zadel problemen, gekocht bij Drunens Ruiterhuis

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

zadel problemen, gekocht bij Drunens Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 11:34

Hey Bokkers,

Na veel discussie van zadelmaker en verkoper en wikken en wegen zijn we er uit dat ik een ander zadel voor mijn pony moet hebben, omdat mijn 6 maanden nieuwe zadel niet goed ligt (volgens de zadelmaker heeft het dat nooit gedaan). Dus ik barst hier even los:

6 maanden geleden heb ik Drunens Ruiterhuis laten komen om een zadel voor mijn pony aan te meten. Ik had mijn pony daarvoor al een paar maanden geleased en daarna heb ik haar gekocht. Ik heb toen voor het Drunens Ruiterhuis gekozen omdat ze een groot assortiment hebben. Dus Louis van Drunens Ruiterhuis is geweest, heeft er een paar zadels op gelegd, ik ben gaan rijden. En uiteindelijk is het een Sommer Magnus 2 dressuurzadel geworden. Deze lag volgens hem als een van de besten en ik vond het een mooi zadel. Je gaat het dan toch van uit dat je een goed passend zadel hebt gekocht? Ik heb er ook niet zoveel kijk op.

De laatste tijd zat ik niet lekker meer in mijn zadel, ik werd erg naar voren geduwd, kon niet goed blijven zitten. Ook had ik het idee dat het zadel klepperde in de galop. En ook schoof het tijdens het rijden iets naar voren. Ik had indertussen al erg veel slechte verhalen over het Drunens Ruiterhuis gehoord, dus ik liet Ad Goos, zadelmaker uit Prinsenbeek komen. Hij zei dat hij het aan de achterkant kon opvullen maar wist niet of het dan wel goed zou liggen. Toch heb ik het nog op laten vullen maar helaas. Daarna konden we pas echt goed zien dat dit zadel niet geschikt was voor mijn pony.

Ik heb het Drunens Ruiterhuis gebeld en die zijn gisteren geweest. Ook heb ik Ad Goos gisteren laten komen.
Toen Ad Goos er nog niet was vond hij het zadel wel netjes liggen. Uiteindelijk arriveerde Ad en die legde even uit wat er mis was. Ze hebben een discussie gehad. Uiteindelijk komen ze beide tot de conclusie dat het zadel niet past. Ook zei Ad tegen hem dat hij al veel klanten heeft gehad van D.R. met dit probleem.
Die jongen van D.R. haalde wat andere zadels uit zijn auto en ik heb er een paar geprobeerd. Ze waren er beide over eens dat de Euroriding Diamant het beste lag. Dit zadel is ong. €300 duurder als het zadel wat ik nu heb.
+ nu krijg ik nog maar €900 terug voor een zadel wat eerst €1195 heeft gekost! Daar verdienen ze dus weer mooi op! Hoe langer ik erover nadenk hoe bozer ik word.
Hij zegt namelijk, het zadel wat je nu hebt moet eerst wel goed hebben gelegen want anders hadden wij het niet verkocht!
Ik ben hier eigenlijk echt pissig over en het liefst ga ik mijn zadel elders halen, van een ander merk wat ook goed past. Want die Euroriding Diamant vind ik eerlijk gezegd ook een spuuglelijk zadel dan het zadel wat ik nu heb. En daar mag ik dan €550 voor gaan bijbetalen?

Wat ik redelijk zou vinden bij het verkopen van een zadel wat vanaf het begin af aan niet goed past, is dat ze me mijn geld terug geven, desnoods €100 minder dan het aankoopbedrag. En dat ik lekker ergens anders een zadel ga halen. Ik kan net zo goed nieuw op internet kopen, want service heb je toch niet.

Ik wil misschien wel een beroep doen op mijn rechtsbijstandverzekering want ik vind dit echt niet normaal. Wat denken jullie?
En kunnen jullie vertellen welk zadel er qua vorm een beetje in de buurt komt van een Euroriding Diamant? Mijn pony heeft weinig schouder (Welsh NWR).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:22

Drunens ruiterhuis staat inderdaad niet bekend om zjin goede service en deskundige advies. Ze zijn hard bezig met het opbouwen van een slechte naam. Er zijn verschillende zadels die op jouw paardje zouden kunnen passen, dat is vrij moeilijk te zeggen. Met een foto en je wensen en maten (boommaat/inchmaat) kunnen we hier natuurlijk wel een paar opties geven.

Wat betreft de prijzen zou ik het ook absoluut niet nemen. Zij hebben jou een slecht passend zadel geleverd en nu willen ze er nog op verdienen ook :evaw: .

Kijk links en rechts even wat een 2ehands Sommer van een half jaar oud nog waard is en baseer daarop een redelijk voorstel.

Informeer van te voren even bij een rechtswinkel. Mochten ze niet met je voorstel akkoord gaan is het handig om direct nieuwe stappen te kunnen ondernemen. Doen ze moeilijk over je voorstel vertel ze dan wat je volgende stap zal zijn, best kans dat ze alsnog akkoord gaan.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 12:32

dank je wel voor je berichtje!
Ik ben op zoek naar een 16,5/17 inch zadel met boommaat 3.

