Goedkopere zadel kopen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

divinegoddes

Goedkopere zadel kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:36

Heey,

Ik rijd op een tinker van 1.40m en gebruik mijn oude zadel. alleen begint die het een beetje op te geven (scheuren enzo beetje gevaarlijk want ik maak altijd buitenritten van 2 uur)

Ik zag op internet een leuk zadeltje voor €120. boom was voor normaal tot wat breder paard, en Zeer goede kwaliteit leder.

nu is mijn vraag moet ik het nou doen of niet? want ik kan hem voor me verjaardag krijgen.

alvast bedankt!

Thats_Me

Re: Goedkopere zadel kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:39

Het zadel moet goed passen op de rug van je paard. Dat is het aller belangrijkste. Daarnaast moet je er zelf ook nog fijn op kunnen zitten. Het is natuurlijk aanlokkelijk een prijs van 120 euro maar ik zou hier wel bij gaan twijfelen of het wel goed zal zijn.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:41

Allereerst: passen op je paard is het belangrijkst, op een niet passend zadel kan je nooit lang buitenritten van 2 uur rijden zonder problemen.

Daarnaast: Je kan beter een goedkoop tweedehands zadel kopen van een beter merk dan een goedkoop nieuw zadel kopen van een minder merk.

En dan moet je zelf nog kijken of het iets is en wat je er van vind ;)

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:43

Ik zou het niet doen! je moet er idd voor zorgen dat het zadel goed past op de rug van je paard.

Je kan beter nu wat meer geld gaan uitgeven voor een zadel als dat je straks niet meer met je paard kan rijden omdat je goedkope zadel de rug van je paard verpest heeft.

misschien zijn Wintec zadels voor jou een optie.

succes

divinegoddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:43

Ja, als het niet past kan ik altijd nog terug sturen. het is van de merk Avulon. is iemand daar mee bekend?

divinegoddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:57

En ook op http://www.zadelmarkt.nl staan zadels van €150 euro. iemand daar ervaringen mee?

Zadel die ik nu gebruik past niet zo goed meer. eerst was ze nog best breed en apste het zadel goed, maar ze is nu veel fitter geworden sinds ze word bereden. dus drukt me zadel tegen haar schoft. en wil graag snel een zadel kopen die beter zal passen maar heb geen honderden euro's... :(

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:59

Gebruik de zoekfunctie maar eens op zadelmarkt ;)
Wat een hele goede optie is in die prijsklasse is wintec of thorrowgood, die staan tweedehands voor hetzelfde geld te koop, maar dan heb je een veel betere kwaliteit en je kan het zadel (tot op zekere hoogte) aanpassen aan je paard als ze weer verandert in bespiering.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:02

Zadelmarkt, nooit aan beginnen want dat is rotzooi.
Als je ergens je paard mee verpest zijn het met die zadels, een nieuw zadel van 150 euro kan geen kwaliteit zijn.
Ga maar eens zoeken op zadelmarkt op bokt, dan vind je genoeg.
Van uitstekende spijkers tot scheve zadels tot vreemde vulling, je kan het zo gek niet verzinnen.

Wintec of thorrowgood is ook een goedkopere, maar wel goede optie.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:06

Persoonlijk zal ik geen goedkoop zadel kopen. Beter voor een goeie tweedehands zadel dan een nieuw en slecht zadel. Zadels van de zadelmarkt zou ik ook niet doen. Er is een keer een topic geweest dat ze een zadel van zadelmarkt uitelkaar hebben gehaald. Ik moet straks mijn haf gaan beleren en dan koop ik ook een goed tweedehands zadel. Hij groeit toch nog door en dan na een paar jaar koop ik een goed kwalitatief ( of hoe je dat ook schrijft ) nieuw/tweedehands zadel. Je paardje heeft maar 1 rug waar hij heel zijn leven mee moet doen dus wees er zuinig op. :)

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:11

Stond laatst een heel artikel in Bit over goedkope zadels overigens.
Ik heb binnenkort een zadel nodig en laat dat dan via een zadelmaker doen, die past, meet, vult op/aan etc en die hebben er meer verstand van dan ik. Sommigen hebben ook 2e hands zadels. Anders even zoeken op Bokt, daar had ik het vandaan!
Succes!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:14

Nee :n niet doen.
Neme contact op met een goede zadelmaker (zoekfunctie gebruiken).
Deze heeft vast en zeker wel een goedkoop 2e hands zadel liggen wat wel aan je paard aangepast kan worden en je bespaart hier een hop ellende mee.
Wat denk je wat het allemaal gaat kosten als je er een DA bij moet halen omdat je paardje niet meer goed loopt? :oo

divinegoddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 23:36

Oke,

Ik zal binnenkort toch wel een wat duurdere zadel kopen. maar dat word pas rond september..

