Verschil maat pony en shetlander

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus_Fugit

Verschil maat pony en shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 15:03

Voor onze nieuwe aanwinst op stal moet nog een nieuw halster en hoofdstel komen. Nu hebben we een halster maat pony mee gekregen, en deze zit zo:
even in een link
Naar mijn idee dus te groot. Nu zie ik bij verschillende webwinkels dat ze ook een maat 'shetlander' hebben. Is dit gewoon nog een maat kleiner, of heeft het ook andere verhoudingen?
Lastig hoor, zo'n kleine pony.. ik ben alleen grote paarden gewend!

Mizora

Re: Verschil maat pony en shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:37

Maat shet is nog een maat kleiner, de XS als het ware. Vaak is het ongeveer dezelfde maat als maat veulen, dus een veulenhalster voldoet vaak ook.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:39

Deze gaat wel de gewone shetand halsters passen als dit een pony maatje is.
Mijn grote maatse shetten hebben allemaal pony, die krijg ik niet in een shetland halster gepropt.

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 16:59

Jaa dat is wel lastig ja..
Umm,, dit halster vind ik inderdaad wel erg groot maar of je pony een shetland halster past..?
Ik weet het niet.. Je kan het altijd proberen toch :P
Anders is misschien een halster die bij de kin ook nog te verstellen is ook een optie..

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:10

MeAndRein schreef:
Jaa dat is wel lastig ja..
Umm,, dit halster vind ik inderdaad wel erg groot maar of je pony een shetland halster past..?
Ik weet het niet.. Je kan het altijd proberen toch :P
Anders is misschien een halster die bij de kin ook nog te verstellen is ook een optie..

Gewoon even proberen is lastig, want ik woon best wel ver van ruiterwinkels af. En het is natuurlijk zonde om 2x te moeten rijden voor een halstertje van 10 euro.. :+ (daarom vraag ik het)
En ik neem er zowiezo een die op 2 plaatsen te verstellen is, dat past toch vaak ook al beter.

edit: overigens pony is ongeveer 1.15m, maar heeft wel een klein snuitje.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:19

Deze pony gaat wel in een normaal Shetland maatje passen. Bijvoorbeeld BR halsters, vallen vaak al wat groter uit (zijn meer geschikt voor shetten vanaf ongeveer 90 cm, geen mini's) dus dat moet jouwe prima passen.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:51

Lastig, ik weet het.

Heb nu een nieuwe C-er met een superfijn hoofdje. Die zit dus tussen shet en pony in. Vind daar maar eens een hoofdstel voor!

Maar een pony van 1.15 moet wel in een maat shet passen hoor.
Zeker als deze maat pony is.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:00

Mijn C-pony past de meeste ponyhalsters wel precies, mits ze korte 'bakstukjes' hebben (Anky bijvoorbeeld of Hamilton).
Bij zijn kaak zitten ze wel net aan. Shethalster heb ik nog niet gepast maar veulenhalster past hij weer net niet meer.

Ponyhoofdstellen zijn een drama, bakstukken te lang, frontriem te klein en de neusriem op het allerkleinst en extra gaatjes bijgeprikt.
Vandaar dat ik maar gewoon een hoofdstel op maat laat maken, anders zou ik een ponykopstuk moeten met shet neusriem en bakstukken en een cob frontriem :\ .
Heel mooi zo'n breed kort hoofd met een smal snuitje maar voor je tuig niet zo handig :+

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:38

Inderdaad iceprincess. Al heb ik het juist andersom.

Pony neusriem en shetbakstukken en inderdaad cob frontriem. :=