Bitloos - ik zie door de bomen het bos niet meer!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Bitloos - ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:20

Vandaag is mij aangeraden volledig over te stappen op bitloos, omdat mijn paard behoorlijk getraumatiseerd is in haar mond, door verkeerd bitgebruik of hardhandig tandartswerk.
Ik heb al eerder bitloos geprobeerd, toen met een bloemhackamore. Dit omdat ik toen nog niet wist hoe alles zou gaan lopen, en ik geen 100 euro aan een hoofdstel uit wilde geven. Nu ben ik dus op zoek naar een meer permanente oplossing. Ik wil het liefst uiteindelijk ook kunnen rijden met een cordeo, en wil dus graag een bitloze optoming die ook met een wijken-voor-druk principe werkt. En dat heeft een hackamore niet.

Alleen..wat moet ik nou kiezen? Er is zóveel te vinden, en iedereen heeft wel iets negatiefs/positiefs over een willekeurige optoming te zeggen. En ik weet even niet meer wat nou de beste oplossing is.

Ik heb een tijdje geleden iets gezien van een vrouw die naar je toekomt met alle soorten bitloze optomingen om uit te proberen - weet iemand de site daarvan? En is zoiets zinvol, of moet ik gewoon kijken naar wat mij het fijnst lijkt en dat aanschaffen?

Ik neig zelf nu het meest naar een bosal, omdat ik absoluut niet met constante aanleuning hoef te rijden, en deze werkt met wijken-voor-druk (en goed uitkwam in het paardnatuurlijk onderzoek). Heeft iemand hier ervaring mee? En is de reactie van een paard hierop erg wisselend, of wordt dit over het algemeen goed geaccepteerd?

Arabesk

Re: Bitloos - ik zie door de bomen het bos niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:21

www.bitloospaardrijden.info

zeer overzichtelijke site en zeer informatief :-)

Als je in NH zit, kun je gebruik maken van onze bitloze service.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:38

Ik volg dit topic even! :) Ik zit nl. met min of meer dezelfde vragen. Mijn paard reageert niet zo fijn op het bit, m.n. tijdens overgangen. Vorige week heb ik -toevallig- eens een bitloos hoofdstel (sidepull) kunnen proberen. Paard reageerde gelijk veel meer ontspannen en de overgangen verliepen een stuk vlotter.
Een crosslink werd min of meer afgeraden omdat de riempjes niet altijd even snel terug loslaten. Maar als ik boven vermelde site bekijk, dan wordt daar de crosslink juist beter gewaardeerd dan de sidepull... *Zucht* ik weet het ook niet meer... :\

Mijn interesse gaat meer uit naar een Marylot sidepull (of crosslink) of een Meroth omdat je die nog kan combineren met bit. Maar ik neem aan dat daar nog behoorlijk veel verschil in zit?

GeNieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:16

Ik rijd nu zelf 2 1/2 jaar bitloos (buiten, dressuur en af en toe een sprongetje)
Ik adviseer wel te gaan voor een stevig hoofdstel (dus geen nylon rij-halstertje), zodat de hulpen die je geeft duidelijk overkomen.
Ook de Nederlandse Vereniging Bitloos Paardrijden kent een Bruikleenservice. (www.bitloos.nl)

Ik denk dat het wel verstandig is eerst wat verschillende optomingen te bekijken en uit te proberen.
Zelf heb ik uiteindelijk gekozen voor het type dr. Cook hoofdstel. Kleine ophoudingen (kneepjes) komen daarbij net zo over alsof je met bit rijdt. Voor een euro of 60 tot 80 kan je een heel behoorlijk hoofdstel kopen.
Toch adviseer ik eerst te proberen. Geen één mond is hetzelfde, net zoals geen één hand hetzelfde is. Deze twee samen bepalen uiteindelijk de druk die het paard aan zijn hoofd of hals (Neckrope) ervaart.

Succes en veel plezier,
Gerrit

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:46

Die bruikleenservice vind ik best een gedoe en geld eigenlijk - 20 euro lidmaatschap en dan nog eens bijna 20 euro verzendkosten.

Heb ook iemand gevonden uit mijn omgeving die langskomt met touwhalster, sidepull met zachte en harde neusriem, cook hoofdstel, merothisch hoofdstel, en halsring. Alleen dus geen bosal, omdat, volgens de site, deze d.m.v een hefboom werkt. Maar dat is volgens mij niet zo?

Wat ik ervan begrijp is een bosal in principe vriendelijk tenzij je echt druk gaat zetten, maar het sturen gaat toch vooral met de mecate en alleen halthouden met de bosal zelf? Of is dat dan per definitie al pijnlijk voor het paard?

