mexicaans hoofdstel/mexicaanse neusriem voor springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kathris

mexicaans hoofdstel/mexicaanse neusriem voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:47

Hallo,

Ik heb een vraag.. ik hoorde pas via via dat het gebruik van een mexicaans hoofdstel of een mexicaanse neusriem invloed zou hebben op je paard bij het springen.. het zou makkelijker zijn..

Pony in kwestie met het bovengenoemd hoofdstel/neusriem is een pittig ding, wat prima terug te rijden is op zit en je moet hem gewoon bezighouden, dan houdt die zijn koppie d'r bij en zal die niet gaan etteren of scheuren.. *mijn gevoel hierbij is dat ze die pony dus tot stoppen willen trekken, ipv te rijden*

Wat is dan nou anders aan de inwerking van een mexicaanse neusriem t.o.v. de lage of de engelse/hoge neusriem?

kath

Anoniem

Re: mexicaans hoofdstel/mexicaanse neusriem voor springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:55

het verschilt niet veel... bij de mex krijgen ze meer lucht opdat hij nit op de neus ligt. en het verschil in inwerking is dat wanneer ze hun mont open sperre de neusriem meer inwerkt op de neus.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:02

Eigelijk is er weinig verschil tussen een mexicaanse neusriem en een gecombineerde.
bij een mexicaan zou het paard wel meer/beter lucht moeten krijgen.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 13:27

dus het effect is eigenlijk 0..
ik vond het al zo'n onlogische redenering dat een ander hoofdstel zou helpen om hem beter onder controle te houden.. dat punt van onder controle houden ligt bij mij namelijk al niet bij teugels, maar bij zit.

maar even over het nut, dan kan het dus zijn dat ze dat hoofdstel gebruiken zodat het voor hem makkelijker is voldoende lucht binnen te krijgen bij het springen?

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:35

Het effect is niet 0. Onder controle houden ligt ook niet bij de teugels, maar een heet paard in een parcour zou nog wel eens door je zit heen willen lopen, dus dan is een snelle (niet altijd even vriendelijke) oplossing gewenst.

Het bovenste gedeelte voorkomt dat het paard zijn mond opent en het onderste gedeelte zorgt dat het bit niet door de mond getrokken wordt.

Het bovenste gedeelte van de mexicaanse neusriem werkt sterker dan het bovenste gedeelte van de gecombineerde neusriem, doordat de mexicaanse neusriem hoger op de neus van het paard ligt. Neusriem met een pittige inwerking. Wanneer het paard de neiging heeft de mond te openen, krijgt het bij deze neusriem een extra druk op de neus.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 14:09

okay, dankje voor de duidelijke uitleg over het effect :) en welke gedachte erachter kan liggen dat ze nu voor dit hoofdstel kiezen..
heb zelf nog nooit meegemaakt bij de pony dat hij zijn mond opentrekt; ook de keer niet dat ik er 2 sprongetjes mee heb gemaakt, maar dat zal misschien komen omdat dat toch anders is als een heel parcours.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:19

Paarden sperren over het algemeen hun neusgaten verder open in een parcours, en krijgen zo dus idd meer lucht. Trekt hij dan zijn mond open, dan heb je minder controle en daar werkt dit hoofdstel goed tegen. Er hoeft dus niets aan de hand te zijn, het kan gewoon puur veiligheid zijn.

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:27

zoals ik al zei: heb nog nooit meegemaakt of gezien dat hij zijn mond opentrekt.. wel dat hij het leuk vind om een loopje te nemen met mensen die niet genoeg leiding geven..
en toen kwam ineens het verhaal dat ze hem dat hoofdstel hadden omgedaan, voor meer controle.. waardoor ik dacht dat ze het hoofdstel dan scherper zou inwerken en niet alleen als die z'n mond open zou trekken..

ik hoop dat het puur voor de veiligheid is, of evt. omdat ze het er mooier uit vinden zien :P

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:34

Tot stoppen trekken zal het niet zijn. Dat kan niet met een hoofdstel, alleen met een bit :) Wat er dan verder aan dat hoofdstel zit, maakt daarvoor niet uit, tenzij je natuurlijk je teugels aan de neusriem maakt en aantrekt :P

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:58

mijn ervaring met de betreffende pony: hoe harder je trekt hoe harder die gaat, teugels wat losser of eigenlijk zoals normaal op lengte en een beetje been geven en gaan zitten werkt effectiever..

het verhaal hij heeft het hoofdstel voor het springen vond ik vreemd.. dus vandaar mijn vraag over of dat dan zoveel andere inwerking gaf, daar heb ik nu antwoord op :)
over het tot stoppen trekken.. mja, het ene hoofdstel is het andere niet denk ik altijd maar.. voor zover ik weet zit er gewoon een standaard enkelgebroken trensje in..
en ik hoor/lees ook wel is dat een speciaal parelli halster veel steviger inwerkt als een gewoon huis-tuin-en-keuken halster, dus ik dacht, misschien is dat verschil er ook op het gebied van hoofdstellen

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:04

Mijn springezel wil ook nog wel z'n mond losdoen wanneer hij wat te heet wordt. Heb een keer een mexicaans hoofdstel omgeknupt maar stond voor geen meter bij z'n dikke kop :D! Ook hadk het idee dat de riempjes wat schuurden op het bot tussen het oog en de mond (aan de zijkant). Iemand tips?

Z'n hoofd:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:28

humm bij mij schuren ze niet

Afbeelding

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:32

Grote onzin, ineens werd het een hype bij het springen. Toch ben ik van mening dat het wel degelijk scherper inwerkt niet alleen met mond open sperren, ofnouja mijn paard doet bijvoorbeeld niet duidelijk de mond open zodat je het ziet maar ik merk het wel duidelijk als ik een mexicaanse neusriem bij hem om heb. Minder voorwaarts en minder goed springen, net als bij een te scherp bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:34

Blue9 schreef:
Grote onzin, ineens werd het een hype bij het springen. Toch ben ik van mening dat het wel degelijk scherper inwerkt niet alleen met mond open sperren, ofnouja mijn paard doet bijvoorbeeld niet duidelijk de mond open zodat je het ziet maar ik merk het wel duidelijk als ik een mexicaanse neusriem bij hem om heb. Minder voorwaarts en minder goed springen, net als bij een te scherp bit.

nou hij werkt bij mij écht niet in want mijn riempjes staan daar gewoon te los voor.. en heb hem dan ook alleen voor de mooi :(:)

misschien dat jij dan je riempjes te strak aansnoert

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:33

Veel mensen hebben neusriemen sowieso te strak dus dat zou me niks verbazen. Aan jouw foto kan je al zien dat hij goed loszit. Je kan tussen de neus en de neusriem doorkijken namelijk. Genoeg mensen krijgen daar (aan de zijkant van de neus) met veel gesjor twee platte vingers tussen.