Welk bit is dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Welk bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:21

Ik rij mijn vz Haf met dit bit, maar ik weet eigenlijk niet hoe het heet en hoe het werkt.
Het lijkt me iets stangachtigs.
Hij wordt ermee gereden omdat hij anders alleen maar ging rennen met het bit tussen zn kiezen wanneer je opstapte.

Afbeelding

Heb toestemming om deze foto te gebruiken

MiSsY_Me

Re: Welk bit is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:27

Het is een Thiedemann bit. Het heeft een pittige inwerking door de kantelwerking en de kinketting...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:30

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 20:32

Okee, dank jullie wel!
Nu kan ik een stuk makkelijker info vinden!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:38

De foto is ondersteboven. Het bochtje hoort naar boven, het zorgt ervoor dat het paard wat tongvrijheid heeft. Het bit heeft inderdaad hefboomwerking, mag ik vragen hoe de teugels eraan bevestigd zijn bij jouw verzorgpaard?
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-03-09 13:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Offtopic gesplit.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:43

Laatst bijgewerkt door Judje op 19-03-09 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Hetzelfde offtopic gesplit uit de quote als uit de post hierboven

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:30

je hebt ook gebroken Thiedeman bitten, neem dan in hemelsnaam die als je de hefboomwerking wilt houden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:31

Een gebroken bit met hefboom? Aub niet zeg.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:26

Een heel goed persoon. Maar ja, ik ga me er nu verder niet meer mee bemoeien, want het is tenslotte niet mijn topic.
Ik wil graag rellen voorkomen dus voor verdere vragen moet je bij TiinkerGirl zijn ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:27

Het bit wordt trouwens ook wel een kimblewick genoemd. Het bit kan je verzachten door het een gaatje hoger te doen of door hem in het middelste gat te doen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:28

Voor TiinkerGirl heb ik dezelfde vraag. Waarom er geen dubbelgebroken bit in leggen nu je weet wat de werking van dit bit is?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:38

Moderatoropmerking:
Ondanks dat de meningen hierover erg verschillen zou het wel prettig zijn wanneer jullie met respect naar elkaar blijven reageren. Probeer juist op positief opbouwende én onderbouwde wijze je mening duidelijk te maken. :)

Wanneer je niet TS bent, maar wel met de relevante informatie reageert is het niet gek dat andere gebruikers denken dat jij het paard (ook) rijdt en dus ook commentaar geeft op je.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:46

Mijn post van vanmiddag is verwijderd :? Ik blijf erbij dat dit bit niet in de mond van een vierjarige hoort. Als je een topic als dit neerzet kun je toch verwachten dat je een discussie oproept. Maar goed, als ik de ts een opbouwend advies moet geven: dit onding eruit, dubbelgebroken trensje erin, paard leren stilstaan (aangezien in de OP staat vermeld dat hij dit bit heeft omdat hij niet stilstaat bij het opstijgen) en mond van paard niet verder verzieken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:50

Door het verwijderen van berichten is er nu weinig meer te snappen van wat er gezegd is. Ook mijn vraag komt nu heel raar in het topic binnen vallen.
Ik ga me maar even ontstippen van dit topic.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:53

Het heeft ook weinig zin meer om te reageren als een topic zo gestuurd wordt. Sorry als ik niet heel subtiel reageer, ik ben er absoluut niet op uit om te rellen, ik word gewoon alleen ontzettend boos en verdrietig van wat ik hier lees en zie ;(

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:33

tja, jullie weten de gehele situatie ook niet, dat dier heeft het helemaal geweldig hier, hij gaat overdag de hele dag lekker naar buiten, staat niet alleen, wordt 1 tot 3 keer in de week gereden en daarvan 1x het bos in waar hij erg veel plezier in heeft. Ander bit gaan we proberen.
Maar ik snap heus wel dat het bij jullie heel anders overkomt dan hier bij ons en sorry daar ook voor, maar wij hebben niet de volle 100% om de beslissingen te maken.
Mizora, dank je wel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:38

Wij kunnen ook alleen maar reageren op wat we hier lezen en op door ts geplaatste foto's zien he. In de OP staat dat het paard met dit bit wordt gereden omdat het niet stilstaat bij het opstijgen. Daarom was mijn vraag of je hem dan niet gewoon kunt leren stilstaan aangezien dit bit me nogal heftig lijkt, zeker voor zo'n jong paard. Maar goed, laat ik er ook maar over ophouden. Jij moet helemaal zelf weten wat je in je paard zijn mond hangt, ik verbaas me alleen over je keus ;)

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 15:48

is niet mijn leus hoor, maar ik rijd ook niet op dat paard.
Dat bit hebben ze in gebruik genomen omdat hij steeds het bit vastpakte en het op een lopen zette, hij maakte zich gewoon erg sterk en rende dan ook regelrecht op palen enz af zodat je er mooi omheengevouwen lag.
Het stilstaan is ie eigenlijk niet voor gebruikt, want dat kun jee paard ook wel leren zonder zo'n bit erin te hangen. Ik heb er een paar keer op gereden toen ie nog een gewoon bit had en ben er ook een paar keer afgedonderd, maar tis ook nog een behoorlijke puber. De instructeur raadde aan dit bit te gebruiken en dat is dus gebeurd. Verder rij ik er nooit op. Ik ben nu lekker bezig met "mijn" draver. Ik zet em alleen binnen en voer em. In het begin liep ie ook niet mee aan het halstertouw, maar na veel tijd erin te steken en oefenen gaat dit erg goed, hij loopt nu netjes mee, alhoewel hij het nog wel eens probeerd, maar dan pak ik em gewoon bij het halster en spreek ik hem eens heel duidelijk toe dat dat niet de bedoeling is en dan is het ook goed.
TiinkerGirl is op dit moment erg goed met hem bezig d.m.v. veel grondwerk en een goede vertrouwensband op te bouwen en het is een heel leuk stel samen.
Maar het is ook niet zo dat toen hij beleerd is dat er veel op gereden is. Okay, 2 jaar is wel erg jong (zou het zelf persoonlijk ook niet doen en wachten tot 3 a 4 jaar) maar is nooit in het zweet gereden ofzo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:00

