beugels voor ontlasten van knieën?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xsimone

beugels voor ontlasten van knieën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:57

Hallo bokkers.

Mijn moeder heeft al een tijdje last van haar knieën, ze is er mee naar de dokter ect. geweest en ze zijn waarschijnlijk een beetje versleten. De laatste tijd heeft ze er met rijden ook last van, voornamelijk als ze bijvoorbeeld een buitenrit van flink een uur heeft gemaakt. Dan kan ze er heel moeilijk afkomen en moeilijk lopen. We hebben iets gehoord over flexibele beugels voor vermindering van de knie belasting. Wie heeft ervaring met deze beugels, en welke soort zijn aan te raden. Ik heb zelf al gezocht op internet en flexibele beugels van Sprenger gezien maar die zijn wel erg prijzig, maar als het echt werkt hebben we dat er natuurlijk wel voor over. :)

Alvast bedankt, Simone.

Concorde

Re: beugels voor ontlasten van knieën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:15

Ik heb ze van de 'sprenger soort', maar dan van een goedkoper merk, Metalab geloof ik.
Ze zijn aan de zijkanten geschakeld en hebben daar rubber omheen waardoor ze meebuigen. Ik heb zelf ook gammele knieen en het scheelt voor mij absoluut, zonder deze beugels kom ik met zere knieen van mn springzadel af, met deze is er niets aan de hand.

Je hebt ook nog GPG beugels, die hebben een cilinder op de beugel met een veer erin, en vangen dus echt klappen op. Is wel wennen om daarmee te rijden in t begin, het voelt vrij onstabiel en sommigen wennen er nooit aan. Ik vindt het zelf wel fijn rijden, maar ze zijn slecht aan te komen. Zijn ook dure beugels, en worden nog maar heel weinig verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:18

Wat mij meer hielp dan vering was een stel beugels met een goed ondersteunend vlak voor de voeten.
Afbeelding
Afbeelding

Bron : http://www.greendistance.nl
Iig : Moragh op Bokt.

Ik heb ze trouwens bij haar ook eerst eens mogen lenen, betaal je een tientje oid voor en kan je een week testen. Deze waren geloof ik 130 euro...

Ik vind ze geweldig.
Flexrides vond ik bijvoorbeeld wat te verend op een bepaalde manier en niet comfortabel.
EZ-rides erg log.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:21

Ik heb van die verende beugels van Kieffer, erg fijn en helpt mij zeker :j

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:27

Als het voornamelijk gaat om buitenritten zou ik gaan voor endurance beugels (ze mogen ook op dressuurwedstrijden, maar de meeste dressuurruiters zijn er niet zo van gecharmeerd) Die geven ook meer steun onder de voet.
Bijvoorbeeld die Maya heeft. Ik rij zelf met flexrides en EZ rides. Allebei hele fijne beugels. De EZ rides geven nog net wat meer steun onder de voet dan de flexrides, maar zijn ook lomper om te zien.

Ik heb ook GPG beugels gehad. Iets meer een normale beugel om te zien, maar ik vond ze niet fijn onder m'n voet. Zelfde als bij andere gewone beugels, een te smal stuk.

Knieen hebben met rijden best wel wat te verduren, ze moeten heel veel schokken opvangen. Daarom kunnen verende beugels heel veel verlichting geven.

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 21:29

Ik heb die van sprenger ben er zeer tevreden over heb er al zulke sinds mn 14e ofzo en heb laatst met normale beugels gereden en voel echt wel het verschil

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:51

Hier nog een tevreden klant van GPG beugels, ik vind het super dingen. Vangen mooi alles op, en als je vervolgens weer na een tijd een keer met normale beugels rijd weet je pas echt wat ze doen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 14:58

Ik heb de beugels van Sprenger en ben hier zeer tevreden over.
Ik had ook altijd last van mijn knieen als ik gereden had, maar met deze
beugels heb ik er geen last meer van :)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 15:01

Heb je al ijslanderbeugels geprobeerd?
Ook al zijn deze niet verend, het voetbed is anders. Ik heb hier goede verhalen over gehoord van mensen met knieproblemen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:43

Ik heb sinds kort de gpg beugels, de eerste keer was het wennen. Werken fijn en zijn stabieler als de sprengerbeugels. Met deze laatste beugels heb ik 8 jaar gereden. Ging met de sprengerbeugels toch zo nu en dan een keer door mijn enkel en had wat moeite met het stilhouden van mijn onderbenen. (dat zal wel komen door mijn hypermobiele gewrichten, mijn enkels kan ik bv. dubbelvouwen).
De gpg beugels zijn nog steeds te bestellen via internet.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:00

ik heb ook beweegbare beugels ervoor gehad en dat ging goed.
ik heb er nu ook een paar te koop wegens overcompleet pb maar bij interesse

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:00

Het ligt er aan waar het probleem in de knie precies vandaan komt.

