Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ikima

Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 22:17

Veel mensen rijden met een bontje onder het zadel, zelf vind ik dit een modeverschijnsel en als een zadel goed past heb je geen bontje nodig.
Mijn paard loopt enorm beroerd met een bontje, eigenlijk logisch want het zadel is aangemeten op een blote rug en met bontje wordt het alleen maar krapper.
Wat is jullie mening over een bontje en waarom wel/niet met bontje rijden.

Sodeletuut

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:18

GEEN bontje! Misvormt je zadel alleen maar!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:19

als je met bontje rijd rij je in mijn ogen met een slecht passend zadel of geen verstand.
als je een passend zadel heb. hoef je er niks onder te leggen. je kan het als tijdelijke oplossing doen bij een zadel dat slecht past. maar dan ook alleen tijdelijk. en niet voor de mode met een bondje gaan rijden en daardoor de rug van je paard naar de knoppe helpe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 23:12

Geen. Goedpassend zadel heeft geen rommel nodig.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 23:33

Daarom snap ik ook niet waarom topruiters er een bontje onder hebben, ze rijden ook met bandages terwijl er d.m.v. warmte testen is bewezen dat die slecht zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:08

Hier zijn al zoveel discussies over geweest. Ik zou zeggen, klik een paar van de eerder gegeven linkjes aan en lees die eerst eens door.

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:26

ik rij zonder bontje maar wel wet een gelpad
zijn veel beter in onderhoud en beschermen de rug beter
ze nemen ook niet zoveel plaats in als het bontje

een bontje is eigenlijk goed als je zadel ruimer uitvalt
door het bontje blijft het dan beter liggen
maar als het zadel wel past wordt het allemaal maar ee, krap gedoe

mkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:32

Ik rijd wel met bontje .. maar dan niet als mode verschijnsel.. mijn zadel past ook perfect.. maar het geval was dat mijn pony last kreeg van een kapotte schoft.. en de oorzaak was ombekent.. toen heeft de man van de zadels mij advies gegeven rechts streeks op de rug een bontje te leggen.. De schoft is binnen twee weken geheeld ( ook een zalf je er op gedaan hoor) en is daarna (afkloppen) niet meer kapot geweest.. nu kan die er mischien wel weer onderuit maar het is een gewenning gewroden denk ik...

als je goede redenen hebt ben ik voor het bontje.. als mode verschijnsel.. ja zolang je het paard er niet mee hebt vind ik het prima

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:34

Ik vind het een flut uitvinding die bontjes en als je al voor zoiets kiest kies dan voor echt wol en niet zo'n nepding.
Zelf vind ik het dus de grootste onzin.
Als een zadel goed past is dit nergens voor nodig.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:36

mkk schreef:
Ik rijd wel met bontje .. maar dan niet als mode verschijnsel.. mijn zadel past ook perfect.. maar het geval was dat mijn pony last kreeg van een kapotte schoft.. en de oorzaak was ombekent.. toen heeft de man van de zadels mij advies gegeven rechts streeks op de rug een bontje te leggen.. De schoft is binnen twee weken geheeld ( ook een zalf je er op gedaan hoor) en is daarna (afkloppen) niet meer kapot geweest.. nu kan die er mischien wel weer onderuit maar het is een gewenning gewroden denk ik...

als je goede redenen hebt ben ik voor het bontje.. als mode verschijnsel.. ja zolang je het paard er niet mee hebt vind ik het prima

Ik heb de schoft van mijn pony ook eens kapot gehad door een slecht passende deken.

Beau_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:27

Onder het zadel wat bij m'n Pony zat moest ook een bontje omdat het anders niet goed lag |(
Heb toen zsm een nieuw goed passend zadel gekocht en het bontje heel snel in de hoek van m'n kastje gegooid :D
Was enorm blij ervan af te zijn! Buiten dat het met een goed passend zadel niet nodig zou moeten zijn, vind ik het
persoonlijk spuuglelijk... :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:37

mkk schreef:
Ik rijd wel met bontje .. maar dan niet als mode verschijnsel.. mijn zadel past ook perfect.. maar het geval was dat mijn pony last kreeg van een kapotte schoft.. en de oorzaak was ombekent..

dan past je zadel dus niet.... als je de schoft kapot rijd ligt je zadel er te discht op, of knelt..

een bontje vult je kamer onnodig op, dus als je een goedpassend zadel hebt is ie absoluut overbodig.

ik kan dan ook niet snappen dat mensen em er onder hebben omdat ze het zo moi vinden..

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:15

Een bontje is om het net niet goed passende zadel aan te vullen. Paarden die in zware training zijn veranderen qua lichaamsbouw nog al snel, ze worden snel gespierd.

