Kaptoom, welke?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

Kaptoom, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 07:48

Ik ben opzoek naar een kaptoom om mijn paard te longeren.
Mijn paard is met longeren nogal sterk, ik longeer hem met dubbele longe maar soms vind ik dat ik hem nog te veel in de mond moet zitten.
Daarom ben ik opzoek naar een kaptoom, zodat ik hem toch kan houden waar ik hem wil hebben zonder dat ik in zijn mond zit te trekken.
Ik heb echt nul verstand van die dingen.. maar ik wil wel graag een goede/degelijke kaptoom die goed op zijn plek blijft zitten. Ik vind kwaliteit belangrijker dan prijsklasse.
heeft iemand tips voor welke ik juist wel of juist niet moet kopen?

meggiemeg

Re: Kaptoom, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 07:54

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:02

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 08:22

meggiemeg: verschuifd die kaptoom niet? als bv t paard wil omdraaien aan de longe?

En wat maten betreft, ik heb een haflinger met een groot hoofd, het grootste anky halster (full) past hem niet nu heb ik een extra groot halster gekocht.
Erg groot hoofd heeft hij. Hoe valt de full?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 08:32

De maten staan erbij tot in hoeverre hij verstelbaar is.
Mijn paard kan toe met een normale full en dan nog hou ik voldoende over om m nog groter te maken.
Verschuiven doet die bij mij niet, gebruik de kaptoom voor het rechtrichten, longeren en soms met rijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:53

meggiemeg schreef:
Ik kan je deze van harte aanbevelen, is niet zo lomp en zwaar als de andere kaptomen.
http://www.vitamedi.nl/Harnachement.htm

Deze vind ik zeker een aanrader. Ik vind hem fijn met werken, zowel met werken aan de hand als longeren :) Wel een pittige prijs helaas.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:08

Ik heb zo'n gigantisch lompe van de divoza weg. Eentje van leer. Ik had eerst eentje van Nylon want dat was 'vriendelijker' dacht ik... Maar die verschoof als een gek. Deze lederen heeft ijzer in de neus ja, maar heeft een gigantische leren neusriem eronder, dat vind ik wel fijn. Mijn merrie kan nogal trekken, maar de kaptoom verschuift niet. Ik heb hem gebruikt voor het gewone longeren waar ze soms als een ongeleid projectiel tekeer ging en ik erachter hangend, ding bleef netjes op de plaats. Nu gebruik ik hem met grondwerk en kan ik genoeg mee inwerken. Al zul je voor de kleinere inwerkingen en handwerkjes zo'n eentje als hierboven beter kunnen gebruiken.

Deze heb ik nu:
Afbeelding

Deze heb ik ook gehad (ook divoza, nylong) maar de neusriem schoof steeds onder het ijzer uit. De neusriem is ook erg dun, dus heb je het ijzer echt op de neus. Vond ik niet zo fijn.
Afbeelding

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 10:18

mijn paard is ook echt een terror met longeren dus vandaar dat ik iets moet hebben wat wel echt goed op zijn plek blijft zitten.
hoe duur het is maakt niet uit, kwaliteit vind ik belangrijker.
deze:
http://www.vitamedi.nl/Harnachement.htm
verschuifd hij niet als het paard koppig gaat lopen doen?
Tancreda4 hoeveel koste die van jou en welk type is het? heb je die ook bij divoza gehaald?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:19

Het geld voor alles, als je het goed op maat hebt en op de juiste manier aangebracht zal het op zijn plek blijven zitten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 11:24

Ik heb ook die van vitamedi.
Ik had eerst een kaptoom zonder ijzer in de neusriem..
Mijn paard kan van tijd tot tijd best drammerig zijn en die zonder ijzer daar liep ze dwars door heen.
Die met ijzer daar kan ik net iets strenger mee inwerken en daardoor is ie iets duidelijker.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:50

moniekk schreef:
Tancreda4 hoeveel koste die van jou en welk type is het? heb je die ook bij divoza gehaald?

Die leren is geloof ik 50 euro, idd bij divoza vandaan.

Hoe bedoel je eigenlijk terror aan de longe? Misschien dat hij er een reden voor heeft? Die van mij kon ook niet normaal gelongeerd worden, alleen maar steesd ontploffen, keihard racen en bokken, plat door de bochten en ik door de bak gesleurd. Nu krijg ik les in longeren/ aan de hand werken en het is een heel ander paard dat heel beheerst aan de longe kan draven en ik lekker aan het werk kan zetten. Bij haar was het vooral een kwestie omdat ze er geen snars van begreep wat ik nou wilde, en ze ook niet echt aan de longe kon vanwege onbelans en scheefheid. Dan gaan we maar renne,n das makkelijker...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 06:32

Tancreda4 schreef:
moniekk schreef:

Die leren is geloof ik 50 euro, idd bij divoza vandaan.

Hoe bedoel je eigenlijk terror aan de longe? Misschien dat hij er een reden voor heeft? Die van mij kon ook niet normaal gelongeerd worden, alleen maar steesd ontploffen, keihard racen en bokken, plat door de bochten en ik door de bak gesleurd. Nu krijg ik les in longeren/ aan de hand werken en het is een heel ander paard dat heel beheerst aan de longe kan draven en ik lekker aan het werk kan zetten. Bij haar was het vooral een kwestie omdat ze er geen snars van begreep wat ik nou wilde, en ze ook niet echt aan de longe kon vanwege onbelans en scheefheid. Dan gaan we maar renne,n das makkelijker...

Hij is nog jong 3 jaar oud, dus denk dat het een beetje puberaal gedrag is. verder is hij naar de tandarts geweest en die heeft er 2 wolfstanden uitgehaald.
hij ontploft, is soms lui en niet vooruit te branden soms doet hij het heel goed en soms ontploft hij en gaat hij racen en bokken en wil hij van de volte af.
hij snapt wel stap, draf, stilstaan en naar mij toe komen, dat doet hij goed als hij daar zin in heeft.
maar ik wil hem niet te veel in de mond zitten dus voordaar dat ik kies voor een kaptoom.
ik longeer hem nu bij de buren, zij heeft een wei met daarin een longeervolte, maar vaak ligt daar nog gras en hooi en de kan het paard van de volte af dus dat werkt echt voor geen meter.
heb besloten dat ik zelf een longeerbak ga maken in mijn weitje, die echt goed is afgesloten zodat ik het paard al beter onder controle heb.
ook zou ik wel graag les willen hebben, maar weet niet bij wie ik daarvoor moet zijn want bij ons in de buurt ken ik niemand die daar les in geeft (venray, noord limburg)