sterke pony welk bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gait_arabian

sterke pony welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 12:35

mijn gaited arabian(gangen arabier) is erg sterk als ik in het bos rijd met een trens en martingaal is hij niet te houden hij gaat dan in keiharde gallop of soms telgang door het bos ik vind dit levensgevaarlijk want ik wil geen ongelukken een elastiek of slof helpt niet hierbij gaat hij steigeren en alsnog rennen weten jullie wat te doen? wat voor bit ik heb beste kan gebruiken?

groetjesss

Jibbel

Re: sterke pony welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:39

ik denk dat je de oplossing niet moet gaan zoeken in hardere bitten, slofteugels etc.
Voed je paard op, leer hem op jou te vertrouwen en neem er de tijd voor.
Een heftiger bit zal wss alleen een tijdelijke oplossing zijn en je lost er het probleem niet mee op.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:44

Heb je ook al eens een dubbelgebroken watertrens geprobeerd?
Is zachter in de mond en kunnen ze niet vastpakken.
En kunnen ze wat meer mee spelen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:48

Ik vind ook niet dat je dan in hulpmiddelen moet gaan zoeken, eigenlijl net als Jibbel :P

is je paard in de bak wel gewoon braaf?en ga je met anderen op buitenrit?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:25

Ik zou je ook willen aanraden ook eerst dressuurmatig lekker aan de gang te gaan en zorgen dat je paard schérp aan je hulpen staat.
Ho is ho en geen stapje meer. Ik zou veel overgangen rijden en vooral consequent zijn.
Verder vind ik wel dat veiligheid voor alles gaat...en als jij denkt dat je veiligheid hierbij risico loopt, zou ik buiten wel een ander bitje gebruiken.
Misschien een pessoa bitje, zo eentje met twee ringen? Dat je die eerst misschien een paar keer aan de onderste ring vastmaakt, en als het wat
beter gaat weer aan de normale bitring?

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:21

Gewoon een dubbel gebroken bit. Met een strenger bit los je niks op.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 01:32

gait_arabian schreef:
mijn gaited arabian(gangen arabier) is erg sterk als ik in het bos rijd met een trens en martingaal is hij niet te houden hij gaat dan in keiharde gallop of soms telgang door het bos ik vind dit levensgevaarlijk want ik wil geen ongelukken een elastiek of slof helpt niet hierbij gaat hij steigeren en alsnog rennen weten jullie wat te doen? wat voor bit ik heb beste kan gebruiken?

groetjesss

Niet meer buitenrijden, hulpteugels weggooien, les nemen en je pony respect bijbrengen voor het bit en voor jou als ruiter.
Pas als je hem echt goed onder controle hebt kun je weer buiten gaan rijden.

Een scherper bit of hulpteugels zullen je probleem niet oplossen. Hij heeft geen respect voor het bit en dat is het echte probleem, een scherp bit erin hangen lost dat niet op, zal alleen tot meer verzet leiden waardoor je steeds een zwaarder bit moet hebben.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:00

Heb je al eens naar zijn mond laten kijken? Of zijn rug of of... Weet je iig zeker dat de oorzaak niet lichamelijk is?

Ik ken namelijk met mijn arabier het zelfde probleem en vanaf de eerste keer dat ik er een bitloze neusriem op deed (zonder bit erbij) was er geen probleem meer. Zonder bit is hij een heerlijk paard en met bit is hij gevaarlijk.

En inderdaad, zoek de oplossing niet in scherpere en hardere optomingen, dat werkt alleen averechts op lange termijn.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:05

Bimmetje schreef:
Heb je ook al eens een dubbelgebroken watertrens geprobeerd?
Is zachter in de mond en kunnen ze niet vastpakken.
En kunnen ze wat meer mee spelen.

mijn beide merries kunnen dit bit prima vastpakken hoor :Y)

Maar ik denk inderdaad dat je het op een andere manier op moet lossen. Anders wordt je paardje steeds sterker in haar mond(ik spreek uit ervaring, deze stomme fout heb ik zelf gemaakt met mijn haflinger, waardoor ik nu enkel nog met Pelham buiten kan rijden. ONtzettend verrot!)
Dus, neem les en maak heel erg veel overgangen zodat ze weet dat jij het tempo bepaald. En dit moet je doen vanaf het moment dat je opstapt.

succes

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:55

Mijn eerste reactie is ook: neem les.

Dit soort dingen los je niet op met een scherper bit, maar met je rijstijl

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:33

Shahazai schreef:
Ik ken namelijk met mijn arabier het zelfde probleem en vanaf de eerste keer dat ik er een bitloze neusriem op deed (zonder bit erbij) was er geen probleem meer. Zonder bit is hij een heerlijk paard en met bit is hij gevaarlijk.

Dat is geen lichamelijk probleem, tenzij het door een mondprobleem komt maar dan zou hij weer normaal te rijden moeten zijn als het verholpen is. Sommige paarden dulden gewoon niets in hun mond maar dat zijn er maar weinig.

De opvoeding en het allereerste begin van de training hebben hier een heel grote aandeel in. Het is als bij een puppy; als je die niet op een goede manier laat wennen aan nieuwe situatie's zal het altijd een bange of agressieve hond zijn. Bij paarden geld hetzelfde; de eerste 'kennismakingen' moeten goed verlopen anders zal het paard zich altijd blijven verzetten tegen het bit.
Het plezier wat een paard in zijn werk heeft valt of staat met een goede en vriendelijke opleiding, daarom is het ook helemaal niet raar om de manier van inrijden te checken als je een paard gaat kopen.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:13

idd zoals iedereen hier zegt opvoeden, anders heel misschien een rolletjes bit?