Welk dressuurzadel moet ik hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anita26

Welk dressuurzadel moet ik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 18:38

Hoi,

Ik heb nu een prestige dressuurzadel. Maar dit zadel past niet meer op mijn paard.
Nu ben ik dus op zoek naar een goed 2e hands dressuurzadel. Maar ik moet zeggen dat ik hier weinig verstand van heb.
Natuurlijk ken ik wel een aantal merken. Maar eigenlijk wil ik weten: Wat is een goed dressuurzadel, merk, wat zit lekker.
Misschien kunnen jullie mij helpen?

Groeten Anita

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:39

ik spiek even mee *D

magic_lover

Re: Welk dressuurzadel moet ik hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:40

Ik heb zelf erg goede ervaring met hulsebos...

zit heerlijk,
en of het een goed merk is... tja daar zijn de meningen over verdeeld :+ maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er geen problemen of slechte ervaringen mee heb :)

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:44

Ik heb zelf een isabelle werth cair dressuur.
Vind die zelf heel erg lekker zitten, zou ook geen ander zadel willen.

Vind ook de verwisselbare boom een voordeel.
Mijn zadel paste niet meer goed, andere boom er in en hij past weer.

Maar dit zadel is natuurlijk mijn mening. :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:26

Een goed zadel is dat wat goed op je paard past. En of dat een Passier is, een Prestige, een Albion of een Stubben zou weinig uit moeten maken. Wat voor jou fijn zit is heel persoonlijk. Smalle zit, brede zit, zachte zit, harde zit, het dieptepunt van het zadel, hoge lepel, lage lepel, vrije zit, gesloten zit, kniewrong, dijbeenwrong, veel of weinig,.... er is zoveel keuze en voor ieder wat wils.

Dus gewoon een zadelmaker opzoeken met een flink aanbod tweedehands en daar alvast zadels gaan passen op je eigen comfort. Laat hem een zooi meebrengen naar je paard en passen maar. Blijven er meerdere over dan heb je geluk en kun je ook nog gaan kiezen op eigen comfort.

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:56

Het is maar net wat je fijn vindt en goed past.
Ik heb zelf een Kentaur, dat zijn eigenlijk goede zadels voor een redelijke prijs. Hebben een fijne diepe zit. Ik heb met extra lange zweetbladen.

Als je geen diepe zit wil is passier heel fijn, wel hogere prijsklasse.

Ik zou gewoon eerst kijken waar jij fijn in zit, en dan enkele zadels op je paard passen.

succes

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:17

Gewoon een paar proberen. Zelf vind ik KN heel fijn, maar mijn dochter bijv. weer niet. Zij vindt Albion super zitten, vind ik weer minder. Beiden vinden we wel de Stübben Tristan of Scandica erg fijn. Kieffer daarentegen vinden we beiden weer helemaal niks. Tis zo persoonlijk. Maar aller belangrijkst, moet vooral goed op je paard passen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:21

ik heb ook een kentaur.. heb veel zadels gepast.. maar dit was voor mij een perfect zadel... heel veel kniewrong.. lekker diepe zit... kunt niet meer voor of achteruit.. voor mij (met slechte balans) ideaal.. kentaur elektra om precies te zijn..
groetjes keshia

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:40

Kan je niet zo een antwoord op geven, is nogal afhankelijk van je paard en jezelf. Voor de ene combinatie is een zadel merk X geweldig, terwijl dat bij een andere combinatie voor geen meter ligt en dus een merk en type Y erop moet.

Het enige dat erop zit is gewoon goed laten passen door een goede zadelmaker. Die houdt rekening met zowel je paard als jouw wensen (voor zover mogelijk). In elk geval moet je je niet vastpinnen op merk X of Y want mischien is juist merk Z wel het perfecte zadel voor jullie.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:43

Hmm lastig.
Je zou misschien gewoon een ruitersport winkel moeten bellen die 2e hands zadels verkoopt zo als divoza?
Die komen langs en gaan dan zelf kijken of het zadel goed ligt en of er nog iets aan gedaan moet worden dan kunnen hun dat meteen doe.