Ik ga zeker even kijken welke stappen ik nu kan ondernemen, want hun zeggen gewoon erg makkelijk dat het zadel eerst wel goed zat en dat ze bouw van mijn pony is verranderd (lekker makkelijk). Maar dit is echt niet zo.

Ik denk dat ik niet veel meer voor mijn Sommer zadel zal krijgen als ik het op de 2e handsmarkt verkoop. Dat is zeker minder als €900. Want deze zadels komen uit Duitsland en als ze worden geimporteerd betaal je in de winkel €1195. Maar op een Duitste site staat dit zelfde zadel nieuw te koop voor €900 (kwam ik ook later achter).

fjordnina

Re: zadel problemen, gekocht bij Drunens Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:39

Boommaat 3 is een merkgebonden maat. Kieffer kan onder boommaat 3 bijv. 34 cm verstaan terwijl KN daar 32 cm voor neemt (zomaar 2 merken genomen, geen idee of ze ook daadwerkelijk met maat 1,2,3 etc werken).

De Sommer hoef je ook niet 2ehands te verkopen, maar een prijs van een 2ehands Sommer weten is wel gemakkelijk bij de onderhandelingen met het Drunens Ruiterhuis.

Verder heb ik onlangs een boekje over zadels gekocht en daar wordt je als leek een heleboel wijzer uit. Zo heb je zelf ook een beetje zicht op wat ze je proberen te verkopen. Het boekje het het zadelboek en is o.a. te verkrijgen bij agradi.

Margreet

Re: zadel problemen, gekocht bij Drunens Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:57

Je hebt er een half jaar mee gereden en nu kom je er mee dat het "de laatste tijd" niet goed is? Vind ik het niet zo heel raar dat je niet meer de nieuwprijs terug krijgt. Dan had je er eerder mee moeten komen. Kan me voorstellen dat je het niet leuk vind, maar ik vind het echt geen onredelijk voorstel.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:03

Nee de laatste tijd kreeg ik steeds meer vragen van mensen, waaronder mijn instructeur of mijn zadel wel goed lag. Als je zelf niet weet hoe je in een zadel hoort te zitten en hoe een zadel moet liggen??? Ik heb de afgelopen week ook een ander zadel geprobeert en toen merkte ik het verschil. Dat ik veel vaster in het zadel zat en deze niet klepperde.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:05

LinZZZZ schreef:
Deze lag volgens hem als een van de besten en ik vond het een mooi zadel. Je gaat het dan toch van uit dat je een goed passend zadel hebt gekocht? Ik heb er ook niet zoveel kijk op.

Wat ik redelijk zou vinden bij het verkopen van een zadel wat vanaf het begin af aan niet goed past, is dat ze me mijn geld terug geven, desnoods €100 minder dan het aankoopbedrag. En dat ik lekker ergens anders een zadel ga halen. Ik kan net zo goed nieuw op internet kopen, want service heb je toch niet.

en kennis van een goed zadel heb je ook niet, dus haal niet van internet ! Dit is niet banketstaaf bedoeld maar zoek een goed adres waar je wat koopt/inruilt.

Het begint al met," het lag als een van de besten", daarzou ik al niet accoord mee zijn gegaan, hij moet gewoon goed liggen en niet een beetje goed.
Verder veranderd een rug van een paard, ik had in juli ook een euroriding wat toen nog goed lag en nu echt niet meer. Dus kan het zijn dat het in het begin 'acceptabel " lag zeg maar en nu niet meer, dat is gewoon de pech met die zadels.
Probeer zoveel mogelijk terug te krijgen voor je zadel, ruil hem anders in bij een goede zadelmaker, neem je verlies, je kan er toch niets meer mee en zorg dat je weer goed rijden kan met een goed zadel en goed advies. Succes !

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:06

Punt is gewoon dat het zadel nooit goed heeft gelegen, vanaf het begin al niet. Of het nu 1,2, of meer maanden oud is. Dit is niet mijn fout geweest. Ik heb nooit willen bezuinigen alleen wou ik een goed passend zadel. En dat gaat me nu flink geld kosten. En dat die man dat zadel gewoon heeft willen verkopen en ik er nu pas achter kom via een andere zadelmaker nota bene dat dit zadel niet geschikt is.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:07

Ik kan zook niet een goed oordeel geven en laat dat liever over aan zadelmakers.
Wat ik mij wel af vraag na jouw verhaal is....
Je hebt het zadel van achter op laten vullen maar als ik jouw verhaal lees word je naar voren geduwd in jouw zadel en dit had je eerst niet, dan lijkt mij dat de vulling juist van voren hoger moet wezen.
En als een zadel eerst niet schuift en later wel dan lijkt het mij toch echt dat of jouw pony is veranderd wat bespiering betreft of dat het zadel nog eens na gevuld moet worden.
Ik wil hier duidelijk bij zeggen dat ik er niet bij ben geweest en dat ik mijn oordeel alleen maar schrijf nav jouw verhaal.