Als de ruiter merk dat het zadel niet meer optimaal licht kan hij een bontje gebruiken om dit verschil op te vangen, een bontje is beter dan een gelpad of schuimrubber omdat het minder snel vervormt. ( een bontje is stugger ).
Een bontje vormt naar de rug van het paard en niet naar het zadel waardoor de rug geen last heeft van de kleine verandering in het zadel. De ruiter kan dan gewoon blijven trainen totdat de zadelmaker tijd heeft om het zadel aan te passen. ;)

Het is dus een tijdelijke oplossing zodat de training niet stop gezet hoeft te worden

Gelpads veranderen mee naar het zadel omdat de gel heel vormbaar is. Hierdoor word het probleem niet geheel opgevangen, de vorm van het zadel komt gewoon door de gelpad weer op de rug.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:20

Misschien een beetje blonde vraag.
Ik heb mijn zadel nog een half jaar geleden na laten kijken door de zadelmaker en het zadel ligt helemaal goed.

Maar ik rijdt wel met bontje........ maar twijfel eraan of het goed is.

Ik heb er ooit voor gekozen omdat ik wel een paar kilootjes te zwaar was en het idee had dat dan de druk beter verdeelt wordt (was niet echt dik ofzo maar ongeveer wel naar mijn idee iets te zwaar)

Is dit goed gedacht of is dit een fabeltje???

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:21

Ik heb er alleen op wedstrijd een bontje onder, voor het oog. K heb t ooit gekocht voor een niet passend zadel en nu vindt ik t zonde om de muizen het te laten opvreten.

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:56

Orangiste schreef:
Misschien een beetje blonde vraag.
Ik heb mijn zadel nog een half jaar geleden na laten kijken door de zadelmaker en het zadel ligt helemaal goed.

Maar ik rijdt wel met bontje........ maar twijfel eraan of het goed is.

Ik heb er ooit voor gekozen omdat ik wel een paar kilootjes te zwaar was en het idee had dat dan de druk beter verdeelt wordt (was niet echt dik ofzo maar ongeveer wel naar mijn idee iets te zwaar)

Is dit goed gedacht of is dit een fabeltje???

Als het zadel goed ligt kan je beter zonder het bontje rijden. Het bontje kan makkelijker gaan schuiven dan het zadel zelf en dus is de kans groot dat je gaat wiebelen, ook kan het bontje ten op zicht van het zadel gaan schuiven, waardoor het scheef kan gaan liggen. Beide ten nadele van de beweging van het paard.
Een zadel met direct contact met het paard is beter dan dat je er dingen tussen gaat doen, je hebt er immers al een chabrak tussen. Hoe meer lager hoe groter de kans op instabieliteit en minder contact met het paard.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:36

daffie1986 schreef:
Ik heb er alleen op wedstrijd een bontje onder, voor het oog. K heb t ooit gekocht voor een niet passend zadel en nu vindt ik t zonde om de muizen het te laten opvreten.

Voor jou is het dus een modeverschijnsel, als het zadel goed past is een bontje alleen maar nadelig voor het paard.

Lauraloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:20

Ik vind het wel mooi en sjiek staan maar als het idd niet goed is voor een paard met een goedpassend zadel is het ten eerste zonde van je paard, en ten tweede zonde van je geld :o

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:46

Ikima schreef:
Daarom snap ik ook niet waarom topruiters er een bontje onder hebben, ze rijden ook met bandages terwijl er d.m.v. warmte testen is bewezen dat die slecht zijn.

Omdat topruiters vaak een stal voor paarden hebben en dus niet op elk paard een passend zadel hebben. dan is een bontje en/of gelpad dus een goede oplossing.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:47

ik rijd wel met een bontje vind het mooi en beter voor mijn pony!!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:06

Ik ben ook niet weg van bontjes. Ik vind het niet mooi en een zadel gaat er niet beter van liggen.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:10

Ik heb een bontje onder mijn zadel gehad, omdat mijn paard veel was afgevallen. Het zadel laten aanpassen ging me wat ver, omdat de bedoeling was dat hij weer aan ging komen.
Nu hij weer lekker rond is, is het bontje er snel weer onderuit gegaan.

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:54

Ik rijd eigenlijk ook nooit met bontje als mijn zadel past. Ik rijd alleen nu tijdelijk een pony en mijn zadel is eigenlijk net te breed. Dan gebruik ik dus wel een bontje, omdat je zadel dan smaller is, omdat het bontje tussen de boom zit.
Als je dus inderdaad een bontje gebruikt onder een goed passent zadel, ligt je zadel voor geen meter.... mijn idee, vooral niet doen dus als je zadel goed past.

Ik hoorde laatst trouwens ook dat een bontje alleen echt goed werkt als je het op de blote paardenrug legt. dus niet met nog een dekje er onder.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 22:50

Ik heb bij mijn vorige zadel tijdelijk een bontje gebruikt omdat het zadel een te wijde kamer had, maar nu ik een smallere kamer heb komt er geen bontje meer onder.
Als noodmaatregel vind ik het acceptabel maar niet omdat het mooi staat.