Mijn zus ree haad paard met een rossner eigen merk van divoza en een hulsebosch.
Die hulsebosch zit een flair systeem in.
Lucht inplaats van ja stof ik weet niet precies wat er normaal in een zadel zit teminste weet het wel maar kom ff niet op de naam.
Jullie begrijpen me wel. :D

Flair systeem is vele malen zachter en kan je makkelijk aan een paard ze rug aan passen gedeeltelijk omdat lucht makkelijker vormt dan stof.
Nu is het maar een deel wat je ana kan passen *keilkussens onder het zadel maar persoonlijk vind ik flair vele malen beter.
En veel zachter voor een paard zijn rug.

Overigs heeft ze deze 2 zadels tekoop staan mocht je intresse hebben kan je x_Mliss pben. :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:51

Urielle schreef:
Een goed zadel is dat wat goed op je paard past. En of dat een Passier is, een Prestige, een Albion of een Stubben zou weinig uit moeten maken. Wat voor jou fijn zit is heel persoonlijk. Smalle zit, brede zit, zachte zit, harde zit, het dieptepunt van het zadel, hoge lepel, lage lepel, vrije zit, gesloten zit, kniewrong, dijbeenwrong, veel of weinig,.... er is zoveel keuze en voor ieder wat wils.

Dus gewoon een zadelmaker opzoeken met een flink aanbod tweedehands en daar alvast zadels gaan passen op je eigen comfort. Laat hem een zooi meebrengen naar je paard en passen maar. Blijven er meerdere over dan heb je geluk en kun je ook nog gaan kiezen op eigen comfort.

Hier ga ik helemaal in mee.

Omdat je zelf zegt weinig verstand van zadels te hebben zou ik je ook aan willen raden om " Het Zadelboek" van Tineke Dekker (o.a. te koop bij agradi) te lenen of aan te schaffen. Hier staat heel veel objectieve informatie in over hoe een goed passend zadel hoort te liggen. Met voorbeeldfoto's van goed en fout kun je heel goed de verschillen zien. Ik heb er in ieder geval al veel profijt van gehad.

Niet iedere zadelmaker is helaas even eerlijk of kundig. Zelfs niet degenen die hier op het forum aangeraden worden. Natuurlijk zitten daar heus wel goede tussen, maar ook minder goede worden hier probleemloos aangeraden. Tis natuurlijk ook maar net op basis van de eigen ervaring die iemand met een zadelmaker opdoet om te zeggen die is goed en die is slecht.

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:14

bel een zadelpasser!

ik heb lessen op school gehad over zadels en passen enzo (ik studeer diergeneeskunde) en geloof me, het is niet zo makkelijk als dat de meesten denken. Het ALLER belangrijkst is dat het zadel goed op de rug van je paard past en dat moet je aan zo veel dingen meten... daar heb je iemand voor nodig. Als het zadel jou in de verkeerde houding brengt heb je er ook al niks meer aan want daar kun je ook rugproblemen bij je paard veroorzaken, naast het fijt dat jij dan de verkeerde houding krijgt. Dan moeten er nog een aantal dingen beoordeeld worden die belangrijk zijn...
Veel paarden kunnen heel wat verdragen voordat je duidelijk aan je laten merken dat iets echt pijn doet of verkeerd zit en dan zijn er ook nog veel mensen die die tekens niet door hebben (zadelpassers spreken uit ervaring!!!). Kleine dingen zoals oren naar achter of weglopen of dat soort dingen horen daar bij.

