Vraagje over boomloze zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Vraagje over boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 15:21

Hallo,

Wie weet het verschil tussen deze zadels (afgezien van al dan niet suede enz dan, puur over de ligging of hoe het zit voor de ruiter enz).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En wat ik me afvraag, waar dienen die pommels voor bij een boomloos zadel en hoe weet je welke maat je nodig hebt? (lijkt me ook niet prettig om een hoge pommel te hebben, zit dan toch onder je bovenbenen?)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je merkt ben ik een volledig groentje op dit gebied :D
Ik heb vandaag al een Barefoot getest en wil nog meer types testen, maar ben benieuwd naar ervaringen/meningen over dit type zadel omdat de prijsklasse me wel aanstaat. Het zadel is maar voor tijdelijk gebruik dus wil geen bakken met geld uitgeven :o

Wie kan mij meer vertellen? :)

Tsjikkie

Re: Vraagje over boomloze zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:28

Een pommel zit niet onder je boven benen, maar zit boven de schoft, het stevige gedeelte dat (vaak onder een rits zit om makkelijk te vervangen) zorgt dat het zadel niet plat op de schoft ligt.

Verder vind ik, tot nu toe, Barefoot de beste zadels hebben, type Cheyenne en Arizona, maar ook de Londen zitten het fijnst en zijn tweedehands niet zo heel duur.

http://singlefooter.biedmeer.nl/Webwink ... orken.html

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 16:14

oke bedankt voor je info.
Op mijn haf zat het onder mijn bovenbenen (voelde daar een verdikking zeg maar), op mijn wat smaller dan de haflinger zijnde welsh zat het stukken beter. Dan is het zadel gewoon voor mijzelf te klein geweest qua zitvlak denk ik?

Die maten, zijn die redelijk algemeen of gelden die alleen voor de barefoot?

Ik vond ook nog deze link:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... nders.html

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:14

Zo te zien allemaal Freemax zadels ? Zijn best leuke zadels , wel heel erg stevig en daardoor wel weer moeilijk qua pasvorm , helaas. Ik zou er zelf niet mee gaan rijden omdat ik ze te hard vind , een Freeform is dan een betere keus en daar is het ook een kwalitatief wat mindere kopie van , maar op zich zijn het wel leuke zadels :)

Kijk anders eens op www.nickyskeet.nl , Nicky zit ook hier op Bokt en verkoop deze en nog meer van zulk tyoe boomloosjes.

Als je bij de Barefoot de pommel (voorboogje) voelt dan heb je een te kleine maat zadel of je zit met veels te korte beugels :)

Maten zijn voor elk boomloos merk weer anders.

Link op Marktplaats : goedkope kopie van Barefoot , waar bezuinigd is op juist de sterke punten van Barefoot.

Maar deze op de foto ziet er wel heel aardig uit moet ik zeggen , geen echt prutswerk om te zien +:)+

En zeker voor die 185 euro ziet het er keurig uit.

Verwacht dan alleen niet de kwaliteit en eigenschappen van de Barefoot , en hoop dat het zadel dat je krijgt net zo goed eruitziet als op de foto , maar dan lijkt het me voor dit geld zeker een hele goede koop als hij goed past :j

Op het paardje op de foto ligt hij alleen wel wat tever naar voren , dat is jammer want daaruit blijkt dan weer dat de verkoper er niet zoveel verstand van heeft....en dat is altijd linke soep.

Doordat het zadel tever naar voren ligt , ligt het bergopwaarts en zit de ruiter met de benen zo ver naar voren...helemaal uit balans. Zonde.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:23

oejjj dat zadel van de mp link ligt zeker te ver naar voren!(zegt iemand die dat normaal niet goed kan zien)
en ze verkoopt hem met een shabrak?..... beetje raar, maar ze zegt gelukkig nog dat er eigenlijk beter een ander pad onder kan!

maar toch zie ik ook dat het ritsje achter niet zo heel mooi erinzit, maarja voor die prijs kan je natuurlijk ook niet alles hebben!

ik vind de freemax/freeformzadels er altijd een beetje dressuurrig er uit zien, daarom vind ik de BF ook mooier!
maar heb je met die zadels wel hetzelfde contact als met een BF?

@pmarena: waar zit dan precies het verschil met een echte BF en de look-a-like? wat zijn precies de goede punten(want ik denk niet dat het verschil in het veertje zit)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:28

pmarena schreef:
Zo te zien allemaal Freemax zadels ? Zijn best leuke zadels , wel heel erg stevig en daardoor wel weer moeilijk qua pasvorm , helaas. Ik zou er zelf niet mee gaan rijden omdat ik ze te hard vind , een Freeform is dan een betere keus en daar is het ook een kwalitatief wat mindere kopie van , maar op zich zijn het wel leuke zadels :)

*knip*

Link op Marktplaats : goedkope kopie van Barefoot , waar bezuinigd is op juist de sterke punten van Barefoot.

