Voor-/Nadelen western hoofdstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Voor-/Nadelen western hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:53

Ik heb niet de ambitie om dressuurwedstrijden te gaan rijden, en vind westernhoofdstellen vaak wel mooi vanwege het ontbreken van de neusriem. Is dit ook fijner voor het paard? Kan me voorstellen van wel maar misschien heb ik dat fout :P

En rijd het anders, of zijn er paarden die er heel anders/slecht op reageren? Oh ja, dit is natuurlijk niet echt het belangrijkste maar zijn er ook western hoofdstellen waarbij je gewoon standaard frontriemen erop zou kunnen zetten?

Stardust0

Re: Voor-/Nadelen western hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:35

een western hoofdstel is vaak bewerkt he, dan staat een andere frontriem er vaak niet bij. plus denk ik dat je minpunten op de teugels krijgt, en geen neusriem. Ik denk dat je beter gewoon een dressuurhoofdstel kan aanschaffen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 22:52

Stardust0 schreef:
plus denk ik dat je minpunten op de teugels krijgt, en geen neusriem.

Heb NIET de ambitie om dressuurwedstrijden te gaan rijden staat er. :)

Ik zou geen heel erg bewerkt hoofdstel hoeven. Vind ik wel mooi hoor, maar ik vind het ook leuk om kleuren te combineren dus wil weten of er ook hoofdstellen zijn waar je gewone frontriempjes op kunt zetten. Dan weet ik iig óf het er is, zeg maar :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:55

Op zich lijkt zonder neusriem vriendelijker, maar met neusriem geeft vaak toch ook staan aan het bit. Verder maakt het weinig uit. Ik heb zelf een westernhoofdstel met 1 oortje en een hoofdstel met neusriem en mijn pony loopt er niet anders door :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:57

ik heb voor de koudbloed een heel simpel glad westernhoofdstel
gewoon een met een frontriem en keelriem (waar ik de keelriem inmiddels ook al van, gesloopt heb :D
dit paard reageert er érg goed op, en ik vind het ook wel makkelijk, bitje in mond, kopstuk over de oren, manen goed stoppen et voila.
de fries daarentegen rij ik met een gewoon engels hoofdstel met hoge neusriem.
zodra er een beetje druk opkomt (en dat is echt maar een heel klein beetje, maar we werken eraan) doet mevrouw haar mond open en kan ik niks meer inbrengen (is vroeger nogal, euhm, kort gereden geweest, niet door mij maar door de vorige bijrijdster)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:21

Je kunt toch ook gewoon de neusriem van je dressuurhoofdstel afhalen?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 23:28

Ja, maar vind het hoofdstel wat ik nu heb niet mooi dus wil uiteindelijk toch een nieuwe. :P

En bij dresuurhoofdstellen zitten mooie accenten vaak in de neusriem en frontriem, terwijl bij westernhoofdstellen vaak de bakstukken ook mooi gemaakt worden.

Dior65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 00:23

Ik heb zelf ook een western hoofdstel een simpele en een bewerkte en op de simpele kan ook een gewone frontriem als je dat zou willen ,en kan niet op alle type`s .

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 21:32