Ik heb ook gelezen dat een sidepull niet echt geschikt is voor hele kleine hulpen, omdat ze dan niet goed doorkomen - klopt dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:02

idd je moet gewoon even wat gaan uitproberen denk ik
Ik ben ook gegaan voor dr cook kruislings, Datw erkt op wijken voor druk! In mijn profiel kan je foto's zien van t hoofdstel!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:10

Ik rij met een sidepull, dit is voor mijn paard en mij de beste optoming. Ik heb heel veel verschillende hoofdstellen getest voordat ik de prefecte gevonden had. Ik kan met de sidepull juist hele kleine hulpen doorgeven, ik rij klassieke dressuur (kort gezegd, het is een gecombineerde methode) en dat gaat perfect met een sidepull. Ik vond hoofdstellen met een kruislinkssysteem een drama, het was verwarrend voor mijn paard, hij ging er z'n hoofd van kantelen en de release was niet goed.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:15

[url]http://www.atorka.nl/ij-nieuwtjes.php?bez_id=2009031817131690.145.47.93&kijk_id=192#192[url]
Misschien is dit wat.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:40

Swift schreef:
Ik rij met een sidepull, dit is voor mijn paard en mij de beste optoming. Ik heb heel veel verschillende hoofdstellen getest voordat ik de prefecte gevonden had. Ik kan met de sidepull juist hele kleine hulpen doorgeven, ik rij klassieke dressuur (kort gezegd, het is een gecombineerde methode) en dat gaat perfect met een sidepull. Ik vond hoofdstellen met een kruislinkssysteem een drama, het was verwarrend voor mijn paard, hij ging er z'n hoofd van kantelen en de release was niet goed.

Heb je mss een foto van jouw sidepull? :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:58

Hij staat bij het overzicht van bitloze optomingen, het is de Zweedse. Hij heeft een brede neusriem dat was voor mij het belangrijkste, zo'n smal touwtje vind ik niks. Ik heb hem trouwens gekocht van een bokker (fayafemke is haar bokt naam geloof ik).

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:22

Ik weet niet waar je woont, maar Annebe van www.umaki.nl heeft heel veel soorten bitloze hoofdstellen als testmodel. Zij heeft een zgn pas service. Je zou met haar een afspraak kunnen maken. Ik rijd zelf ook bitloos en het is helaas waar, elk paard reageert weer anders. Volgens mij is het heel moeilijk om 'het' bitloze hoofdstel aan te wijzen. Voor het buiten rijden gebruik ik persoonlijk een ander hoofdstel dan voor het in de bak rijden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:15

Een kaptoom lijkt me eigenlijk wel wat, wie heeft daar ervaring mee?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 13:17

Ik heb zo'n kruislings bitloos hoofdstel, maar mijn merrie vindt
het dus echt helemaal niks. Heb het na een aantal keer proberen en
een in verzet komende merrie maar opgegeven en het bit weer in gedaan, gelijk
weer een fijn lopende merrie :)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:22

PJ er zijn nog zoveel andere bitloze hoofdstellen, zo´n kruislinks syteem vind ik ook niks. Waarom probeer je niet eens wat anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:36

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:54

Gezien het verhaal bij de bosal op de site ook niet duidelijk hoe er, op de juiste manier, met een bosal gereden wordt. Stoppen doe je nl. in het western niet door je hand naar achteren te brengen maar naar voren, je stopt een paard op je zit. Daarna kan je door signalen te geven ( korte druk) het paard achterwaarts vragen, maar in principe doe je dat ook op je zit.
Een bosal is een heel aparte optoming, waar niet iedereen mee om kan gaan omdat het een wezenlijk andere werking heeft dan vrijwel alle andere optomingen. Het hefboom verhaal is wat vreemd, het is geen shank of mechanische hackamore, en geeft bij teugeldruk gewoon druk op de neus en iets op de onderkant van de kaak.
Het is belangrijkste is het wijken voor druk, het geven van een duidelijk hulp en bij respons meteen weer loslaten en evt. door middel van pulsjes hulpen geven.
Verder moet je paard op zit/ balans te rijden zijn, icm. met neckreining, maar ook met de bosal kan je directe teugelhulpen geven.