Maar deze op de foto ziet er wel heel aardig uit moet ik zeggen , geen echt prutswerk om te zien +:)+

En zeker voor die 185 euro ziet het er keurig uit.

Verwacht dan alleen niet de kwaliteit en eigenschappen van de Barefoot , en hoop dat het zadel dat je krijgt net zo goed eruitziet als op de foto , maar dan lijkt het me voor dit geld zeker een hele goede koop als hij goed past :j

Op het paardje op de foto ligt hij alleen wel wat tever naar voren , dat is jammer want daaruit blijkt dan weer dat de verkoper er niet zoveel verstand van heeft....en dat is altijd linke soep.

Doordat het zadel tever naar voren ligt , ligt het bergopwaarts en zit de ruiter met de benen zo ver naar voren...helemaal uit balans. Zonde.

Dit zijn geen Freemax-zadels (tenzij dat een type-naam is? ) maar pfiff-zadels, type Tex.
Ik denk niet dat ze zo stug zijn eigenlijk, maar ja dat is maar een gok :+

Nu je het zegt lijkt het zadel inderdaad wat ver naar voren te liggen, zelfs de benen van de ruiter steken wat te ver naar voren zeg maar. Waar moet die pommel liggen, net achter de schoft?

Waar is volgens jou op bezuinigd in die link, waar het niet had gemoeten; welke sterke punten van de barefoot mis je op de foto?

Tja, de kwaliteit voor mezelf zal me niet zoveel uitmaken eigenlijk, zadel is maar voor tijdelijk gebruik (voor onze arabier, die nog jong is en een moeilijke maat heeft en waarvoor ik nog geen maatzadel wil aanschaffen nu. Ik verwacht dat hij het komende jaar heel erg zal veranderen van bouw en daarom leek boomloos me wel handig :) ). Zolang het zadel maar niet slecht is voor je paard vind ik het prima zeg maar.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 07:02

@opisop_shop: als het pfiff-zadels zijn, dan zijn het look-a-like zadels.
deze zadels zijn dan nagemaakte freemax-zadels.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 07:48

Oke, bedankt voor je antwoord :)

Jij denkt dus dat ze kwalitatief gezien dan best meevallen en wel oke zijn, maar dan wat stugger zijn dan barefoots enz?

Kun je mij vertellen wat de verschillen zijn tussen de 4 zadels op de foto onderling en met die van de link op mp, qua ligging op het paard bv en voor de ruiter, of valt dat aan de hand van een foto niet te beoordelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:00

opisop_shop schreef:

Hij ligt hier te ver naar voren omdat dit een kleine pony is en hij gewoon eigenlijk te lang is. Beugels zijn ook te lang voor de ruiter die erop zit, dus krijg je een verkeerd beeld.
Als je niet zoveel paarden tot je beschikking hebt om zadels op te passen dan moet je het doen met wat je hebt :)

De modellen die jij toont hebben een metalen strip die moet passen op de schoft/schouder. Als je een FreeForm hebt (of een gelijkende 'nepper'), dan heb je een meeverende 'pommel' en dus minder pasproblemen.
Dezelfde verkoper heeft dus ook het model wat ik bedoel:
http://link.marktplaats.nl/224858021

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 10:28

Die laatste link, dat is dus een neppe FreeForm?

Welke van beide links lijkt je beter dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 10:32

Deze zadels zijn niet een beetje stugger dan een Barefoot hoor , ze zijn echt flìnk veel harder en stijver en geven een totaal ander zitgevoel.

Pfiff en Freemax hebben een beetje hetzelfde soort nep-Freeforms , wat ik van Nicky begrijp is de Pfiff wel iets beter qua kwaliteit , volgens mij. Maar beiden halen het niet bij de Freeform , maar daar zit natuurlijk ook niet voor niks een prijsverschil in. Ik heb me zelf verder niet zo in de Freemax en Pfiff verdiept , ze zien er op het plaatje superleuk uit maar die 2 Freemax zadels die ik in handen heb gehad zou ik persoonlijk NOOIT op mijn paard leggen , keiharde mormels waren het , dat is imo. niet de bedoeling van boomloos , want dan krijg je gewoon weer al die boomzadel-problemen...

Verschillen met Barefoot : dit type zadeltje is goed vergelijkbaar met de oude Barefoots van 5-6 jaar geleden.

