Test-/Passervice, nuttig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Test-/Passervice, nuttig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 22:14

Ik ga op advies van de tandarts volledig overstappen op bitloos. Ik heb al eerder bitloos gereden, met een bloem hackamore. Dit ging opzich goed, alleen wil ik nu iets wat werkt met het wijken-voor-druk principe. Dit omdat ik uiteindelijk wil kunnen rijden met cordeo. Ik heb een vrij goed idee van wat ik wel/niet wil:

Kruislings niet, het idee van druk op het hele hoofd staat me tegen.
Merotisch ook niet, omdat ik veel lees over de release die vaak niet optimaal werkt.
Hackamore heb ik dus al, maar ik wil naar wijken-voor-druk (meer dan dat je bij een hackamore kan krijgen).
Touwhalster/CBR zou ik overwegen maar ik vind het niet fijn ogen, vanwege het dunne/scherpe touw.
Sidepull wil ik wel, maar ik heb gelezen dat de hulpen hierbij minder goed doorkomen, en dat hele kleine hulpen geven dus lastig is (klopt dit?)
Bosal lijkt het meest aan te sluiten bij mijn idee - de mecate werkt net als een cordeo, maar als het nodig is heb je de bosal zelf om je hulp iets sterker te maken. Alleen lees ik ook weer dat dit erg scherp is. Volgens mij hangt dit vooral van de ruiter af, of is het voor het paard per definitie een minder prettige optoming?

Nu kan ik voor 25 euro iemand laten komen met touwhalster, cook en merotisch hoofdstel, sidepull met harde en zachte neusriem, en halsring. Óf, voor 45 euro + reiskosten, iemand met álle bitloze optomingen. Bij allebei kan ik ze natuurlijk ook uitproberen. Is dit aan te raden? Of is het zonde van mijn geld, en moet ik gewoon aanschaffen waar ik me goed bij voel? Of is er toevallig iemand in mijn omgeving (West-Friesland of Amsterdam) die met een bosal/sidepull/touwhalster rijdt, zodat ik zelf kan zien hoe het precies inwerkt/aanvoelt?

Ik wil het beste voor mijn paardje, maar wil ook niet meer geld uitgeven dan nodig is..

Katja

Re: Test-/Passervice, nuttig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 22:21

Verplaatst van NA naar HAR.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 19:31

Oh, zag meer bitloze topics op NA dus dacht dat het misschien daar beter thuishoorde..oké. :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 19:46

hoe een hoofdstel bevalt is wisselend, de 1 reageerd prima op een kruislingssysteem, de ander met een sidepull.
het ene paard kan meer druk hebben als het andere paard, en reageerd daar ook beter op.

misschien is een indian bosal iets voor jouw, is net weer ietsie anders als een gewone bosal(minder hard) en ook niet duur.

en als je een touwhalster hebt die scherm is, heb je het verkeerde touwhalster.
( ik heb nl. nog nooit problemen met voesttouwhalsters gezien, en sommige andere zijn ook prima)

misschien heb je hier wat aan:
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm

maar dan nog, het ene paard loopt er goed op, het andere niet.
maar zo kan je wel zien hoe ze werken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 20:30

Indian bosal is kruislings en dat wil ik liever niet, omdat de neusriem dan zo strak moet.

Lastig, lastig..

Kun je een CBR eventueel ook met iets zwaardere (touw)teugels gebruiken, zodat je iets meer het neckreigning principe aan kunt leren? Misschien dat ik dat eerst maar moet proberen, is wel de goedkoopste optie. En het werkt wel met zijwaartse druk, én het paard heeft er geen last van zolang ik niks doe. Alleen ben ik weer bang dat ik hiermee te weinig te zeggen zou hebben in een (buitenrit)noodsituatie, of als het paard gewoon besluit niet te doen wat ik vraag. Werkt dit dan ook nog voldoende?

Heeft iemand hier bijzonder goede/slechte ervaringen mee?

En zijn er mensen die rijden met een bosal met mecate's, wat zijn daar de meningen over/ervaringen mee?
En nog maar eentje dan..is het nou waar dat je met een sidepull geen hele fijne hulpen kunt geven? Ik lees soms dat het met zijwaartse druk werkt en heel fijn voor het paard is, en soms dat je als ruiter relatief weinig controle hebt en hulpen ietwat overdreven moet geven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:24

Kruislingse systemen vind ik ook niks vanwege dat samenknijpen van het hoofd en release die toch niet helemaal ideaal werkt soms.