Ik dacht misschien is een wat goedkopere zadel wel oke tot die tijd. Ik rijd trouwens 1 keer in de week.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:41

Ik heb ook een goedkoper zadel tijdelijk aangeschaft toen mn andere, dure zadel kapot is gegaan (kan niet meer gerepareerd worden). Uiteraard wel door iemand die verstand van zadels heeft laten kijken of dit goedkopere zadel past, en extra bescherming voor onder het zadel (niet alleen een sjabrakje, maaar dik sjabrak met gelpad bijv.).
Niet de meest ideale situatie, maar het is maar voor een paar weken geweest. Flink gespaard en nu kan ik een duurder zadel kopen, zit te kijken naar tweedehands KN zadels. Zijn helaas rond de 1000 euro, plus de extra kosten om het door de zadelmaker op maat te laten maken, maar dan weet je zeker dat je paard geen hinder ondervind van het zadel en dat je iets goed hebt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:09

Uiteindelijk ben je meer geld kwijt met een goedkoop zadel, dan een duur zadel, dan in een keer een goed zadel.
Wat vind je van boomloos voor in de tussentijd? Is iets duurder, maar tweedehands kan je hier ook leuke zadels in vinden voor een mooie prijs. Is eventueel ook een leuk zadeltje om straks naast je duurdere zadel erbij te houden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:14

Lekker dit zadel houden en gaan doorsparen voor een wat duurder zadel. De prijzen klinken inderdaad aanlokkelijk, maar straks kan je de rug van je paard weggooien. Als je deze moet laten behandelen kost het je uiteindelijk alleen maar meer geld. En zadelmarkt? |(
Je kan het zadel met schoenen vergelijken. Trek jij maar eens slecht passende schoenen aan, misschien ook nog eens een maatje te klein voor de grap en loop daar maar een uurtje mee. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Heel goed dat je besloten hebt toch nog even te wachten. En ach, het is toch zo september?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:18

Begrijp ik nou uit jou verhaal dat je een zadel wilt kopen voor een bijrijdpaard waar je één keer per week op rijdt?
In dat geval zou ik de eigenaar maar eens aanspreken, heeft die geen goed passend zadel voor het dier?

REG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 07:14

of je moet bedingen dat je het zadel mag proberen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 07:18

Knightrider neptunes; zijn konststof zadels, met verwisselbare boom.
Kost ca 200 euro nieuw en is een stuk beter dan die Avulon of andere "start"modellen
De KR Neptunus is er in dressuur en vzh

Ik heb dit zadel voor erbij, en het bevalt goed :j

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 09:33

Ik zou nooit bezuinigen op een zadel. Dat moet gewoon door een zadelmaker gepast worden en goed zijn. Zadels opsturen en zelf passen kan naar mijn mening dus nooit helemaal goed gaan, tenzij je zelf zadelmaker bent...

Als het niet je eigen paard is, zou ik zeker ook met de eigenaar overleggen. Daar kan je niet zomaar een ander zadel opleggen, helemaal als je niet zeker weet of dat wel goed past.

Groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:56

Knightrider neptunus is inderdaad ook wel een goed zadel in deze prijsklasse tot € 200,-.

Wij horen en zien veel positieve reacties van deze zadel net als de andere knightriders zadels. De zadels die wij verkopen krijgen we ook alleen maar positieve reacties op.

Bij ons is deze zadel ook te koop en ver onder de € 200,- verder is de prijs op aanvraag via pb.

divinegoddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 00:01

Okee dankje wel voor de reacties!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:25

vlekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 11:58

ik zou ook nooit bezuinigen op een zadel je paard heeft maar een rug. ben er zuinig op

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:00

niet doen.

en jij rijdt 1x in de week en je maakt buitenritten van 2 uur dan mag ik hopen dat dat paard nog door andere gereden worden want dit is niet gezond

smilegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 09:47

ik zou doen wat het beste is voor je paard
als je paard van dat zadel plekjes krijgt moet je hem niet nemen
maar dat lijkt me logisch!! mijn vriendin haar paard kan niet tegen stof dus nu hebben ze het dekje kapot geknipt!!

groetjes tessa