Intussen is er bij de Barefoots heel veel verbeterd.

De kwaliteit van de gebruikte materialen en het binnenwerk zijn steeds beter geworden , waardoor de duurzaamheid een heel stuk is verbeterd.
Bij de ourdere zadels konden er door de krachten op singel en beugels nog wel eens plooien ontstaan in het zadel , dit is iets dat je veelvuldig ziet bij de nepperds , dat het zadel na een jaartje gebruik her en der vervormd is. Barefoot biedt veel meer schoftruimte , het hele zadel is zowel voor ruiter als paard veel beter anatomisch gevormd. De schokdemping en bescherming van de rug hebben veel aandacht gekregen en dat is nog eens extra het geval met het nieuwe drukverdelende VPS-systeem in de zadels. Bovendien kun je nog het voorboogje verwisselen door een andere maat voor de absolute fijn-afstelling.
Als je mazzel hebt passen de Barefoot pommels ook in de nepperds , maar dat is niet altijd het geval en soms kunnen de zadels dat ook niet aan.
Ritsen zijn steviger en netter weggewerkt , singelstoten zijn dikker en soepeler en zijn van leer gemaakt dat geen barstjes geeft...

Het zit gewoon vol met verschillen :)

Ik vind dit een nette nepperd om te zien en voor die prijs kun je er best een leuk zadeltje aan hebben als het jezelf en je paard goed past ,
zolang je er geen Barefoot aan verwacht kan het een prima koop zijn. Maar het is behoorlijk anders , het prijsverschil is wel terecht i.m.o.

Daarom vind ik het ook zo netjes dat ze voor deze nepperd een nette prijs vragen , vaak vragen mensen nog het dubbele :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:21

pmarena schreef:
Ik vind dit een nette nepperd om te zien en voor die prijs kun je er best een leuk zadeltje aan hebben als het jezelf en je paard goed past ,
zolang je er geen Barefoot aan verwacht kan het een prima koop zijn. Maar het is behoorlijk anders , het prijsverschil is wel terecht i.m.o.

Daarom vind ik het ook zo netjes dat ze voor deze nepperd een nette prijs vragen , vaak vragen mensen nog het dubbele :P

En in dat geval ben je beter af met een BF dry-tex. Kwaliteit, garantie, vps, verschillende pommels, relatief waarde vast, makkelijk verder te verkopen, doorlopende seatsaver, anatomisch gevorm enz.

Misschien is dat die €100,- extra wel waard ten opzichte van de BF nepperd ;) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:25

Ik vond ze helemaal niet hard. Je kunt ze niet zo makkelijk dubbelvouwen als een (oude) BareFoot, maar dan heb je wel ook meteen een betere drukverdeling én dus idd geen problemen met de beugelophanging die bij BF dus voor problemen zorgt/zorgde.
Ik denk dat je voor dit geld idd een heel net zadeltje hebt.

Overigens lopen er nu diverse types door elkaar heen.
De BF's met verwisselbare pommels/cantles is dus NIET het model waar TS het over heeft. Die kun je hooguit met de BF-London vergelijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:29

Och , wat dat betreft is het maar net wat je wilt.

Ik zou zelf natuurlijk voor de BF gaan maar als je budget echt beperkt is en het past goed en je verwacht geen A-kwaliteit , dan zal dit best een leuk zadeltje zijn :j

En dan nog 10x liever dit dan het eerste de beste boomzadeltje voor deze prijs :)

Zo op de foto zou ik dit zadeltje eerder kopen dan de andere nepperds die aangeboden worden want daar zitten ECHT slechte bij.

Alleen de ellende met die goedkope zadeltjes is juist dat ze vaak door wat dubieuze verkopers aangeboden worden. Die er zelf weinig vanaf weten , daardoor verkeerd advies geven , of heel vaak zie je ook dat ze vertellen dat hun spullen topkwaliteit zijn en dat is het dan niet , of het zadel ziet er op de foto best leuk uit maar het exemplaar dat je na bestelling ontvangt is duidelijk met minder hart voor de zaak in elkaar geflanst...dat is altijd zo listig.

Maar op zich vind ik deze best nog interessant eruit zien vergeleken met de andere boomloos-meuk die op Marktplaats voorbij komt :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:38

opisop_shop schreef:
Die laatste link, dat is dus een neppe FreeForm?
Welke van beide links lijkt je beter dan?
De zwarte is idd een neppe-FreeForm.
Welke beter is kun je niet zeggen, daarvoor zijn de modellen té verschillend.
Dan krijg je te maken met persoonlijke voorkeur en zitgevoel ruiter en ook de vorm van het paard kan tussen de modellen nog verschil maken in het uiteindelijk zitgevoel.
Als je de mogelijkheid hebt kun je best je paard in de trailer laden en die kant op gaan, dan kun je beide proberen.
Of neem gewoon kontakt op met de verkoper, misschien komt ze ook aan huis ??*

Edit: * ziet woonplaats TS, aan huis passen gaat dus niet wat worden :D *

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:44

DD : vond jij de Freemax niet hard ??

