Hoevaak zadel vetten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Hoevaak zadel vetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 18:16

Hoihoi :D

Ik heb nu dus een paard(je) en daarbij hoort ook een zadel en hoofdstel natuurlijk!
Zadel kreeg ik erbij (Ainsley dressuur), heeft nieuw nogal veel gekost maar is nu dus al tweedehands en wat ouder (4 jaar ofzo)!
Het hoofdstel is een week NIEUW/oud en van engels leer!
Ik heb alles afgelopen zaterdag ingevet wanneer zal ik dit moeten herhalen?'
Oh ja het wordt nu zo'n 5 à 7 dagen per week gebruikt!

Groetjes :D

MandyR

Re: Hoevaak zadel vetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:24

Ik vet al mijn spullen 1 keer per maand in. Het wordt ook bijna dagelijks gebruikt. In de gebruiksaanwijzing die ik kreeg toen ik mijn zadel kocht, staat dat het 1 keer per 14 dagen moet gebeuren maar, daar heb ik geen tijd voor / zin in :o
Ik dacht dat je nieuw leer in het begin wat vaker in moest vetten maar, dat weet ik niet zeker en heb het zelf ook nooit gedaan.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 18:28

Ik vet altijd alles gewoon de dag voordat ik op concour ga in. :)

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:17

Ik vet mijn zadels wekelijks en mijn hoofdstellen bijna dagelijks :o
Wel heel veel, maar het ziet er dan ook super uit en is erg soepel. Het kost allemaal genoeg, dus goed onderhoud vind ik zeer belangrijk.

Aleashop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 00:06

Jep 1 maal per maand is echt wel goed.
Check ook eens de kussens aub. Als je er een plooi in kan knijpen dan wordt het wel tijd om bij te vullen (in functie van de rug van jouw paard). Anders riskeer je oa. plooien en dus wrijfplekken te krijgen bij jouw paard.

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:54

ik doe het altijd naa het rijden even afspoelen met water voor het zweet enzo en dan doekje erover met van dat voedende creme ...

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 08:59

Echt invetten lijkt me niet helemaal goed voor het spul als je dat dagelijks doet. Ik maak het wel regelmatig schoon met zadelzeep. Daar zit ook iets in wat je spul soepel houd.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:04

Eigenlijk moet je het wekenlijks herhalen, dat is het beste voor het leer. Maar zo vaak doe ik dat ook niet :=

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:06

haha naja elke dag oke naja MEESTAL wel ;)meestal zit er een dag of 2 tussen :P

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:11

ik vet 1x in de maand ofzo, en ik olie alles 1x of 2x per jaar in. Word alles lekker zacht en soepel van, maar dat mag je weer niet te vaak doen anders word het leer weer te zacht.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:58

Olie mag je absoluut niet op de kussens strijken, hierdoor verspocht de vulling van de kussens :) Ik doe alleen maar vetten en af en toe schoonmaken met zadelzeep. Van veel soorten zadelzeep droogt het leer namelijk uit.

lotte_2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:02

ik doe het een keer in de drie maanden. Dit omdat ik geen zin en tijd heb om het vaker te doen. Ik haal dan wel echt alles uit elkaar en vet het dan twee keer in. Dan rijd ik ook een paar dagen niet met dat tuig zodat het er goed in kan trekken. Nieuw hoofdstel moet je in het begin wel vaker vetten, dan wordt het soepeler

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:04

:j ik zeg het ook verkeerd, ik olie alleen mijn hoofdstellen
en ook mijn zadel, maar dan niet mijn zitkussens, alleen de bladen etc. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:41

Nooit.

Ledervet is echt de grootste troep die je maar op je leer kunt smeren.
Het maakt het vet (het woord zegt het al :P ) en vies en plakkerig en sluit de poriën van het leer af waardoor het niet meer goed kan ademen.

Voor het eerste gebruik olie ik al het leerwerk eerst goed in (uiteraard niet de onderkant van de kussens idd. en steeds met een laagje olie dmv. een kwastje , dus het leer niet verzuipen in de olie) met lederolie zodat het fijn soepel is zonder baggervet te worden , en daarna gewoon als het vies is af en toe met een GOEDE zadelzeep schoonmaken want dat maakt schoon en verzorgt de vezels bovendien ook goed. Dan 1 of 2 keer per jaar hooguit , een keertje een goede ledercream of dressing gebruiken.

Maar absoluut geen vet , bah.