Welk voortuig kan ik het beste nemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_2

Welk voortuig kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 10:15

Hoi,

Ik rijd op dit moment op een paard met een wat hogere schoft.
Hierdoor glijd het zadel telkens weer naar achter.
Om dit op te lossen wil ik graag een borsttuig+ afneembare matingaal kopen.
Nu heb ik al meerdere soorten gezien, en heb geen idee welke ik wil kopen.
Ik zat te denken aan een Equi-Thème voortuig, een Equilook voortuig of een Harry Horse voortuig.
Hebben jullie ervaring met voortuigen?
En waar moet ik op letten? Is het bijvoorbeeld om de afneembare matingaal met musketons of gespen te hebben?

Ik hoop op reactie

KozieZ

Re: Welk voortuig kan ik het beste nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:18

Ik heb voor mijn springzadel een borsttuig met afneembare martingaal. Mijn zadel ligt echt gewoon goed, dus daar merk ik niks aan als het borsttuig om zit...

Wel kan ik je de tip geven om de afneembare martingaal met musketonnen te nemen. Veel makkelijker met bevestigen dan met gespen.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 10:20

Dan is die van Harrys Horse volgens mij best wel geschikt.
Het probleem is dus dat mijn zadel niet goed ligt ;) daarom wil ik een voortuig:)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:23

Is het niet beter om een goede zadelmaker langs te laten komen? Als die schuift lijkt mij het ook niet lekker zitten, en dan komt er ook druk op de voorkant te staan?
Succes nog!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:29

lotte_2 schreef:
Het probleem is dus dat mijn zadel niet goed ligt ;) daarom wil ik een voortuig:)

Dat begreep ik al uit je eerste post. Een borsttuig is daar alleen niet echt voor bedoeld. Je gebruikt een borsttuig, omdat een zadel door de extreme strekking boven een sprong nog wel eens iets kan zakken. Het zakt dan dus niet omdat het slecht ligt, maar door de strekking van de rug.

(mijn paard heeft overigens ook een zeer hoge, smalle schoft)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:55

ik heb zelf een borsttuig + martingaal die je aan je zadel moet vastmaken met gespen en de losse martingaal ook met gespen en dat raad ik je niet aan je bent ''uren'' bezig om dat ding eraf tehalen of erom te doen je kan beter met van die klipjes nemen is veel handiger!! :D

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:13

Ik zou persoonlijk onmiddelijk contact opnemen met je zadelmaker zoals hierboven al gemelt. Als je zadel echt veel schuift kun je de rug van je paard er een flinke opdonder meegeven (dat heel veel gaat kosten, veel meer als een zadelmaker, of een ander zadel). En dan kun je ook nog eens de pech hebben dat het nooit wegtrekt.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:22

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:26

lotte_2 schreef:

Waarom laat je dan niet gewoon de zadelmaker langskomen. Een voortuig is een goedkope manier ja, maar misschien wordt het dan juist wel erger en krijgt ie verwondingen omdat het zadel vastligt op de plek waar het dus niet past. Dan wordt het nog duurder als de zadelmaker laten komen, denk daar maar eens even over na.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:27

ArabicQueen schreef:
ik heb zelf een borsttuig + martingaal die je aan je zadel moet vastmaken met gespen en de losse martingaal ook met gespen en dat raad ik je niet aan je bent ''uren'' bezig om dat ding eraf tehalen of erom te doen je kan beter met van die klipjes nemen is veel handiger!! :D

Waarom haal je die klipjes of musketons dan niet gewoon in de winkel, kun je ze er zelf aan bevestigen!!!

