Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen problemen of slechte ervaringen mee heb

Urielle schreef:Een goed zadel is dat wat goed op je paard past. En of dat een Passier is, een Prestige, een Albion of een Stubben zou weinig uit moeten maken. Wat voor jou fijn zit is heel persoonlijk. Smalle zit, brede zit, zachte zit, harde zit, het dieptepunt van het zadel, hoge lepel, lage lepel, vrije zit, gesloten zit, kniewrong, dijbeenwrong, veel of weinig,.... er is zoveel keuze en voor ieder wat wils.
Dus gewoon een zadelmaker opzoeken met een flink aanbod tweedehands en daar alvast zadels gaan passen op je eigen comfort. Laat hem een zooi meebrengen naar je paard en passen maar. Blijven er meerdere over dan heb je geluk en kun je ook nog gaan kiezen op eigen comfort.
idonea schreef:bel een zadelpasser!
ik heb lessen op school gehad over zadels en passen enzo (ik studeer diergeneeskunde) en geloof me, het is niet zo makkelijk als dat de meesten denken. Het ALLER belangrijkst is dat het zadel goed op de rug van je paard past en dat moet je aan zo veel dingen meten... daar heb je iemand voor nodig. Als het zadel jou in de verkeerde houding brengt heb je er ook al niks meer aan want daar kun je ook rugproblemen bij je paard veroorzaken, naast het fijt dat jij dan de verkeerde houding krijgt. Dan moeten er nog een aantal dingen beoordeeld worden die belangrijk zijn...
Veel paarden kunnen heel wat verdragen voordat je duidelijk aan je laten merken dat iets echt pijn doet of verkeerd zit en dan zijn er ook nog veel mensen die die tekens niet door hebben (zadelpassers spreken uit ervaring!!!). Kleine dingen zoals oren naar achter of weglopen of dat soort dingen horen daar bij.
Ik zou ECHT een zadelpasser bellen. Die hebben ook 2e hands zadels. Mijn zadel passer komt ook terug voor herevaluatie en als ik problemen heb kan ik bellen of ruilen of weet ik wat, echt heel handig.
Ik zou even op internet kijken en je verdiepen in het zadelpassen want dan weet je ook waar iemand het over heeft als ie langs komt. Mijn zadelpasser is volgens mij euro-horse.nl ofzoiets. iig, succes ermee!