Als je kijkt naar een normale dressuur-stijgbeugel , dan zijn daar de problemen van (voor je eigen been / knie / enkel / voet) :

- de beugel wil plat tegen het paard aan liggen en wil dus steeds draaien
- de oppervlakte waar je op steunt (voetbed) is erg klein
- de oppervlakte waar je op steunt buigt niet mee bij het uitdrukken van de hak
- je vangt de "schokken" op met je been ipv. je beugel

Al deze dingen kunnen vervelend zijn , de ne persoon heeft er totaal geen last van , de ander heeft wel last van 1 of meerdere van deze punten.

Voor sommige mensen is een Sprenger-achtige beugel al een oplossing omdat die ervoor zorgt dat het zooltje waar je op steunt , meebeweegt als je je hak uitdrukt.

Dat is mooi , maar lost de andere mogelijke probleempunten totaal niet op :)

Een IJslandse beugel heeft dan vaak weer een gedraaid ophangpunt waardoor je niet het probleem hebt dat de beugel steeds onder je voet weg wil draaien. En soms ook een wat breder voetbed waar je op steunt , dat geeft ook minder spanning en vermoeidheid.

Een echt goed ondersteunend vlak bieden de beugels die Maya gepost heeft hierboven , maar die bieden weer geen oplossing voor die andere punten.

Dan heb je nog beugels zoals de GPG en de Flexride / EZ-ride , deze veren iets waardoor ze een schokdempende werking hebben.

De ene ruiter is hiermee super geholpen en van de zere benen af , de andere ruiter vind het op zich wel okee , maar waardeert het veren toch niet zo omdat het een wat onrustig gevoel geeft in je beenligging.

Al met al is het heel persoonlijk en heb ik zelf het liefst geen vering omdat dat zo onrustig aanvoelt , maar wel graag een gedraaide ophanging + breed voetbed + wat gekanteld voetbed zodat het uitdrukken van de hak makkelijk gaat en je voet dan nog steeds goed ondersteund wordt.

Helaas hebben de meeste beugels OF het 1 OF het ander :P

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:50

Ik ben absoluut een fan van de GPG-beugels, wil ook geen andere meer. Vind het helemaal niet vervelend dat ze veren, voor dressuur went het erg snel en heb er vooral bij het springen en cross veel baat bij. Voorheen had ik vaak last van mijn knieen en enkels en sinds ik de GPG's heb, is dat veel minder tot bijna niet meer bestaand.

Maar, zoals al eerder aangegeven, is het een kwestie van uitproberen wat bij je past.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:53

Ik heb even alles doorgelezen en ben toch wel gevallen voor de GPG beugel! Mag je hierna gewoon op wedstrijd rijden?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 15:03

hier nog een tevreden eigenaar van GPG beugels! (www.gpgstirrups.com, daar kan je ze ook huren!) Ik heb al 3 jaar een knieprobleem en had altijd na 1 uurtje rijden ongeveer 2 a 3 dagen pijn. Nu is dat verminderd naar 1 dagje :D
Ik was na een paar keer ermee rijden er al aan gewend. Aan het begin is het inderdaad wat wiebelig maar ik vond het erg snel wennen en wil nu niet anders meer.
Sprenger vond ik veel instabieler doordat de beugel zelf beweegt, daar kon ik weer helemaal niks mee.

Pmarena legt het heel mooi uit, het is maar net waar je probleem zit!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:24

Dyyy schreef:
Ik heb even alles doorgelezen en ben toch wel gevallen voor de GPG beugel! Mag je hierna gewoon op wedstrijd rijden?

Volgens mij mag je er gewoon wedstrijd meer rijden. Via de website kan de vraag nog even voor de zekerheid stellen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:30

Ik heb ook de sprenger beugels en ze bevallen mij ook erg goed. Merk ook zeker het verschil als ik met een ander zadel met gewone beugels heb gereden.