Die ik gevoeld heb dat deed me het meest denken aan zo'n blauwe plaat hard isolatie-piepschuim , maar dan in de vorm van een zadel... geen fatsoenlijke flexibiliteit te ontdekken iig... en ik wilde het heel graag een positief zadel vinden hoor want hij sprak me echt enorm aan vanaf de plaatjes :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:50

Nee ik vond de FF niet hard, ik zat er heerlijk in.
Maar hij is wel 'harder' als een BF (zonder VPS), maar mijn BM is ook beduidend 'harder' . Beide hebben gewoon niet dat zachte kussentje wat de BF heeft (uitgezonder de London).
En het is ook maar net wat je zelf prettig vind zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:31

Nee , de FF is weer een stuk beter qua flexibiliteit dan de Freemax , ik heb het dus echt over de Freemax die dat harde-isolatie-schuim-gevoel geeft :)

Dacht dat dat er vrij duidelijk stond eigenlijk :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:33

Nee sorry zo heb ik het niet gelezen :D
De FreeMax ken ik niet uit eigen ervaringen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:39

Freeform vind ik leuke zadels , prima systeem :j

Alleen daarvan is de pasvorm al vrij moeilijk...bij een FreeMax moet dat helemaal een drama zijn vanwege de overdreven stugheid...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:48

En is het ook niet zo dat de Freemax niet via een mal gemaakt word en dat je daardoor veel scheve zadels hebt en dat dus de Freeform wel in een mal gemaakt word dus ze allemaal recht zijn?

Ik heb namelijk ook paar keer op deze zadels gezocht en kon dit erover vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:04

@Pmarena: De oude FreeForm is wat minder geschikt voor paarden met een hoge schoft, daarom hebben ze nu het model met de uitgesneden schoft. Hoe dat met de FreeMax zit weet ik niet. Maar ik vewacht dat die hetzelfde probleem heeft.

@Tamadine: ik heb geen idee hoe beide merken gemaakt worden. Maar het blijft mensenwerk en er kan dus een 'maandagmodel' gemaakt worden. Het is dan eerder de controle en nazorg waardoor je als koper kwaliteit krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:13

Die uitgesneden schoft bij de FreeForm is op mijn verzoek gemaakt , en het scheelt echt enorm :j

Bij Freeform gebeurt alles heel professioneel en de zadels worden idd. in een mal gegoten zodat de basis altijd hetzelfde is en altijd helemaal symmetrisch.

Daarna wordt de basis nog een beetje aangepast voor zadels met een iets andere vorm of als men een kortere ruglengte wil.

Vervolgens wordt het zadel afgewerkt met een leren (of ander materiaal) jasje en dat wordt ook echt keurig gedaan bij FF , het zijn echt vakmensen met hart voor hun zadels +:)+

Het leuks is ook dat ze dus heel erg openstaan voor speciale aanpassingen , zoals die basis met die schoftruimte erin , toch super als je dat vraagt dat ze dat dan nog willen maken ook +:)+

Maar sowieso met die mal : dat werkt natuurlijk ideaal om je zadels helemaal recht te krijgen.

Wat dat betreft is het bij Barefoot listiger want daar bestaat het zadel natuurlijk uit allerlei stukken materiaal die in elkaar genaaid worden tot 1 zadel , en is het risico veel groter dat er eens iets fout gaat.

Ik weet niet hoe de FreeMax gemaakt wordt , maar beide zadels die ik zag waren heel duidelijk scheef...ook dat nog eens.

Misschien wordt de basis wel gegoten maar is de bekleding van het geheel vervolgens zo'n rommelig gebeuren dat alles er scheef opgezet wordt , dat zou natuurlijk kunnen.

Hoe goedkoper een zadel is , hoe groter het risico wordt dat men het niet zo nauw neemt met de afwerking. Dat is dus echt een groot probleem van die nepperds , daarbij is de kans vele malen groter dat je een scheve tegenkomt.

