk wel naartoe.) dan raad ik je dat absoluut niet aan. Dan zou ik echt voor twee teugels gaan, of voor een pessoa met kinketting.
Als je net nog een beetje meer rem nodig hebt af en toe dan kan je ook op zoek gaan naar een thiedeman- of kimblewickbit (twee namen voor twee bitten die door elkaar benoemd worden. Ik zou gaan voor degene met sleuven in de ringen, deze hoef je namelijk niet te gebruik, ze wederom google/wiki)