het nut van springschoenen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

honeypopz

het nut van springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 09:11

hoi :D
ik had een vraagje, ik zelf gebruik nooit springschoenen, wel bandages, getten voor en achter maar er is een meisje bij ons dat altijd maar springschoenen aandoet en als ik haar vraag waarom? zegt ze dat dat moet van haar lesgever.
maar nu wou ik heel graag weten, wat is het nut hiervan? van de springschoenen? en is het fijn om mee te rijden of niet?
groetjes! ;)

kitzbi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:18

Ik rij ook met springschoen maar meer opdat ze zich aan tik met haar hoeven.

en voor de veiligheid als ze los is dan kan ze gewoon gekke bokke sprongen maken dat ik me ijzers niet verlies

honeypopz

Re: het nut van springschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 09:21

dus het is enkel nuttig als je ijzers hebt?

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:23

nee, het zorgt erook voor dat je paard zich niet vangt. Dus met zijn achterhoef in de hoefbal van de voorhoef grijpt. Je krijgt dan lelijke wonden, waar ze soms behoorlijk lang kreupel aan zijn. Ik gebruik met longeren en losgooien altijd springschoenen, ijzers of niet.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 09:27

ahzo fijn om te weten, dan kan ik deze mss ook beter aanschaffen voor de veiligheid. dus het paard vind hier geen last onder?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:30

Ik zou goed nagaan welke springschoenen je dan aanschaft.
Sommige paarden kunnen niet tegen rubberen springschoenen.
Dan schuurt heel de kootholte kapot en daar zit je dan weken mee te tobben.

Je kan beter wat meer betalen en neopreen springschoenen aanschaffen!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:39

heb ook een pony die als hij aan het 'werk' moet springschoenen aan moet.
hij tikt aan en met z'n springschoenen heeft hij nergens last van :)

heb wel van die neopreene , heel fijn :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:57

Springschoenen zijn oorspronkelijk voor het beschermen van de kroonranden bij het springen. Als je paard een balk aftikt en dit net doet bij de kroonrand, kunnen daar pijnlijke wondjes ontstaan. Daarom heten ze ook springschoenen. Mensen gebruiken ze tegenwoordig echter idd ook om vangen en aantikken op te vangen, of om te voorkomen dat een paard zijn ijzers aftrapt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:59

Daar heb ik nooit van gehoord dat het voor de kroonrand is. Ik ken alleen de versie van zonneglans.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:50

zonneglans schreef:
nee, het zorgt erook voor dat je paard zich niet vangt. Dus met zijn achterhoef in de hoefbal van de voorhoef grijpt. Je krijgt dan lelijke wonden, waar ze soms behoorlijk lang kreupel aan zijn. Ik gebruik met longeren en losgooien altijd springschoenen, ijzers of niet.

Ik heb zo'n balbetrapping ook ooit met mijn oude ruin gehad. Dat zag er niet goed uit en het heeft echt weken geduurd eer hij weer 100% rad liep.
Sindsdien altijd met springen, springschoenen aan.
In het Vlaams heten die toch anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:59

Mijn paard staat altijd in de wei met springschoenen, omdat hij nog wel eens zijn ijzers aftrapt in de modder.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:54

Joolien schreef:
Mijn paard staat altijd in de wei met springschoenen, omdat hij nog wel eens zijn ijzers aftrapt in de modder.

De mijne ook inderdaad en ik heb ze met rijden, longeren en gewoon losgooien ook om.
Ik heb de simpele rubberen, totaal geen problemen mee. Mijn ervaring met de neoprene is dat die gaan schuren.. Omdat het zand er aan gaat kleven en dan gaat opdrogen. Ook die met een balletje tegen tegen het draaien vind ik niet fijn. Die simpele rubberen voldoen bij mij en mijn paard :) , mijn paard ondervind er geen hinder van, merk niks aan haar gedrag dat ze het niet prettig vind.

Die van mij heeft wel eens een balbetrapping gehad, deed haar goed zeer!! Precies op de overgang hoef naar ballen. En ze trapte in een gekke bui haar ijzers eraf, vandaar dat de mijne ze om heeft :) .

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 17:59

Voor mijn vzpony heb ik ook springschoenen gekocht. Rij er nu altijd mee. Vooral omdat ze nu ijzers heeft, zodat ze die niet af kan tikken. Heb gewoon rubberen springschoenen met klitteband.

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 19:58

en wat is dan een goed merk van spring schoenen BR?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 20:07

Lyonesse schreef:
Springschoenen zijn oorspronkelijk voor het beschermen van de kroonranden bij het springen. Als je paard een balk aftikt en dit net doet bij de kroonrand, kunnen daar pijnlijke wondjes ontstaan. Daarom heten ze ook springschoenen. Mensen gebruiken ze tegenwoordig echter idd ook om vangen en aantikken op te vangen, of om te voorkomen dat een paard zijn ijzers aftrapt.

Klopt helemaal. Kleine toevoeging: er zijn ook mensen die ze gebruiken vanwege het gewicht aan de benen, meer gewicht = meer knieactie in tölt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:38

Gewicht? Die 100 gram? Dan zou een paard dat ook doen op peesbeschermers?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:40

Ja. In een proefje mag je er geloof ik tot 200 gram aanhangen. Per been.

Het toegevoegde nut van springschoenen is dan dat je voorkomt dat het paard zichzelf op de voeten trapt.
Laatst bijgewerkt door Koper op 09-03-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:42

Bij Justy hebben we als ze 'los' (lees: paddock, wei e.d.) altijd springschoenen/hoefschoenen om zodat ze dr ijzers niet afgooit.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:42

Bij dressuur?
Daar mag je niets gebruiken. Met springen wordt er echt niet naar gewichten gekeken.
Hoe jij aan die informatie komt weet ik niet. Ik heb die reden ook nooit gehoord, net zo min niet als die van de kroonranden. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:44

kazary schreef:
Bij dressuur?
Daar mag je niets gebruiken. Met springen wordt er echt niet naar gewichten gekeken.
Hoe jij aan die informatie komt weet ik niet. Ik heb die reden ook nooit gehoord, net zo min niet als die van de kroonranden. :)

Nee, bij tölt-, viergangen-, vijfgangenproeven enz ;)

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:45

Lyonesse schreef:

Klopt, maar mn springinstructeur raad springschoenen om die reden af... Als ze een keer aantikken worden ze voorzichtig, als ze t niet voelen dan gaan sommige paarden "onvoorzichtig" springen en dus meer balken omlaag gooien.. Met crossen raad hij overigens wel springschoenen aan...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:45

kazary schreef:
Bij dressuur?

Ze heeft het over ijslanders. Dressuurpaarden tölten niet als het goed is en zeker niet in de proef.
De reden van de kroonrand is de reden dat dingen uitgevonden zijn. Zelfs als je er nooit van gehoord hebt.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:48

Sorry over tolt heen gelezen, blijven stelen op knie actie. :)
Hoe dat daar zit weet ik niet.

Die dingen zijn echt niet uitgevonden voor het beschermen van de kroonranden, maar voor het beschermen van de hoefballen.
Het eerste paard met een kroonrand beschadiging van een balk moet ik ook nog zien, helaas die met hoefbal betrapping niet. En dat is een erg vervelende blessure.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:50

Maakt niet uit, als ik heb kunnen bijdragen aan een overzichtje van functies van de springschoen ben ik al tevreden :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:52

Dat heb je zeker. Weet ik dat ze bij ijslanders gebruikt worden met een max aan gewicht. Weer wat geleerd. :)