Emiel voest bitlooshoofdstel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

EquiPhoto

Emiel voest bitlooshoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 09:48

Ik was benieuwd naar de ervaringen van het Emiel voest bitlooshoofdstel.

Afbeelding

Ik zit eraan te denken om dit hoofdstel voor mijn haflinger te kopen, daar rijd ik nu mee met touwhalster, maar dat is net iets te soft voor hem. Hij moet helaas meer dressuurmatig getraint worden, en het touwhalster geeft naar mijn ervaring te weinig duidelijk signalen door.

Alvast bedankt voor de reacties!

pmarena

Re: Emiel voest bitlooshoofdstel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:37

Op zich is een touwhalster juist heel duidelijk , qua rem in ieder geval , en als je met neckreining werkt dan gaat het sturen ook prima.

Wil je echter duidelijk door kunnen komen met zijwaarts sturen dan is hij erg onduidelijk inderdaad.

Wat dat betreft is zo'n Emiel Voest - achtig gekruist hoofdstelletje wel een heel stuk duidelijker.

MAAR : het is wel verschillend per paard hoe goed ze erop reageren. Zelf vind ik het systeem van de gekruiste riempjes ook niet ideaal , omdat ze wel makkelijk strakker gaan , maar vaak niet zo makkelijk meer losser... ik hou zelf niet van het rijden met een constante spanning op het hoofd. Ook is het vaak geen ideale noodrem , als je die eens nodig hebt , dan is een touwhalster weer betrouwbaarder.

Rij zelf dan veel liever met een CRB : een touwhalster dat net iets anders geknoopt is waardoor je een veel beter zijwaarts stuur hebt en de goede rem toch behouden blijft.

Maar dat werkt alleen als hij echt goed en goed op maat geknoopt (en bevestigd) is.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 19:05

Deze leek me daarom juist beter, omdat deze gekruist is bij de kin en niet bij de kaak. Wat ik vooral met het hoofdstel wil doen is meer aan de teugel&stellingen, noodremmen heb ik niet (nodig) als hij echt aan de kletter slaat werkt zelfs een bit niet meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:01

Dat niet , maar er zit nog een hele reeks tussen gewoon braaf en aan de kletter , en het is wel fijn als je zo ver mogelijk nog in kunt grijpen :)

Dat kruislinks alleen onder de kin is ook iets dat je het beste zelf kunt proberen of het bij jou en je paard werkt , ik vind het niks maar er zijn genoeg mensen enthousiast over :j

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:22

Ik ben idd juist wel weer van de kruislinks. Was voor mijn haf een mooie overgang tussen bit en nu: touwhalster. Ik rijd er ook wel dressuur mee in de bak, maar het sturen is idd niet helemaal ideaal. Ben dan ook van plan om voor in de bak (en hopelijk op den duur ook buiten) een sidepull aan te schaffen. Wel goede sturing, geen kruislinks systeem :D.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 23:01

...en als je paard eens de kop omhoog gooit heb je helemaal niks meer te vertellen :P

Side-pull vind ik ook niks , kun je net zo goed met een halster rijden met de teugels aan de zijkanten , dat werkt ook niet als het paard eens geen zin heeft.

Maar ik ben een zeikerd hoor , ik vind bitloze optomingen met de teugels aan de zijkanten van het hoofd sowieso vervelend , meer onder het hoofd is veel logischer.

Een side-pull is in ieder geval wel een beter hoofdstel om duidelijk rechts of links te sturen en zolang een paard braaf zin heeft om mee te werken werkt het ook als rem in situaties dat je wat meer overtuigingskracht nodig hebt.

Van mij krijgt het qua sturen een 7-8 en qua remmen een 5 , maar wel het grote voordeel dat je het geheel niet strak snoert rond het hoofd zoals bij de kruislingse optomingen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 10:38

Het hoofdstel op de afbeelding heb ik geen ervaring mee, wel het andere kruislingse hoofdstel van Voest. Ik vind het een prettig systeem, juist om dressuurmatig mee te rijden. Maar dit zal per combinatie verschillen. Misschien dat je een hoofdstel van iemand uit je omgeving kan lenen? Op de site http://www.bitloospaardrijden.info staat veel nuttige informatie!
De hoofdstellen van Voest zijn trouwens wel van super goede kwaliteit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:47

Ik heb dit hoofdstel ook. Wel van een andere leverancier, maar ze zijn vrijwel identiek.

Mijn paard en ik hebben al jaren plezier van dit hoofdstel. We doen er alles mee; dressuurmatig rijden, buitenritten en springen.
Het is een super vriendelijk hoofdstel, hij heeft een fijne zachte brede neusband, geen onnodige bandjes/riempjes en nmm kun je je paard hier onmogelijk pijn mee doen. En zo wil ik het graag. ;)

Een echte aanrader dus!

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:58

Ik vind het een heel fijn hoofdstel om mee te rijden, mijn paardje reageert er altijd goed op. Enkel een touwhalster was voor haar ook te weinig en een bit weer wat teveel van het goed. Het is een mooie middenweg voor het wat gevoeligere paard

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:57

JoviBan schreef:
Ik heb dit hoofdstel ook. Wel van een andere leverancier, maar ze zijn vrijwel identiek.

Mijn paard en ik hebben al jaren plezier van dit hoofdstel. We doen er alles mee; dressuurmatig rijden, buitenritten en springen.
Het is een super vriendelijk hoofdstel, hij heeft een fijne zachte brede neusband, geen onnodige bandjes/riempjes en nmm kun je je paard hier onmogelijk pijn mee doen. En zo wil ik het graag. ;)

Een echte aanrader dus!

precies. Mijn paard vindt deze optoming ook de beste van de bitloze optomingen die ik geprobeerd heb (cook, touwhalster, Libby's, Monty Roberts halster, en dus deze). Als je zonder bit wilt rijden, dan zou ik voor dit hoofdstel gaan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:12

Moderatoropmerking:
Oneliners als "Sluit ik me bij aan" en "eens" verwijderd, graag alleen reageren als je ook iets toe te voegen hebt :-)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 18:22

Bedankt voor alle reacties :D!
Ik ga gewoon een keertje het hoofdstel proberen van iemand te lenen, en testen maar :D