Ik ben al een tijdje opzoek naar een veelzijdigheidszadel. Nu heb ik zelf nog een oud Kloster Schönthal veelzijdigheidszadel bij mijn ouders liggen. Mijn moeder vroeg me wat ik met "dat oude zadel" wilde want iemand die ze kende was opzoek naar een tweedehands zadel. Ik zei verkoop hem maar, ik zal even op internet kijken wat ik er voor kan vragen. Het zadel is oud, maar nog in goede staat. Ik zat te denken aan 75 euro of maximaal 100 euro. Nu zag ik op mijn internet zoektocht dat veel mensen laaiend enthousiast zijn over Kloster Schöntal zadels, en dat ze spijt hebben dat ze er eentje hebben verkocht. Ze worden niet meer gemaakt en qua kwaliteit staan de in het rijtje Kieffer, Passier etc. niet de slechtste zadels. Vroeger heb ik altijd met veel plezier op het zadel gereden. Inmiddels heb ik een ander paard, maar misschien moet ik het toch nog maar eens proberen? Mijn vraag, is het de moeite om het zadel aan te laten passen door een zadelmaker, of zal ik toch maar opzoek gaan naar een ander zadel? En is 100 euro voor een Kloster Schönthal zadel niet een beetje weinig?
dat zadel komt mij erg bekend voor, het is echt een heerlijk zadel ik vind 100 euro inderdaad erg weinig, en als er zoveel mensen naar vragen kun je het bedrag zeker omhoog doen. maar als ik jou was zou ik bij een zadelmaker eerst een vragen hoe duur het allemaal gaat kosten, want als je meer kwijt bent voor dat zadel te laten veranderen zou ik een nieuwe kopen, maar zolang het zadel nog goed is waarom zou je die dag weg willen doen? maarja het is mijn mening, jij denkt er vast anders over
Dinger
Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-09 23:31
Ik heb het zadel eens 5 springlessen op mijn paard gehad (rijd normaal altijd met dressuur zadel) en daarna had ze een wervel verschoven in d'r rug.. Maar dat hoeft uiteraard niet persee door dat zadel te komen.. Maar ik dacht toen dat het daar wel door kon komen. Zelf vond ik het wel goed liggen.. Misschien moet ik er eens iemand naar laten kijken die er echt verstand van heeft voordat ik staks kan aanschuiven met mensen die spijt hebben die dit zadel hebben verkocht..
unamie
Geplaatst: 06-03-09 23:36
Het ligt er helemaal aan in welke staat het zadel is Een oud zadel kun ook het beste open laten maken voordat je ermee gaat rijden om te kijken of de boom nog heel is Ook zal het ws nodig zijn de vulling helemaal te vernieuwen (vulling gaat hooguit 5 jaar mee) oude vulling heeft vaak klonten, kuilen, bobbels etc. Dat is niet fijn voor de rug van het paard
Ik ga zondag naar mijn ouders toe en zal dan eens kijken, het zadel ligt al twee jaar ongebruikt in de kast. (Mijn moeder ging er vast een doekje over halen, lief he?) Hij is altijd met wol gevuld weet ik (toen ik hem nog veel gebruikte) maar het is idd wel een goed idee om hem niet zomaar weer in gebruik te nemen. Hij is zowat antiek!
Utixo
Geplaatst: 07-03-09 01:40
Het ligt natuurlijk helemaal aan de staat van het zadel, maar ook ik ben zo iemand die spijt heeft dat ze haar Kloster ooit verkocht heeft. Heerlijk zadel!
Anoniem
Geplaatst: 07-03-09 15:03
Ik ken het merk niet, maar ik denk dat je idd ook het best met je zadel naar een goede zadelmaker gaat. Gewoon eens kijken, overleggen wat de staat en mogelijkheden zijn, misschien past het wel goed
Ik reed op mijn verzorgpony ook altijd met een Daaleman van 20 jaar, een ander paard wat daar stond werd met een Daaleman van 30 jaar gereden. Top zadels.
Dinger
Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-09 11:08
Maya schreef:
Ik ken het merk niet
De Kloster Schönthal fabriek is overgenomen door Lemetex. Het is nog echt duitse degelijkheid En ze worden nu ook al jaren niet meer gemaakt.
ken het merk ook niet, en ben dus wel benieuwd naar een foto?
Verder zou ik het zadel ook eens goed laten nakijken. Ook zou ik even kijken of het zadel wel op je paard past, boommaat en lengte
Dinger
Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-09 09:56
Ik heb het zadel inmiddels opgehaald. Vanavond zal ik hem wel even op de foto zetten en op mijn paard leggen. Ik ben benieuwd naar jullie oordeel . Ik zag gisteren dat de vulling aan één kant een beetje aan het klonteren is gegaan, dus ik kan hem nu in elk geval niet gebruiken. Maar natuurlijk kan ik wel even kijken of hij past en of het de moeite is om aan te laten passen. Ik vraag me ook af of de singelstoten nog echt goed vast zitten. De stiksels kunnen ook wel vergaan zijn.
ook singelstoten zijn vervangbaar. Moet natuurlijk wel rendabel zijn.
flitzz
Geplaatst: 10-03-09 20:04
Ik heb een schönthal husar springzadel, het zadel is inmiddels al een jaar of 18 oud. Kunstofvulling (volgens de meeste zadelmakers niet op te vullen) maar ik heb iemand gevonden die het zadel wel kon opvullen. Mijn zadel ligt weer perfect op mijn paarden, zit als een huis zo vast, heb al vaak complimenten gekregen dat het een mooi zadel is en goed zadel is en verbazen zich dat het zadel al zou oud is.. Ik heb diverse biedingen gehad op dit zadel het hoogste wat ik onlangs gehad heb is € 400,= maar daar gaat het zadel echt niet voor weg. Ik mijn schönthal veelzijdigheidszadel verkocht en daar heb ik nog spijt van. Oja ik heb trouwens maar € 20,= hoeven te betalen voor het opvullen. Ik heb sinds kort een ander zadel maar gebruik dit zadel nu als reserve zadel en heb het momenteel uitgeleend aan een vriendin wiens zadel nu bij de zadelmaker ligt.