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 13:54

ZusJacobs schreef:
Is het niet beter om een goede zadelmaker langs te laten komen? Als die schuift lijkt mij het ook niet lekker zitten, en dan komt er ook druk op de voorkant te staan?
Succes nog!

even voor iedereen.
Das niet handig. Het zadel is er al eens voor op maat gemaakt, maar dit heeft niets geholpen.
Wanneer je het zadel erop legt ligt die goed, maar zodra je een kwartier hebt gereden ligt die niet meer goed, en moet j ehm weer opnieuw erop leggen.
Een borsttuig werkt hierbij volgens meerdere personen goed. Dit is makkelijker omdat het zdel op meerdere paarden wordt gebruikt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:13

Dan is het zadel dus niet goed op maat gemaakt. Zou ik als ik jou was die zadelmaker nog even bellen dat het zadel dus nog niet past. Als het schuift, in de extreme mate die jij beschrijft, past het gewoon niet. Kan je je voorstellen hoe het voor het paard voelt als jij dat zadel van alle kanten vastsnoert op het paard? Het zal vast geen pretje zijn. Investeer toch echt liever in een passend zadel, als in dingen om een niet passend zadel zo vast te snoeren dat jij er geen last meer van hebt, maar het paard juist extra.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 14:19

zorro schreef:
Dan is het zadel dus niet goed op maat gemaakt. Zou ik als ik jou was die zadelmaker nog even bellen dat het zadel dus nog niet past. Als het schuift, in de extreme mate die jij beschrijft, past het gewoon niet. Kan je je voorstellen hoe het voor het paard voelt als jij dat zadel van alle kanten vastsnoert op het paard? Het zal vast geen pretje zijn. Investeer toch echt liever in een passend zadel, als in dingen om een niet passend zadel zo vast te snoeren dat jij er geen last meer van hebt, maar het paard juist extra.

Dat is niet handig omdat het handelspaarden zijn, je kunt geen zadel voor een paard op maat laten maken omdat het bij dat dier schuift.
En dit is allemaal offtopic.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:32

Het zadel was toch al op maat gemaakt voor dat paard? Ik geef enkel aan dat dat dan niet goed is gebeurt, en dat een beetje zadelmaker hier als garantie nog wel naar wil en kan kijken.

Jammer dat het daar bij handelspaarden blijkbaar niet belangrijk is dat er een passend zadel op ligt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:22

Als je een borsttuig goed vast maakt kan je er op de borst een hand rechtop tussen zetten. (net als bij de keelriem) Het borsttuig houd een zadel wat gewoon schuift dus ook niet helemaal op zijn plek.

Als het zadel al op maat gemaakt is voor dit paard, kan hij ook best nog een keer terug komen. Dat hoort hij dan waarschijnlijk zelfs gratis te doen. Dat betekent dan ook al gereden hebben voordat hij komt, want dan kan hij zien hoe verzakt hij ligt.

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:29

ik heb een voortuig/borsttuik en ben er supper tevreden over. en omdat mijn zadel glijd en omdat ik anders niet vijlig op mijn paard zit als ik er geen martingaal bij zit.
ik heb er trouwens ook een te koop.
omdat hij te klein is en omdat ik het zonde vind op de plank te laten liggen.
http://www.bokt.nl/forums/memberlist.ph ... le&u=83427

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:14

LJ burstuig dat Sies ook al aanstipt is een hele goede keus. Prima kwaliteit (vind ze persoonlijk beter als die van Prestige)

Verder blijf ik erbij dat je een zadel niet goed kunt maken dmv. een voortuig. Daarnaast denk ik dat je daar het hele probleem niet mee weg neemt.

Verder is er tegenwoordig ook veel verschil in zadelmakers (vaker negatief) 7 van de 10 voldoen hun vak nl. ook niet meer goed, misschien een second opion bij een andere zadelmaker of je huidige toch even terugbellen dat het zadel niet meer goed ligt (zadelmaker hoort immers goed werk te leveren daar betaal je hem voor)

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 10:04

Ikzie wat jullie bedoelen. Zoals ik het heb getypt lijkt het alsof het voor deze op maat is gemaakt. Het is echter voor een paard met een hoge schoft(waardoor het zadel gleed) op maat gemaakt. Het punt is dat de eigenaren het zadel niet alweer op maat willen laten maken. Aangezien ik dit paard rijdt totdat de lente er goed is(voor een nieuwe). Dit zadel past op bijna alle paarden die ze hebben gehad de afgelopen twee jaar. En geld voor een ander zadle hebben ze niet. Daarom probeer ik er maar het beste van te maken.