schuurplekken van het zadel. ander zadel of...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

schuurplekken van het zadel. ander zadel of...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 09:38

ik zit weer eens met een dilemma en heb nou zoveel verschillende oorzaken gehoord, en gelezen dat ik het even niet meer weet.

ik heb een barefoot nevada. dat is dus een boomloos zadel. zit heerlijk, rijdt heerlijk. ben er eigenlijk heel tevreden over. maarrrrr...
indi heeft nu 2 kale plekken op haar rug. gewoon afgebroken haren. er zitten dus wel nog wat hele korte haartjes. geen wond (nog niet :S ), wel hele kleine korstjes, maar ik denk niet dat dat van het zadel is.
het zit precies bij het *ding wat achter je kont zit als je er op zit* dat harde. ik heb geen idee hoe dat heet ;)

ik heb gevoeld onder het zadel, en het voelt gewoon vlak.
er ligt een pad onder speciaal voor boomloze zadels. met schapenvacht ding...
Afbeelding

nu heb ik de volgende oorzaken verzonnen. niet allemaal even geloofwaardig in mijn ogen, maargoed...:

*ik zit te ver naar achteren waardoor ik daarop druk ofzo?
*een boomlooszadel is toch niet altijd goed passend, oftewel, hij past niet?
*de pommel is de verkeerde maat, dus daardoor ligt het zadel niet goed? (ik heb 2 pomels. een brede en smalle. wil ze beide los eens op haar rug zetten kijken wat het verschil is (evt foto`s maken en hier plaatsen, en advies krijgen ;) )
[*]het komt `gewoon` door het flinke verharen en omdat het wat schuurt verhaart het daar gewoon sneller?

ik ga sowieso niet het risico willen lopen dat de plekken wel wonden worden, dus wil eerst een oplossing zoeken dat het niet meer schuurt...

wie heeft verstand? wie weet iets nuttigs te zeggen, wie heeft advies?

Alicia2u

Re: schuurplekken van het zadel. ander zadel of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:25

Het schuren is aan de achterkant van je zadel? Kan het dan niet zo zijn dat je zadel brugt? Dat het aan de voorkant teveel van de schoft komt zodat er aan de achterkant meer druk is?

Je kunt proberen of je ergens zo'n drukpad kan lenen die de druk meet onder je zadel. Dan heb je een beetje een beeld wat er aan de hand is.

Het beste is echter om een goede zadelmaker naar je zadel te laten kijken (ook als je aan het rijden bent!).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:28

Anouar had dit ook met de Barefoot. Bij hem was het te verhelpen door een gewoon katoenen dekje onder de pad te doen (ik had overigens wel zo'n symphanova onderkant en geen wol)

Bij een boomzadel wil dit idd zeggen dat hij te recht is, wat Alicia zegt. Maar bij een boomloos zadel is dit denk ik minder aan de orde omdat hij heel flexibel is. Het geeft iig niet de problemen van een te recht boomzadel (drukplekken voor en achter)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 07:08

oftewel andere pommel er in doen? ik zal vandaag even foto`s uploaden van 2 losse pommels op de blote rug...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:12

ik heb even gekeken en vergeleken. ik heb beide pommels los op de rug gezet. de ene is smal, de ander breed. de brede had ik in mijn zadel zitten. en ik moet zeggen dat die perfect aansloot op de rug toen ik hem er op zette. echter heb ik dan wel weer mijn bedenkingen gelijk, want er zitten daar 2 kuilen. precies dat daar geen spieren zitten. misschien juist wel door die pommel?

maargoed. ik heb foto`s ter illustratie.

brede pommel:
edit: foto`s doen het niet. morgen probeer ik het opnieuw

smalle pommel:
edit: foto`s doen het niet. morgen probeer ik het opnieuw

de schuurplekken :s :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QM34RPEB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O33GVKOV.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R3GB443I.jpg

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:15

waar ergens zitten de plekken eigenlijk....
ik zou ook kijken of je een drukpad zou kunnen lenen....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:28

achter. dus onder dat boogje achter je kont.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:32

kan het zijn dat het zadel te lang is oid.....
er was laatst iemand die zijn boomlooszadel had ingekort, en deze te koop had op bokt( was arizona geloof ik)

of zit het echt precies onder het boogje...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 22:34

ja redelijk precies. en het is ook het oppervlak ongeveer van het raakvlak van dat boogje aan beide kanten.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:34

De baas van mijn zus is zadelmaker en heeft zo'n druk pad en komt ook aan huis meten.
Ik heb zelf een paard dat altijd in deze verhaar periode een kaler plekje krijgt waar het randje van het dekje ligt, als zijn nieuwe vacht er door komt zie je er niks meer van.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 22:36

kan je niet helpen, maar misschien kan je het nog even aan "pmarena" op bokt vragen, zij is helemaal thuis in de barefoots, wie weet heeft ze ook met jouw probleem ervaring

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:27

Hoi ,

heb je ook een goede foto van opzij , tijdens het rijden ? :)

Schuurplekken aan de achterkant van het zadel zijn op zich niet zo heel raar hoor , het is wel een uitzondering maar komt toch wel vaker voor.