Dat je hen andere zadel niet mooi vind.... ja een zadel is er ook niet om mooi te zijn maar om goed op te zitten en goed op je paard te liggen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:08

garny95... ik denk dat je mij niet goed begrijpt hoor.
Ik weet nu dat een Euroriding Diamant goed ligt. Dat heeft mijn zadelmaker bevestigd. Ik bedoel dat ik dit zadel beter op internet kan kopen dan, want D.R. heeft toch geen enkele service.
Tuurlijk koop ik geen zadel op internet zonder te weten of het goed ligt. En daar laat ik altijd een zadelmaker bijkomen.
Nee dat zou wel erg dom zij.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:11

hij zal zich gaan verstoppen achter dat de rug is veranderd of dat jij dit zadel echt wilde hebben, zoiets hij verzint wel wat, ik ga al wat langer mee, probeer het maximale eruit te halen

verder is elke euroriding diamant anders omdat het al gevormd is naar een rug, dus je kan er niet 100% vanuit gaan dat een internet zadelpast, buiten dat als je geen zadelkennis hebt je nooit weet wat je koopt, daar moet je ook weer mazzel mee hebben...

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:14

tjaaa
Je kan geen goed oordeel geven maar je geeft er wel een!
Mijn zadel lag van voren veel te hoog. Dat komt omdat de boom de smal was. Als ik een grotere boom zou hebben zou het zadel beter passen en niet meer klepperen. Daarom moest er voor wat uit en achter wat bij. Mijn zadel lag ook niet helemaal recht en als er achter wat bij ging wel. Maar dat had hij al gedaan en er moest gewoon teveel bij om het zadel passender te maken en dan lag het nog niet lekker.
Conclusie van mijn zadelmaker Ad Goos is: dit zadel heeft vanaf het begin al niet goed gepast.
Toen die jongen er gisteren was zei hij eerst ook dat het wel mooi lag.

Ik snap dat een goed passend zadel belangrijker is als het mooie.
Maar ik denk dat er nog wel meer goed passende zadels zijn, alleen niet bij Drunens Ruiterhuis.
Snap je dat ik geen €550 extra zou betalen voor een zadel waar ik niet achter sta?

WilmaW schreef:
Ik kan zook niet een goed oordeel geven en laat dat liever over aan zadelmakers.
Wat ik mij wel af vraag na jouw verhaal is....
Je hebt het zadel van achter op laten vullen maar als ik jouw verhaal lees word je naar voren geduwd in jouw zadel en dit had je eerst niet, dan lijkt mij dat de vulling juist van voren hoger moet wezen.
En als een zadel eerst niet schuift en later wel dan lijkt het mij toch echt dat of jouw pony is veranderd wat bespiering betreft of dat het zadel nog eens na gevuld moet worden.
Ik wil hier duidelijk bij zeggen dat ik er niet bij ben geweest en dat ik mijn oordeel alleen maar schrijf nav jouw verhaal.

Dat je hen andere zadel niet mooi vind.... ja een zadel is er ook niet om mooi te zijn maar om goed op te zitten en goed op je paard te liggen.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 13:17

Ja maar ik wil ook liever een 2e hands zadel kopen, met dezelfde reden als die ik al gaf, ik weer niet hoe die past en ik heb er inderdaad geen verstand van.
Als je een beetje vergelijkt met ruitershops dan is de Diamant misschien nieuw goedkoper te krijgen en heb je wel goede service.

Indd... ik vind het van D.R. nogal erg makkelijk om te zeggen dat haar rug is verranderd en mijn zadelmaker denkt daar ook zo over. Mijn pony is 8 en qua training doen we nog precies hetzelfde als een half jaar geleden.

garny95 schreef:
hij zal zich gaan verstoppen achter dat de rug is veranderd of dat jij dit zadel echt wilde hebben, zoiets hij verzint wel wat, ik ga al wat langer mee, probeer het maximale eruit te halen

verder is elke euroriding diamant anders omdat het al gevormd is naar een rug, dus je kan er niet 100% vanuit gaan dat een internet zadelpast, buiten dat als je geen zadelkennis hebt je nooit weet wat je koopt, daar moet je ook weer mazzel mee hebben...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:33

Dit is natuurlijk heel erg vervelend. Maar ik ben bang dat je je er bij neer moet leggen en je geen poot hebt om op te staan. Ik zou nooit van m'n leven nóg een zadel daar kopen! Ze hebben je goed belazerd en dat moet je je niet nog een keer laten gebeuren.

Mijn zadelmaakster is heel erg goed(ze heeft in Engeland haar opleiding gedaan bij de Society of master saddlers) en heeft ook een groot assortiment. Je kunt gewoon telefonisch je probleem met haar bespreken en het over een prijs hebben.
http://www.de-heuvelhoeve.nl

sterkte ermee :)

Edit: Ik zie net dat je echt een rotend van haar af woont(ze zit in Hollansche rading) maar misschien is er wel wat te regelen ;)