Grondwerk is zo fijn voor je paard, daar kun je 'm op een ontspannen manier een boel mee leren en het paard leert je inderdaad vertrouwen, zodat hij ook niet meer weg hoeft te rennen. Als Tinkergirl ook werkt met stemcommando's kan ze die misschien wel gebruiken bij het rijden, zodat ze minder met het bit hoeft te doen? Maar goed, dat is wel weer erg off topic ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:36

Lees net voor het eerst dit topic terug. Kom net van school waar ik geen mogelijkheid had vandaag om te kijken wat er hier gezegd werd.

Daarbij eerst het rechtzetten van mijn OP; 'Hij wordt ermee gereden omdat hij anders alleen maar ging rennen met het bit tussen zn kiezen wanneer je opstapte.'
Ik bedoelde dat vanaf het moment dat je opstapte, en niet om het opstappen zelf, dat hij zijn hoofd zo ver mogelijk omhoog gooide, bit tussen zijn kiezen en rennen maar! Dit heeft hij nooit bij mij gedaan, ik rij hem nu ongeveer 4 maanden. Maar wel regelmatig met de vorige verzorgster die er ook les mee had. Bij haar is toen aangeraden om dit bit te gebruiken en een goque eraan te doen zodat ook dat hoofdje eens wat lager bleef (even voor de duidelijkheid; om de toen nog 3-jarige pony te leren dat met je hoofd laag toch wat fijner loopt (OP DEN DUUR!) en dat hij niet weg mocht rennen. Dit kon niet verholpen worden met een trensje omdat hij gewoonweg misbruikt maakte van zijn krachten. Een jong beestje moet nou eenmaal veel leren (Hij heeft vanaf het begin zo gedaan), en als hij dan niet wil luisteren met de vriendelijke hulpen dan moet het maar met iets minder vriendelijke.

Inmiddels ben ik al een poos van de goque af en gaat het rijden een stuk beter. Als ik alleen in de bak ben is hij gewoon hartstikke braaf, en ik ben ook zeker van plan (was ik al voordat dit topic werd geopend, maar de eigenaar moet dan ff ene keer mee) om met een trensje te gaan rijden. Maar buiten en wanneer er een ander paardje in de bak is rent hij nog steeds wel, niet zo knoerdhard, maar toch even een middengalopje naar de andere kant van de bak.

Daarbij heb ik niet het idee dat hij er last van ondervindt, tuurlijk is het wel strenger in de mond dan een trensje, maar ook op dit bit kan mijn paardje lekker ontspannen lopen!

Mijn doel is dus cker wel om op den duur terug te gaan op een trensje, maar daar zijn we nu gewoon nog niet aan toe. Daarbij doe ik idd ook veel grondwerk zodat hij soor heeft dat hij bij mij gewoon lekker zichzelf kan zijn en best een eigen willetje mag hebben, maar dat ik de leider blijf!

Dus ik hoop dat jullie nu iets meer begrip hebben voor het feit dat hij met dit bit gereden wordt. Zowel onder als naast het zadel zit er grote verbetering in, en ik ben ervan overtuigd dat het helemaal goed gaat komen. Ik ben zelf cker geen voorstander van zulke bitten, en zelfs niet van de zweep of sporen, maar als het nodig is dan moet het nou eenmaal. Zolang je doel maar is op de basis terug te komen is er volgens mij niks mis mee.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:38

Ojaa, stemhulpen kent hij helaas niet zo goed. Probeer het hem wel een beetje aan te leren, maar hij loopt vooral op wat hij voelt en niet zo op wat hij hoort, dus dat is vrij lastig....

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:46

je hebt tog ook een rolletjes trens kan je dat dan niet proberen als tussen gang van die stang naar normale trens?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 16:49

HindaFree schreef:
je hebt tog ook een rolletjes trens kan je dat dan niet proberen als tussen gang van die stang naar normale trens?

Ik denk niet dat we die hebben, dus dan moet ik maar eens gaan kijken in de paardenwinkel, maar ik heb eerlijk gezegd niet zoveel kennis van bitten.... :oo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:58

Tinkergirl, dank je wel voor je uitgebreide post, ik hoop dat je je niet aangevallen voelt en ik ben erg blij om te zien dat je je nu verdiept in het bit, want daar heb je denk ik het topic ook voor geopend of vergis ik me? Super dat het rijden al beter gaat met Amadeus, het zou mooi zijn als hij uiteindelijk te rijden zou zijn op een vriendelijker bit maar het moet natuurlijk wel ook veilig blijven. Ik ben er een beetje huiverig voor als instructeurs roepen dat er dan maar een scherper bit in moet maar als ik zo lees wat jij schrijft komt het wel goed met jullie. In ieder geval heb je ook een leuk project aan het aanleren van de stemhulpen :P Heel veel succes met je hafje!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:13

Ik voel me niet aangevallen hoor!
Ik had dit van te voren wel een beetje verwacht, maar ik weet wel waarom het zo is, en dat het zodra het mogelijk is ook weer veranderd wordt!
En idd heb ik dit topic geopend om meer te weten over dit bit en eventuele alternatieven!