Mijn zadel ligt niet meer goed!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

love_nadesh

Mijn zadel ligt niet meer goed!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 08:42

Hoi
Gister ging ik rijden en ik had nogal haast dus had geen bontje onder mijn zadel gedaan dus nu viel het mij gister op dat mijn zadel van achter omhoogviel toen ik het zadel had was dit nog niet zo en hij schuift ook een beetje wat eerst nooit zo was.
Het is een imperial dressuur zadel van kadet.
Kan ik mijn zadel nu naar de zadel maker brengen om hem van achter telaten opvullen zodat die weer goed ligt of past het gewoon echt niet meer?

Alvast bedankt :)

Nibbit

Re: Mijn zadel ligt niet meer goed!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:43

Dat het zadel van achteren wipt kan ook komen doordat de boom te smal is.
Ga met het zadel en paard/pony naar de zadelmaker, dan weet je het

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:45

Of ie wel of niet goed ligt zou ik aan de zadelmaker vragen.

Maar als een zadel eerst goed lag en nu voorover valt is de bespiering rond de schoft minder geworden. Dat lijkt me wel iets om over na te denken.

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 08:47

Het zadel is gewoon precies zelfde maat als dat die altijd heeft gehad maar ik zal zekker de zadelmaker is navragen :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:49

Mijn paard is in 1,5 jaar tijd van boom 31 naar 34 gegaan, dus dat het altijd past is niet waar ;)

Als het zadel van achter los komt is de boom te smal (en is ie dus breder geworden naast de schoft)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:04

AP --> HAR.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:18

Laat je zadel niet zomaar opvullen zonder dat de zadelmaker je paard gezien heeft hoor. Dat heeft geen zin.
Het is altijd prettiger als de zadelmaker bij jou langs komt dan kan hij zien hoe het op je paard ligt (ook als je rijdt).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:41

Ik zou zeggen, investeer € 12,00 in "het Zadelboek" en ga daarna nog eens weer verder kijken. Staan heel veel nuttige dingen in en aan de hand daarvan kun je al vrij goed bepalen waar het probleem in jouw zadel zit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:04

Nibbit schreef:
Als het zadel van achter los komt is de boom te smal (en is ie dus breder geworden naast de schoft)

Lijkt me eerder dat de boom juist te breed is. Hierdoor zakt het zadel richting de schoft en wipt ie achter omhoog.
Een zadel wat te smal is, ligt voor te hoog en drukt daardoor aan de achterzijde juist meer op de rug.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:38

Als een zadel te breed is zakt ie voor naar beneden, en drukt ie achter op de rug.

Als en zadel te smal is komt ie voor omhoog.
Door de singel vast te maken ligt ie wel recht, maar sluit ie dus niet aan op de rug. Daardoor gaat het klapperen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:46

Nibbit schreef:
Als een zadel te breed is zakt ie voor naar beneden, en drukt ie achter op de rug.

Maar iets wat (zij aanzicht) links naar beneden zakt, moet rechts toch omhoog komen? Een zadel zal dan ook niet meer horizontaal liggen, oftewel de voorkamer ligt een stuk lager dan de rand van de lepel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:49

Nee een te breed zadel komt achter niet omhoog, de voorkant ligt inderdaad een stukje lager dan de achterkant.
Een te brede boom ligt voor wel om het paard heen, maar de kussens kunnen geen kant op, ook niet omhoog zodat het wipt ;)

Ik heb zelf net een nieuw zadel, en heb dit ondervonden door heel veel zadels te passen ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:53

Tja, dan heb ik toch andere ervaringen en het ook anders geleerd :)

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:08

mijn zadel kiepte ook omhoog en de boommaat bleek te breed te zijn. Kon niks meer aan gebeuren helaas.. en mn pony haar zadel bleek juist te smal te zijn! Echt waardeloze service van die zaak want ze hebben m daar juist nog smaller gemaakt.. met dat zadel had ik ook dat wanneer er een bontje onder lag het goed bleef liggen, dus het kan volegns mij alle kanten op met jouw zadel.. ik had met t te smalle zadel zonder bontje dat het naar voren schoof.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 21:09

Met het bepalen van de balans van het zadel kan je ook zien of een boommaat te klein of te groot is.
Ligt de balans te veel naar achter dan is de boommaat te klein, ligt de balans te ver naar voren is de boommaat te groot.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:14

Een zadel moet goed liggen zonder poespas of singel en ook goed blijven liggen als je op de voor of achterkant drukt. Die singel zit er alleen om hem op zijn plaats te houden en niet om de ligging te corrigeren.

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:12

Komt omdat je altijd met bontje hebt gereden. Ik denk dat het zadel dan anders 'belast' wordt. Zadelmaker lijkt me een goede optie. En je bontje er dan onderuit! Ik gebruik eigenlijk alleen maar een bontje als mijn zadel niet goed meer ligt.
(mijn paard is nu drachtig en veranderd dus nogal, daarom rij ik met bontje nu. Anders niet)

Succes!