Zadel met keilkussens ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Zadel met keilkussens ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 20:36

Omdat mijn huidige Kieffer zadel niet goed meer ligt op mijn paardje.. Ga ik een nieuw zadel aanschaffen.. Ik heb al wat andere zadels van vriendinnen op stal gepast.. Maar bij allemaal heb ik het zelfde probleem.. Ze hellen allemaal voorover (net als bij mijn Kieffer) En de achterkant sluit totaal niet aan.. Die komt zeker 2 tot 3cm los van de rug..

Mijn paard heeft nogal een rot schoft.. Een smalle, lange, hoge, scherpe schoft.. Hij is 8 jaar manege paard geweest met een zadel wat compleet op de schoft lag.. Met als resultaat dat al het spier en vetweefsel naast de schoft helemaal is weg gevallen.. En er eigenlijk 2 diepe kuilen naast de schoft liggen.. Dit komt nooit meer terug.. Hierdoor hellen alle zadels dus sterk naar voren en komt de achterkant los.. Ook heeft mijn paard erg smalle schouders.. Waardoor de meeste zadels dus ook nog eens naar voren schuiven..

Mijn instructrice heeft er nogal kijk op en zij zei dat ik naar een zadel moest kijken met flinke keilkussens.. Mijn vraag is dus.. Welke zadels hebben dat? Die hoge keilkussens.. En zijn ook nog eens geschikt voor smalle paarden met een smalle pittige schoft ? Mijn prijsklasse ligt rond de 1.500,-

Ik hoop dat jullie met wat ideën komen.. Groetjes..

jestop

Re: Zadel met keilkussens ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:40

ik heb zelf een KM worldriding, heel fijn zadel. de kussens liggen wat breder uit elkaar.

www.kmworldriding.nl

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:55

Allereerst zou ik toch proberen om die spieren rond de schoft terug te krijgen. Dat vergemakkelijkt je kansen op een goed zadel vinden al heel wat!
Je zou ook tijdelijk met de Korrektor (een flair pad) kunnen rijden. Dit heeft heel vaak een positieve werking op de opbouw van spieren.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 20:59

Als je zadel al voorover helt vind ik het raar dat je een zadel met flinke keilkussens zoekt.
Door die kussens zal je zadel alleen nog maar meer voorover gaan hellen.
Dan zal ik er toch voor kiezen om een goede zadelmaker te laten komen.
Kijken wat die er van zegt en wat die aan raad.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:07

mijn kiefer achen heeft keilkussens, maar volgens mijn duid dat op de kussens aan de achterkant.
en volgens mij is het dan zo dat zo'n zadel bij jou paard dan nog meer naar voren gaat hellen.
kan je niet je zadel zo aan laten passen dat hij wel past?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:08

Nou begrijp me ook niet verkeerd.. ik ga ook echt niet zelf dokteren hoor.. heb voor de 24e een afspraak met het Drunens ruiterhuis.. Die komen zadels passen.. ik heb zelf nl geen kijk op of een zadel wel of niet past.. Net als bijna alle andere ruiters die geen zadel pas opleiding hebben gevolgt.. Al beweren ze het nog zo goed te weten..

Maar wilde graag weten welke zadels dus keilkussens hebben.. Omdat de meeste zadels los van de rug komen..

En heb er idd zelf natuurlijk ook al over na zitten denken dat er misschien met keilkussens juist nog meer druk komt op de voorkant.. Maar het probleem is ook.. Dat als ik mijn zadel op de normale plek neer leg (de normale plek bij andere paarden).. Dat hij wel goed zit.. Maar mijn paard heeft nogal een lang doorlopend schouderblad denk ik zo.. want als ik het zadel achter het schouderblad wil neer leggen.., dan moet ik m'n zadel verder naar achteren leggen dan bij andere paarden.. En dan komt hij los van de rug.. Als ik hem 4 cm verder naar voren neer leg.. Komt hij niet los van de rug.. Maar dan ligt hij weer 3 cm over het schouderblad heen..

Nou ja.. ik wacht het Drunens ruiterhuis wel af..
Laatst bijgewerkt door Judje op 17-03-09 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Graag de wijzig-knop gebruiken in plaats van direct nog een post plaatsen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:15

Het klinkt alsof jou paard flinke atrofie bij de schoft heeft. Daardoor zijn vrijwel alle mediumboom zadels te breed aan de voorkant en zullen dus voorover hellen en dáárdoor aan de achterkant loskomen.