Een side-pull is eigenlijk een veredeld stalhalster qua werking.
Als je paard fijn op een stalhalster (met teugels aan de zijkant uiteraard) te rijden is , dan is een side-pull een mooie optoming.

Ik vind het zelf he-le-maal niks omdat je er niks mee te vertellen hebt als een paard een keertje opspeelt en al helemaal niet als het dier zijn hoofd omhoog doet... teugels aan de zijkant bieden in principe een hele slechte rem in noodgevallen , teugels aan de onderkant van het hoofd zijn dan beter.
Maar teugels aan de zijkant geven wel weer een goed stuur.

Dan hou je dus grofweg over : bosal / hackamore / touwhalster / Cross-Rope-Bridle.

Een bosal is wel leuk maar ik vind het persoonlijk niks om zo'n hard ding op de neus te gaan leggen , dus die valt voor mij af.

Een touwhalster is erg leuk omdat hij zo simpel is , de dunne touwtjes zijn dik genoeg om niet te snijden als je er netjes mee omgaat , maar wel lekker dun en luchtig waardoor het paard weinig rommel om het hoofd heeft en meer vrijheid ervaart.

Ook niet dat gezweet onder al die leren riemen zoals bij andere hoofdstellen :)

De bevestiging van de teugels is onderaan het hoofd waardoor je een prima rem hebt in noodgevallen. En ja , als je er flink aan trekt dan komt hij scherp door inderdaad. Maar op het moment dat ik besluit dat het nodig is om flink te trekken , dan heb je het over een noodgeval en dan WIL je juist dat hij goed duidelijk doorkomt. En in dit geval zijn duidelijk en scherp precies wat het is , DUIDELIJK , en niet meteen pijnlijk ofzo want dat is onzin , als je gewoon een normale dikte dubbel touw over de neus gebruikt.

Enige waar je wel op moet letten is dat je beter niet al te zware teugels kunt gebruiken want die hangen dan wel constant met hun gewicht aan die neus te bungelen , dat staat mij persoonlijk tegen als je bvb. mensen ziet rijden met 2 halstertouwen eraan ipv. teugels , dan hangen die zware sluitingen aan die neusriem te bungelen....daar zou ik nooit voor kiezen.

Het mooie aan een touwhalster is juist dat het paard er amper iets van voelt zolang je de (lichte) teugels in een boogje hebt hangen. Je kunt de inwerking van het touwhalster heel mooi doseren. Geen inwerking , alleen neckreining gebruiken , tot veel inwerking in een noodgeval , je hebt er een prima noodrem mee. Alleen zijwaarts kun je weinig afdwingen in een noodgeval.

Zolang een paard braaf is is het een prima middel , maar als er eens onverhoopt iets gebeurd waardoor je normaal keurig opgevoedde paard ineens een wilde draak wordt , is het toch wel erg fijn om ipv. alleen te vragen , ook een keer iets af te kunnen dwingen om jezelf en je paard te redden ;)

Kortom : teugels aan de zijkant geven een goed stuur , teugels aan de onderkant geven een goede rem.

Dat moet je dus zien te combineren :j

Vandaar dat ik aan het knutselen ben gegaan : ik wilde een touwhalster omdat die voor mij de meeste voordelen biedt , maar dan wilde ik WEL een beter zijwaarts stuur.

Na wat knutselen , knopen en experimenteren was toen al vrij snel de CRB geboren : en die werkt perfect !

Mits je hem goed op maat gebruikt en op de goede manier bevestigd.

Prima rem , prima stuur en je kunt heel gedoseerd inkomen.
Ik rij zelf voornamelijk op neckreining , met touwteugels die net iets dikker zijn dan het gemiddelde touwhalster.

Wegen bijna niks , zijn lekker dun waardoor ze goed in de hand liggen , en paard voelt het prima als ik hiermee "neckrein".

De zijwaartse bewegingen komen toch voornamelijk voort uit wat ik met mijn lichaam vraag , de handen en teugels ondersteunen dat alleen maar.

Beestje voelt amper dat ze iets om haar hoofd heeft maar als er eens iets raars gebeurt dan kan ik wel heel efficiënt ingrijpen :)