9 van de 10 keer is het simpelweg doordat een zadel (merk / type maakt niet uit) of dekje in verhouding wat aan de lange kant zijn , op een korte rug.

Dit probleem zie je dan ook meestal bij ponies , omdat paarden vaak toch een langere rug hebben. Daarnaast hebben ponies vaak een langere wintervacht.

Als een zadel of dekje in verhouding vrij lang zijn , dan ligt de achterkant vrij dicht bij de heupen van het paard , wat op de onderrug.

Tijdens het lopen van het paard "rollen" de heupen / onderrug steeds onder het zadel door , waardoor dus ook de vacht steeds onder het zadel door wordt gestreken. De haren slijten dan na verloop van tijd , kunnen het buigen en strijken niet meer aan , en breken af.

Dit zie je voornamelijk bij de wintervacht die toch wat kwetsbaarder is , helemaal aan het eind van de winter omdat de haren dan al oud aan het worden zijn.

De zomervacht is korter en gladder en daarbij ontstaat het probleem meestal niet omdat de haren niet steeds gebogen e.d. worden.

Dus dat is punt 1 , de grootste reden waarom dergelijk afgeschuurde plekken kunnen ontstaan.

Een andere oorzaak kan zijn : het zadel ligt niet stabiel.
Bijvoorbeeld door een ruiter die het zadel heel erg belast tijdens het lichtrijden waardoor het steeds iets van links naar rechts schuift. Of door een singel of dekje die niet helemaal geschikt zijn voor het betreffende paard waardoor het zadel niet stabiel ligt.

Een andere oorzaak kan zijn dat de pad niet helemaal goed schoon is. Na verloop van tijd ontstaan er door zweet en huidvet harde en stugge stukjes en dat kan ook irritatie geven.

Of zoals bij Nelleke : die had een Sympanova pad en kreeg ook hele gemene schuurplekken omdat haar paardje daar toevallig te gevoelig voor was....dat is echt balen. Maar met de gewone onderkant van de gewone dekjes kan het dus ook ontstaan. Echt lamswol is dan de enige oplossing als je verder met hetzelfde zadel-setje blijft rijden.

Maar als de plekken echt zo onder de raakvlakken van de Cantle (achterboogje) zitten , dan is de kans idd. ook erg groot dat je daar teveel op zit ! Ik zie het niet in je profiel verder , maar wellicht dat het je zelf wel eens opgevallen is op andere foto's , of dat iemand het tegen je zei als ze je zagen rijden....?

De cantle is niet bedoelt om op te zitten , is alleen een steuntje in de rug. Maar daar heb je zelf ook al aan gedacht natuurlijk :)

Bridgen o.i.d. daarvoor hoef je bij een Barefoot echt niet bang te zijn , omdat het zadel onder het gewicht van de ruiter gewoonweg perfect de paardenrug volgt , daar is het soepel genoeg voor. De pommel / fork kan ook meebewegen met het paard (indien nodig) omdat die in een leren zakje eigenlijk min of meer "los" op het zadel ligt , het geheel kan soepel bewegen en draagt geen gewicht zoals de voorkant van een boomzadel dat wel doet , waardoor vaak problemen ontstaan. Bovendien lijkt je fork echt perfect te passen zo op de foto's +:)+

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:49

bedankt voor je reactie :)

van het lichtrijden kan het niet komen. dat kan ik nl niet. ik zit altijd door ;) singel heb ik wel sinds kort een andere. nouja, eigenlijk juist weer diegene die ik eerst had, maar die paste ze op een gegeven moment niet meer omdat ze zo mager was geworden. nu past ze hem wel, maar zit hij op zijn allerstrakst... ik heb nu zo`n leren ding met elastiek in het midden. zegt je dat wat? daarvoor had ik echt zo`n simpele van stof.

de kalere plekken zitten trouwens niet alleen onder die cantle, maar ook lager. zijn namelijk nu veel grotere plekken. maar het is begonnen onder de cantle.

