Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Ik zit nl. met min of meer dezelfde vragen. Mijn paard reageert niet zo fijn op het bit, m.n. tijdens overgangen. Vorige week heb ik -toevallig- eens een bitloos hoofdstel (sidepull) kunnen proberen. Paard reageerde gelijk veel meer ontspannen en de overgangen verliepen een stuk vlotter.
Swift schreef:Ik rij met een sidepull, dit is voor mijn paard en mij de beste optoming. Ik heb heel veel verschillende hoofdstellen getest voordat ik de prefecte gevonden had. Ik kan met de sidepull juist hele kleine hulpen doorgeven, ik rij klassieke dressuur (kort gezegd, het is een gecombineerde methode) en dat gaat perfect met een sidepull. Ik vond hoofdstellen met een kruislinkssysteem een drama, het was verwarrend voor mijn paard, hij ging er z'n hoofd van kantelen en de release was niet goed.
DaniBanani schreef:Die bruikleenservice vind ik best een gedoe en geld eigenlijk - 20 euro lidmaatschap en dan nog eens bijna 20 euro verzendkosten.
Heb ook iemand gevonden uit mijn omgeving die langskomt met touwhalster, sidepull met zachte en harde neusriem, cook hoofdstel, merothisch hoofdstel, en halsring. Alleen dus geen bosal, omdat, volgens de site, deze d.m.v een hefboom werkt. Maar dat is volgens mij niet zo?
Wat ik ervan begrijp is een bosal in principe vriendelijk tenzij je echt druk gaat zetten, maar het sturen gaat toch vooral met de mecate en alleen halthouden met de bosal zelf? Of is dat dan per definitie al pijnlijk voor het paard?
Ik heb ook gelezen dat een sidepull niet echt geschikt is voor hele kleine hulpen, omdat ze dan niet goed doorkomen - klopt dit?
Dan is er nog wel de constante aanleuning en daardoor is een bosal niet geschikt, maar de teugelhulpen zouden ondergeschikt moeten zijn aan de andere hulpen. laura1986 schreef:Een kaptoom lijkt me eigenlijk wel wat, wie heeft daar ervaring mee?
RedPassion schreef:ElCid, je hebt helemaal gelijk hoor maar heb jij het alleen over western? Bij engelse dressuur zou het been- en gewichtshulpen verhaal namelijk ook op moeten gaan.Dan is er nog wel de constante aanleuning en daardoor is een bosal niet geschikt, maar de teugelhulpen zouden ondergeschikt moeten zijn aan de andere hulpen.
laura1986 schreef:PJ er zijn nog zoveel andere bitloze hoofdstellen, zo´n kruislinks syteem vind ik ook niks. Waarom probeer je niet eens wat anders?