2 Hoofdstelvragen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

2 Hoofdstelvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:31

Hoi,

1. Ik sta op het punt een hele mooie neusriem te kopen. Hij is alleen niet rondgenaaid, en dat is mijn hoofdstel wel. Staat dat dan niet raar, of lelijk, of juist mooi? De neusriem is best wel duur dus ik durf het nog niet aan haha.

2. Ik gebruik eigenlijk nooit een sperriem. Is het niet veel diervriendelijker om geen sperriem te dragen? Of maakt het niet zo veel uit? En is een sperriem nou wel of niet verplicht op wedstrijden?

Hopelijk kunen jullie mij helpen! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:44

Een sperriempje zou er voor zorgen dat het bit stil ligt in de mond. Ze zijn niet verplicht op wedstrijd. Persoonlijk vind ik een gewone lage neusriem het meest paardvriendelijk doordat die niet om de kaak maar om de mond zit. Helaas zijn de gecombineerde neusriemen nog steeds in de mode :+

Een niet-rondgenaaide neusriem lijkt me niet mooi bij een rondgenaaid hoofdstel, niet vanwege de neusriem maar vanwege de bakstukken die er dan anders uitzien.

elmiran

Re: 2 Hoofdstelvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:14

ik heb zelf een tijdje met een S&t neusriem gereden, de rest van het hoofdstel was rondgenaaid. Vond het zelf niet zo mooi staan. Zal even een foto zoeken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:19

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:22

De neusriem maakt weinig uit denk ik, je bakstuk loopt er toch gedeeltelijk overheen dus zal niet echt opvallen. Als het ander stiksel of gekleurde gespen heeft valt dat veel meer op. Maar als je houd van eenheid kun je beter verder zoeken naar een rondgenaaide neusriem.

Een sperriem is niet verplicht en is niet perse diervriendelijk. Veel ruiters trekken de sperriem erg strak, dan is hij juist onvriendelijk. Als je paard goed loopt zonder sperriem is er geen reden om er wel een te gebruiken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 04:18

maarja het staat zo leeg...bedoel als je alleen met trens rijd dan(zie mijn foto). Vind met sperriem zelf mooier staan. Zolang je hem niet strak aansnoerd is er niks mis mee.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:13

hestejente schreef:
Een sperriempje zou er voor zorgen dat het bit stil ligt in de mond. Ze zijn niet verplicht op wedstrijd. Persoonlijk vind ik een gewone lage neusriem het meest paardvriendelijk doordat die niet om de kaak maar om de mond zit. Helaas zijn de gecombineerde neusriemen nog steeds in de mode :+

Een niet-rondgenaaide neusriem lijkt me niet mooi bij een rondgenaaid hoofdstel, niet vanwege de neusriem maar vanwege de bakstukken die er dan anders uitzien.

Let op; ze zijn idd niet verplicht, maar als je het lusje aan je neusriem hebt zitten, is het een gecombineerde neusriem, en is je optoming zonder sperriem dus niet compleet.
Zonder lusje mag het wel...

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:25

een beetje zadelmaker kan prima de rondgenaaide riemen van de ene neusriem afhalen en bij de ander erop zetten. Dan heb je wel je andere neusriem maar ook gewoon de rondgenaaide riemen.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:39

op vraag 1 je zit dan inderdaad met verschillende bakstukken en dat ziet er dan
wel een beetje minder mooi uit, maar dat is een kwestie van smaak

op vraag 2 ik gebruik zelf ook nooit een sperriem, vind het mooier zonder en de meeste
paarden kunnen ook gewoon zonder, en als ze hun mond veel open doen werkt een
lage neusriem veel fijner
als er inderdaad wel een lusje aan je hoge neusriem zit is ie helaas wel verplicht op
(dressuur) wedstrijden, maar je kan het lusje makkelijk laten verwijderen en als je een beetje
handig bent kun je hem er zelf ook wel afslopen hoor
had zelf enige tijd geleden een mazzeltje, kreeg van een stalgenootje een brede wit
onderlegde neusriem, zonder lusje eraan, ben er helemaal blij mee en hij staat ook nogeens mooi
(vind ik zelf dan :o )
Afbeelding

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:42

ik zou dat van die neus riem niet doen als de rest rondgenaaid is ziet er niet uit maarja dat is mijn mening speriem is verplicht op wedstrijd als je nuisriem een lipje daar voor bevat