Ik zou ECHT een zadelpasser bellen. Die hebben ook 2e hands zadels. Mijn zadel passer komt ook terug voor herevaluatie en als ik problemen heb kan ik bellen of ruilen of weet ik wat, echt heel handig.
Ik zou even op internet kijken en je verdiepen in het zadelpassen want dan weet je ook waar iemand het over heeft als ie langs komt. Mijn zadelpasser is volgens mij euro-horse.nl ofzoiets. iig, succes ermee!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:20

idonea schreef:
bel een zadelpasser!

ik heb lessen op school gehad over zadels en passen enzo (ik studeer diergeneeskunde) en geloof me, het is niet zo makkelijk als dat de meesten denken. Het ALLER belangrijkst is dat het zadel goed op de rug van je paard past en dat moet je aan zo veel dingen meten... daar heb je iemand voor nodig. Als het zadel jou in de verkeerde houding brengt heb je er ook al niks meer aan want daar kun je ook rugproblemen bij je paard veroorzaken, naast het fijt dat jij dan de verkeerde houding krijgt. Dan moeten er nog een aantal dingen beoordeeld worden die belangrijk zijn...
Veel paarden kunnen heel wat verdragen voordat je duidelijk aan je laten merken dat iets echt pijn doet of verkeerd zit en dan zijn er ook nog veel mensen die die tekens niet door hebben (zadelpassers spreken uit ervaring!!!). Kleine dingen zoals oren naar achter of weglopen of dat soort dingen horen daar bij.

Ik zou ECHT een zadelpasser bellen. Die hebben ook 2e hands zadels. Mijn zadel passer komt ook terug voor herevaluatie en als ik problemen heb kan ik bellen of ruilen of weet ik wat, echt heel handig.
Ik zou even op internet kijken en je verdiepen in het zadelpassen want dan weet je ook waar iemand het over heeft als ie langs komt. Mijn zadelpasser is volgens mij euro-horse.nl ofzoiets. iig, succes ermee!

Ik wist niet dat je bij diergeneeskunde ook les kreeg in zadel passen? Welke tak doe je dan?
Ben het verder wel met je eens hoor. Maar natuurlijk moet iemand hebben met verstand, maar dan mag je wel een voorkeur hebben naar een bepaald merk of een bepaalde prijs.
Ik zelf heb 3-maal ervaring met zadels van kieffer. Die zaten alle drie echt onwijs! Hebben 2 jaar geleden een wintec(kunststof) en kieffer(kunststof) gekocht en die van kieffer zie je sinds een tijdje geleden dat hij in bruik is, terwijl dat bij die van wintec al een heel tijd geleden is.
Naar mijn idee is de kwaliteit dus ook fijn. :)

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:41

Kn, past op vrijwel iederpaard, in het begin is de zit even wennen maar daarna erg fijn.

Passier is ook een aanrader, maar vaak wat duurder in aanschaf

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:30

--> HAR

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:53

Tja na mijn sorres heb ik bijna alles nu wel in mijn handen gehad en mee gereden.
Sommige zadels vielen af omdat ik er totaal niet opzat en sommige vielen af omdat het totaal niet pas te krijgen was/is op mijn pony.

Wat wil je van een zadel, of wat mis je nu in je eigen zadel? Is je eigen zadel niet aan te passen(met prestige is een hoop mogelijk bij de fabriek namelijk, incl. het verbreden en versmallen van de complete boom)
Dat zijn allemaal factoren die helpen met het uitzoeken van een goed zadel.

Laat je daarnaast goed adviseren door een goede zadelmaker, en mocht je je eigen zadelmaker toch niet helemaal vertrouwen, een second opinion is ook altijd gewoon een optie.

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:31

Stubben!
Een zekere aanrader en van SUPER kwaliteit.
Ik heb de stubben scandica dressuur en ik heb nog een springzadel nodig.. heel stiekem wil ik die ook weer van Stubben.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:34

Ik heb momenteel een Ainsley ( vanguard optima )
mijn ponytje heeft een vrij moeilijke rug, en dit zadel is makkelijk aan te passen door een verstelbare boom. Echt , hij ligt super..
En voor mij zit die heerlijk, veel kniewrong, en diepe zit.. Leer is soepel! En hij ziet er nog netjes uit!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:49

Kan je je Prestige niet laten aanpassen op je paard? Het zijn hele goede zadels en je hebt hem al...
Er zijn natuurlijk veel meer goede zadels, maar veel hangt af wat voor type paard je hebt en hoe je er zelf op zit.