Deze atrofie kan echter wel door training en een passend zadel minder worden. Bespiering kan daar zeker terugkomen. Het lijkt me daarom slim om een zadel te kiezen waarbij de boombreedte nog aangepast kan worden, zodat als de atrofie verminderd, je dit in het zadel weer kunt aanpassen.
Zadels met een te verbreden voorboom zijn Passier, Massimo, Wintec, Thorowgood, Bates. Bij de laatste 3 kun je dit zelf doen, bij de andere moet dit door een zadelmaker gebeuren.

Ik heb overigens niet veel goeds gelezen/gehoord over het Drunense ruiterhuis, misschien even bij de zoekfunctie kijken. :)

Succes met je zoektocht naar een zadel.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:20

Tsja.. De een loopt weg met de ene winkel.. Terwijl de andere die ene winkel juist weer belachelijk slecht vind.. Dat is zo bij alle winkels.. Ik heb op stal alleen maar goede berichten gehoord.. Dus ik laat ze gewoon komen..

Maar wat je zegt over de midium boom zadels is idd waar heb ik het idee van.. Tsja.. Het gaat een kwestie van passen worden.. Maar dat over die zadels met verstelbare boom zal ik zeker in gedachte houden.. Bedankt..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:26

volgens mij heeft ainsly ook een zadel met een verselbare boom.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:31

barbar schreef:
mijn kiefer achen heeft keilkussens, maar volgens mijn duid dat op de kussens aan de achterkant.
en volgens mij is het dan zo dat zo'n zadel bij jou paard dan nog meer naar voren gaat hellen.
kan je niet je zadel zo aan laten passen dat hij wel past?

Tsja.. weet je.. Mijn huidige Kieffer heeft dit jaar z'n 21e verjaardag gevierd.. Dus denk niet dat die het leuk vind als daar nog wat aan verbouwd gaat worden.. Het leer ziet er echt nog prima uit.. Maar ik kan merken dat het oud begint te worden.. Ik moet er te veel op poetsen..

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:33

Anders foto's maken van je paard en die bij de zadelpasser laten zien waar je een afspraak hebt gemaakt? kunnen ze beetje zien wat voor maten zadels ze mee moeten nemen. Wie weet heb je dan een nog betere slagingskans.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:27

Je hebt geen budget staan, daarom wil ik je toch ook nog even op wow-zadels wijzen. Kosten 2450 euro en kunnen dan altijd volledig aangepast worden. Een nieuwe voortak (daarmee bepaal je de boomwijdte) 35 euro en je kan er zonodig na een tijd zelfs nieuwe kussens onder zetten (al kost dat dan dacht ik 750 euro) maar dat is vrijwel nooit nodig. Een nieuwe voortak vaak wel.

http://www.zadelmakerijboer.nl/ staat alle informatie op. Hij zit ook op bokt onder de naam zadelboer.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:13

volgens mij heeft ze een budged staan van ong 1500 euro, dan is zo'n wow-zadel wel erg boven de prijs.
maar er is ook een zadelmerk die de zadels helemaal op maat maakt, maar ik weet even niet meer welk merk.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:19

ik weet het weer, volgens mij is dat hulsebos (ik weet niet hoe je het schrijft :+ )

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 14:20

Ja je hebt Hulsebos die zadels op maat maakt idd.. De goedkoopste daarvan is zo'n 1.500,- idd.. Maar daar hoor ik ook weer goede en slechte berichten over..

T blijft een heel gedoe he.. een goed passend zadel vinden.. Maar ik blijf net zo lang zoeken tot ik wat vind.. Ook al betekend dat dat ik er nog meer voor moet betalen.. Dan probeer ik wel ergens geld te lenen.. Het belangrijkste is een goed passend zadel.. En als dat meer moet kosten.. So be it.. Ga geen half passend zadel nemen, voor een goedkopere prijs.. Dan verkl**t ik m'n paard z'n rug..

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:54

lijkt mij dat je een zadel moet hebben met een zgn drop down kussen die ervoor zorgt dat het zadel niet op de schoft zakt.
black country heeft dit en bv ook het crown zadel (ideal)
Ik heb overigens ook slechte ervaringen met het Drunens Ruiterhuis.