boomloos?of ijlander zadel? voor mijn ijsco

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

michiemuis

boomloos?of ijlander zadel? voor mijn ijsco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:56

hey!

ik zit een beetje te dubben...ik had voor leistur(mijn ijsco) een goed liggend zadel maar ik zag vorige week op eens dat hij tijdens het longeren heeel erg wibte... dat had ik nog nooit gezien bij dat zadel!!dus ik wil op zoek naar een ander zadel.
maar het probleem is hij heeft heel weinig schoft en hele platte rug.
veel zadels schuiven dus naar voren

nu mijn vraag...wat vinden jullie zal ik boomloos gaan rijden of gewoon een ijsco zadel?
-boomloos ligt veel sneller goed
maar hoe zit dat dan met het verdeelde gewicht in de zadels?
en wat zijn jullie ervaringen?

Rijlaarsdam

Re: boomloos?of ijlander zadel? voor mijn ijsco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:02

persoonlijk vindt ik boomloos niets, heb er een aantal gereden maar weinig steun en vaak is er weinig ruimte op en bij de ruggegraad.
weet niet waar je woond, maar atorka komt ook zadels passen.

het probleem wat jij trouwens aan geeft hebben bijna alle ijslanders geen schoft en platte rug.

ook het gebruiken van een voorsingel zou het probleem kunnen verhelpen.
gr.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 23:14

kvika schreef:
persoonlijk vindt ik boomloos niets, heb er een aantal gereden maar weinig steun en vaak is er weinig ruimte op en bij de ruggegraad.
weet niet waar je woond, maar atorka komt ook zadels passen.

het probleem wat jij trouwens aan geeft hebben bijna alle ijslanders geen schoft en platte rug.

ook het gebruiken van een voorsingel zou het probleem kunnen verhelpen.
gr.

ik woon zelf in amersfoort
dat ijslanders weinig schoft hebben klopt ja...maar meestal hebben ze teminste wel iets....maar die van mij heeft echt niets!!

nog meer mensen?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 23:22

Ik heb het zelfde probleem gekend. Sinds ik boomloos rijd heb ik geen problemen meer. Mijn paard loopt er ook veel fijner mee (losser, meer werken met de voorbenen, ontspannener enz). Nog geen problemen ondervonden mbt. 'te weinig ruimte in de rug' ed.

Verdere info over boomloos rijden opzich zou je even op moeten zoeken, daar zijn al zo vreselijk veel topics over.

Ik rijd trouwens met de barefoot cheyenne mt.1 die past precies.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:14

Zo heel zwaar ben jij niet ;) En ook met inlages onder een boomloos zadel kun je de druk verdelen. Punt is wel dat ook die boomloze gevallen naar voren kunnen schuiven als ze niet goed zitten, had je het zadel niet gewoon te ver naar achter gelegd toen je het raar zag bewegen ofzo? Als het verder goed past maar alleen schuift door gebrek aan schoft zou ik toch eerder denken aan een staartriem of voorsingel dan aan een heel ander zadel. Als je toch een boomloos wil voor je ijs steek dan je licht eens op bij wieke, die heeft een ijscoboomloos als ik me niet vergis.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 08:58

Ik heb op mijn schoftloze fjord met platte rug 2 boomloze zadels versleten, maar geen van beide kon ik goed op zitten. Heel weinig steun en de pad eronder trok tijdens het rijden strak over de rug heen en dus ook op de plek van de schoft. Voor mij nooit weer zoiets.

Je zou ook naar een massimo zadel kunnen kijken (www.bluebalance.nl of www.greendistance.nl). Die zijn speciaal ontworpen voor koudbloeden, liggen vaak goed op paarden met weinig schoft en korte rug. Daar is ook een toltversie van.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:15

Na een lange zoektocht naar een geschikt zadel voor 1 van mijn 2 IJslanders ben ik op boomloze zadels ( inmiddels voor alle 2 ) overgestapt. Ik wil niets anders meer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:19

boomloos kan naar mijn idee best wel goed zijn op een ijslander, maar het probleem is dat ijsco-tjes nog al eens errug kort willen zijn, dus het kan zijn dat je moeilijk een kort genoeg boomlooszadel kan vinden..

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:22

siskeh schreef:
boomloos kan naar mijn idee best wel goed zijn op een ijslander, maar het probleem is dat ijsco-tjes nog al eens errug kort willen zijn, dus het kan zijn dat je moeilijk een kort genoeg boomlooszadel kan vinden..
Dat is inderdaad even zoeken maar de lengte bij een boomloos zadel is iets minder belangrijk dan bij een boomzadel ivm de plaats waar de druk komt. Naast het feit dat ik 2 vrij korte modellen heb heb ik ook nog de inlages in de pads iets ingekort.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 12:11

hestejente schreef:
Punt is wel dat ook die boomloze gevallen naar voren kunnen schuiven als ze niet goed zitten, had je het zadel niet gewoon te ver naar achter gelegd toen je het raar zag bewegen ofzo?

ik had het zadel zo erop gelegt zoals het eigenlijk hoort....ik heb het zadel tijdens die les echt heeel erg zien wippen maar ik ben laatst weer wezen longeren met zadel op en hij deed het weer!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:41

Is het zadel ook niet te smal geworden voor 'm omdat Leistur inmiddels wat meer bespiering heeft?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:43

Ik stort mij ook even in het topic, ben namelijk ook wel benieuwd naar de ervaringen :) (en mijn poown staat met Leistur op stal)

@hrokur: Welk merk heb jij op je ijsjes liggen?

@hestejente: Echt veel meer bespiering heeft Leistur niet kunnen krijgen ;). Het is heel bizar maar het zadel kwispelt gewoon met de poown mee :'). En dat had het in het begin echt niet gedaan!
(ps: is jou poown al aangekomen?? ;) )

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:08

Succubi schreef:
@hrokur: Welk merk heb jij op je ijsjes liggen?
Ik heb heel veel verschillende boomloze zadels uitgeprobeerd en ben uitgekomen op de Randolls en de FreeRide. Ondanks dat het dus allebei boomloze zadels zijn ligt de ene beter op mijn ene IJs en de andere op de andere. Eronder heb ik een boomloze Barefootpad met dubbele ingekorte inlages. Zelf vind ik de Randolls prettiger omdat die een minder gedwongen zit heeft. De FreeRide daarentegen geeft heerlijk steun voor mensen die nog niet zo'n onafhankelijk zit hebben. Welk merk en type zadel geschikt is is heel erg paard- en mensgebonden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:13

Oke, duidelijk, dank je! :)
Ik heb zelf een barefoot gehad op mijn haflinger maar zij had helaas te weinig schoudervrijheid met dat zadel maar idd het is heel paard en mens gebonden :)

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:35

@hestejente....hihi we hebben niet echt veel kunnen doen kwa bespiering opbouwen...het is eerder verminderd dan bij gekomen.

@hrokur...dank je wel voor je merken...ik zal even op internet meer info over ze zoeken!!