foto`s van opzij staan wel in het topic uit mijn onderschrift volgens mij. zo`n kleine pony is indi niet. maar wie weet dat jij kan zien of hij te lang is voor haar rug?

en je zegt dat evt echt lamswol een oplossing is. wat zit er standaard onder die symphonia pad dan? die heb ik nu namelijk er onder liggen als ik t goed heb...
Laatst bijgewerkt door ikenindi op 09-03-09 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:59

Sympanova ;)

Dat is een soort anti-slip rubberachtig iets , op zich heel veel fijn spul en veel ruiters zweren erbij , maar omdat het toch iets ruwer / plakkeriger is kan het wat irritatie geven bij wat gevoeligere velletjes. Zeker als het zadel toch vrij ver richting de heupen komt.

Bij die van jou zit het op het randje zeg maar. Ik gok dan ook op een combi van het sympanova en een niet superlange rug.

In je topic zie ik ook niet echt dat je bijzondere druk geeft op de cantle , ook al is dat niet super-goed te zien. Gave foto's zitten er tussen trouwens !!! :j

Helemaal met lamsvacht onderlegde pads zijn er niet voor de Nevada , wel krijgt Barefoot binnenkort zelf ipv. de Grandeurs , een eigen merk pad waar aan de bovenkant een anti-slip laagje zit voor het zadel , en aan de onderkant echt schaap ipv. het fleece of Sympanova zoals bij de Grandeur.

Ik denk dat je daar veel profijt van kunt hebben tegen zulke schuurplekken.

Ben je ook meer gaan rijden , dat nu ineens deze plekken ontstaan zijn ? Of zit er toch wat viezigheid in de pad ?

En heeft het zadel neiging tot glijden ?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:18

ben idd meer gaan rijden. en fanatieker, en langer...
en hij is wel wat vies ja. vandaar dat hij nu in de was zit.

hoe bedoel je glijden? zegmaar dat ie naar opzij glijdt? of van voor naar achter?

antislip rubberachtig? ja dat zit er in. ik had nu die hardere dunne dingen er in zitten, maar heb ook nog dat rubberachtige wat idd een beetje op anti-slip lijkt. zat al te denken die er (ook?) in te doen om eens te kijken hoe dat rijdt.. maar weet niet of dat er onder of er boven moet (tov die hardere dunne dingen die er in zaten) of dat ze ook zonder die andere er in kunnen en wat dan het beste is...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:19

als ik op google krijk naar dat sympanova staat er dat het makkelijk met tuinslang af te spoelen is etc. dan is dat niet hetzelfde als wat ik heb...

ik heb deze
Afbeelding

de pad was trouwens het vieste aan de voorkant en niet aan de achterkant waar de kale plekken zitten...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 21:32

Grandeur heb ik.heb vandaag met schone gereden,maar hij schuift achter gewoon.kan het komen door niet strak genoeg aansingelen?want ik heb wel sinds kost andere singel die langer is en die ik altijd op zijn strakst moet doen.misschien is dat gewoon niet strak genoeg nog.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 19:52

het zadel ligt aan de achterkant hoe ik em ook neer leg een end omhoog. heb er laatst een foto van gemaakt en kwam hem nu pas tegen (ben druk bezig telefoon op te schonen en alle foto`s over te zetten naar computer enzo ;) )

kijk:
Afbeelding

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:00

Wat je misschien ook eens kan proberen is de pommel eruit te halen en er dan een handdoek indoen. Is wat zachter zodat je zadel wat verder over de rug heen zakt en waarschijnlijk aan de achterkant ook iets beter ligt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 20:11

ik zou juist denken dat de voorkant wat meer omhoog moet? wat meer OP de rug moet liggen? dan gaat de achterkant wat omlaag?

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:57

Lijkt me dat je pommel te smal is. waardoor je zadel te hoog ligt. Met een handdoek er in wordt het allemaal wat breder en zal het zadel wat verder zakken. Ook aan de achterkant waarschijnlijk. Ik zou het gewoon even proberen, baadt het niet schaadt het ook niet. Succes

gigil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 20:58

Heb je misschien ook een foto vanaf de zijkant?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 09:29

maar ik heb foto`s van de pommel los op de rug geplaatst. daar lijkt hij toch juist helemaal mooi te liggen? ik heb de brede er in liggen.

ik zal een foto vanaf de zijkant maken als je dat wil. ik heb ze wel, maar dan zit ik er op (zie onderschrift)