Die nepperds worden ook gemaakt vanuit de gedachte : hee die Barefoot / Freeform / whatever die verkoopt goed en is populair , daar wil ik ook een graantje van meepikken ! Dus dan laat je ergens in India of Pakistan een zooitje zadels maken die er heel erg op lijken qua uiterlijk. Je betaald er dan een paar tientjes voor. Uiteraard wil de maker er ook zoveel mogelijk op verdienen dus die bespaart op de kosten van materialen en arbeid , ze hebben immers toch geen merknaam hoog te houden. Het gaat puur om snelle verkoop. De mensen die het verkopen doen ook weinig moeite ervoor , ze doen weinig moeite om kennis te vergaren om een goed advies aan klanten te kunnen geven , en komen vaak niet verder dan roepen : past altijd , en is precies hetzelfde als Barefoot.

Dat dat allebei absoluut niet zo is dat maakt niet uit , want het gaat om de snelle verkoop en zulke kreten : dat verkoopt !

Nu heeft deze verkoper een leuk zadeltje en is eerlijk over de pad , gelukkig , dus dat kan best nog wel wat zijn :)

Maar dan wel weer van zulke foute foto's plaatsen...dat is dan een behoorlijke misser. Want blijkbaar vinden ze zelf dat dit mooie representatieve foto's zijn , zien ze dan niet dat het zadel helemaal verkeerd ligt ? Als dat advies moet geven aan een klant....als dat maar goed gaat komen.

Ellende is dat die kopers van nepperds vaak problemen krijgen , en dan gaan ze tegen iedereen roepen dat boomloos slecht is.
Of ze komen o.a. bij mij terecht om te klagen , ze hadden beter vantevoren om advies kunnen vragen , ik ben echt niet te beroerd om advies te geven of een ander merk wel of niet goed zal werken , en ik ben daar dan ook eerlijk over. Nepperds kunnen gewoon prima functioneren onder de juiste omstandigheden , dus als je daar iemand mee kunt helpen om geld te besparen dan is het toch mooi ?

Liever dat ik er dan even wat tijd aan besteed zodat ze tenminste een geschikte pad enzo erbij gaan gebruiken , dan dat ze een jaar later tegen iedereen gaan lopen mopperen dat boomloos zo slecht is ;)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:40

Sja, ik zie al dat ze er weinig verstand van hebben aan het woord endurance in de titel.
Misschien trekt je paard het met het nieuwe vps? systeem van de barefoot, maar dan nog is boomloos (of iig de oude barefoot variant en dus ook deze goedkope) bij > 70/80 km niet geschikt gebleken.
Als je hoge klasse endurance wil rijden is de voorkeur toch een duur goedpassend boomzadel. ;)

Maar goed, in dit geval is een boomloos iets altijd beter dan een slecht passend zadel met boom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:17

Tja daarover valt ook te twisten , of hij geschikt is of niet.

In de meeste gevallen die ik ken , waar het fout is gegaan , had dat zeker niet fout HOEVEN gaan.

Het gaat niet alleen om het zadel maar het is zeker zo belangrijk om een juiste pad erbij te kiezen die is geschikt is voor zowel ruiter als paard als de omstandigheden.

Ellende bij endurance-ruiters is vaak dat ze meestal pas achteraf melden dat het niet goed gegaan is , en dan kun je er niks meer mee....

Of erger nog : men laat helemaal niks horen maar je leest dan op internetfora dat het niet goed gegaan is bij iemand , en dan vraag ik me ook af : waarom heb je niet wat meer info ingewonnen dan :?

Als je kijkt naar bvb. Autralië en de USA dan hoor je daar veel betere ervaringen met de Barefoot- en Torsion-modellen in de Endurance.

En vergeleken bij die ritten zijn onze enduranceritten hier in Nederland bijna kleuter-ritjes , hoe verklaar je dat dan ? :)

Een paar endurance-mensen hebben het geprobeerd , bij een aantal heeft het niet gewerkt (door omstandigheden die voorkomen hadden kunnen worden) en vervolgens gaat iedereen elkaar na zitten praten en gek zitten maken dat boomloos niet werkt :P

Uiteraard zal het niet voor elke combinatie werken , dat kan ook helemaal niet , er bestaat niet 1 zadel dat perfect voor elke endurance-combinatie werkt.

Maar dat je boomloos af kunt schrijven voor endurance dat is echt stierenpoep , pure na-praterij en stemmingmakerij.

Dat is jammer omdat er wereldwijd zat mensen en paarden zijn die er juist wèl veel plezier van hebben tijdens hun endurance- en trektochten.

De flexibiliteit heeft immers behoorlijk wat voordelen t.o.v. een vaste boom , waardoor het systeem JUIST voor de endurance erg interessant is.

Boomloze zadels zijn ook niet ontworpen door mensen die hobbelritjes van een uurtje maken maar juist door mensen die uren maken in het zadel :)