Goed leren omgaan met een bosal vraagt veel tijd en een instructeur die precies weet hoe je met zo'n ding moet rijden en die zijn er niet zoveel.
Aan een bosal mag je nooit trekken, en het is puur een voorbereiding voor paard en ruiter om te leren rijden op de lichtste ( gewichts) hulpen. Zonder die been en gewichtshulpen "lukt" het nl. niet. Het rijden hiermee vergt veel geduld en tijd en is absoluut niet geschikt om met constant contact te rijden. Daarvoor zijn er andere optomingen.
Ik rijdt mijn jonge hengst op een bosal en, op de juiste manier, gebruikt is het een hele fijne optoming. Kruislingse optoming vind ik weer niks, en mijn paard ook niet, dat "klemt" teveel, met te weinig "release". Een bosal klemt/ knlet niet en veel paarden vinden het een prettige optoming.
Volgens bepaalde trainers is een bosal meer een scholingsmiddel voor de ruiter dan voor het paard, omdat je zo precies moet werken, leer je feilloos om je paard op gewicht te rijden.

DaniBanani schreef:
Die bruikleenservice vind ik best een gedoe en geld eigenlijk - 20 euro lidmaatschap en dan nog eens bijna 20 euro verzendkosten.

Heb ook iemand gevonden uit mijn omgeving die langskomt met touwhalster, sidepull met zachte en harde neusriem, cook hoofdstel, merothisch hoofdstel, en halsring. Alleen dus geen bosal, omdat, volgens de site, deze d.m.v een hefboom werkt. Maar dat is volgens mij niet zo?

Wat ik ervan begrijp is een bosal in principe vriendelijk tenzij je echt druk gaat zetten, maar het sturen gaat toch vooral met de mecate en alleen halthouden met de bosal zelf? Of is dat dan per definitie al pijnlijk voor het paard?

Ik heb ook gelezen dat een sidepull niet echt geschikt is voor hele kleine hulpen, omdat ze dan niet goed doorkomen - klopt dit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:01

ElCid, je hebt helemaal gelijk hoor maar heb jij het alleen over western? Bij engelse dressuur zou het been- en gewichtshulpen verhaal namelijk ook op moeten gaan. ;) Dan is er nog wel de constante aanleuning en daardoor is een bosal niet geschikt, maar de teugelhulpen zouden ondergeschikt moeten zijn aan de andere hulpen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:01

laura1986 schreef:
Een kaptoom lijkt me eigenlijk wel wat, wie heeft daar ervaring mee?

In het begin heb ik mijn jonge ( western) paard op een kaptoom gereden, dat gaat prima. In de Iberische ( klassieke) rijkunst wordt altijd begonnen met een kaptoom, teugels kan je aan de zijringen bevestigen. Nadeel is dat de teugels boven op de neusriem van het kaptoom bevestigd worden en daardoor wel eens ( bij een jong paard) op een rare manier gaan inwerken.
De kaptoom wordt vrijwel altijd gebruikt als voorbereiding op het bit en dan tijdelijk ook icm. een bit gebruikt, waarna het kaptoom op een gegeven moment verdwijnt en alleen het bit overblijft.
Dit geld overigens ook voor een bosal, daar komt op een gegeven moment ook een bit bij en wordt er met dubbele teugel gereden, als het paard "full Broke" is en puur op signaal/ gewicht gereden kan worden gaat de bosal eraf en blijft het bit ( shank) over.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:02

RedPassion schreef:
ElCid, je hebt helemaal gelijk hoor maar heb jij het alleen over western? Bij engelse dressuur zou het been- en gewichtshulpen verhaal namelijk ook op moeten gaan. ;) Dan is er nog wel de constante aanleuning en daardoor is een bosal niet geschikt, maar de teugelhulpen zouden ondergeschikt moeten zijn aan de andere hulpen.

Inderdaad, ik heb het dan ook over paardrijden in het algemeen met betrekking tot die hulpen. Jammer genoeg gebeurd het veel te weinig op die manier.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 18:17

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 11:48

Heb nu eerst maar een cross rope bridle besteld. Dat is verreweg de goedkoopste optie, dus die kan ik eerst gewoon proberen. Mocht dit niet werken, ga ik even goed verder kijken omdat de andere optomingen meteen een stuk duurder zijn.

Overigens ben ik het er volledig mee eens dat teugelhulpen niet het belangrijkste moeten zijn. :)

Jive01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:44

hey daan ben ik weer,

ging niet helemaal zo als verwacht he met die crb

ik heb gewoon een super eigenwijze pony waar jij helemaal gek van bent hahaha, nog even en ze is helemaal van jou

ik zou toch iemand laten komen met verschillende bitloos hoofdstellen, die hebben er gewoon veel verstand van en die weten ook wat het best past bij jou en dafner...

tot straks....

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:37

laura1986 schreef:
PJ er zijn nog zoveel andere bitloze hoofdstellen, zo´n kruislinks syteem vind ik ook niks. Waarom probeer je niet eens wat anders?

Zou ik ook gewoon met een touwhalster kunnen gaan rijden??
Ben er helemaal niet zo in thuis want rij eigenlijk altijd met bit, maar als het
zonder ook kan waarom niet he :)