Peesbeschermers nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Odenalu2

Peesbeschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 18:18

Hoi, Ik had voor kerst een paar peesbeschermers nodig waar ik daarvoor nooit mee reed. Want ik hoorde haar ook nooit aantikken , ja mischien 1x in het uur maar ik vond het niet echt nodig ze had nooit wondjes etc.Ze staat wel met haar beentjes best dicht tegen elkaar als ik haar gewoon poets.Ik had ze een keer omgedaan en toen hoorde ik mijn pony wel aantikken. en er zitten ook krassen op tikt ze dan aan van voor ? Of zijn de peebeschermers niet nodig?

_Liez

Re: Peesbeschermers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:35

Mijn paard heeft ijzer en ik doe ze echt op. Als ze ze dan aan tikt , ik wil gewoon het risico niet neemen.
Heeft je paard ijzers

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:08

Odenalu2 schreef:
Ik had ze een keer omgedaan en toen hoorde ik mijn pony wel aantikken. en er zitten ook krassen op tikt ze dan aan van voor ?

Het zou best kunnen dat je pony zonder peesjes net niet aan tikt, maar als ze peesjes om heeft, die elkaar wel raken...

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:09

Als je haar niet hoort aantikken als ze zonder peesbeschermers loopt hoef je dat niet te doen hor :)

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:12

ik rij altijd met peesbeschermers,, stel je voor dat, ma het is idd niet noodzakelijk,,

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:13

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:09

Heel terecht dat je deze link hier neerzet tuffi, maar in dit artikel/onderzoek wordt vooral het gebruik van bandages afgeraden .. en daar ben ik het helemaal mee eens.
Bandages bieden geen bescherming, integendeel: de benen worden (te) warm hieronder (en dan heb ik het nog niet eens over het verkeerd bandageren, er zijn maar weinig mensen die bandages goed kunnen aanleggen :roll: ) waardoor de kans op blessures eerder vergroot dan verkleind wordt.

Wat betrefd de (in mijn ogen) nuttige beenbeschermers, zoals pees- en kogelbeschermers/strijklappen, etc., ben ik het niet helemaal eens met het gestelde.
Voorbeeldje: onze Maroon schopt zichzelf echt tegen haar benen, de littekens op haar benen zeggen genoeg.
Zij heeft dus echt de peesbeschermers en (lange) strijklappen nodig, en daar is zij absoluut niet de enige in, bovendien wil ik (ook bij onze andere paarden) niet eens het risico lopen dat mn. de voorbenen aangetikt worden .. dus hier krijgen ze zowiezo altijd allemaal bescherming om hun voorbenen.
Vind het een beetje makkelijk om te stellen dat dieren die deze bescherming nodig hebben onjuist getraind zouden zijn .. net zo min als dat ieder mens even makkelijk beweegt geldt dat voor paarden natuurlijk ook.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat ook de 'normale' beenbeschermers kunnen zorgen voor teveel warmte in het been.
Ben daarom ook absoluut geen fan van allerlei beschermers die neopreen bevatten.
Mede dankzij Bokt ;) heb ik nu de HAF beschermers (en dekjes ..) 'ontdekt' die van luchtdoorlatend materiaal gemaakt zijn.
Helaas hebben ze geen peesbeschermers, maar wel lange strijklappen/pijpkousen die zowel voor de voor-alsook achterbenen te gebruiken zijn !

Voor geinteresseerden: http://www.bluebalance.nl/ , wel snel zijn .. heb zo'n beetje de hele voorraad al opgekocht :D .