Lederen halsters zijn toch minder sterk dan gewone?.. Of..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Lederen halsters zijn toch minder sterk dan gewone?.. Of..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:44

Nou ben ik even in de war := Ik zat net even in een topic te lezen en dat ging over lederen halsters, dat je die niet om mocht doen in de wei omdat ze niet kapot gingen..

Maar ik dacht toch echt dat lederen halsters juist wel sneller kapot gingen.. Of ben ik nou gek.. :+

Magica

Re: Lederen halsters zijn toch minder sterk dan gewone?.. Of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:32

Hm het lijkt mij dat lederen halsters veel sterker zijn maar zeker weten doe ik niet. Wat ik wel weet is dat mijn lease merrie ooit eens uit schrik de hele halster heeft gesloopt door er aan te hangen en te trekken; het halsters vloog uit elkaar als een papieren zakdoekje! Maar dat zal wel te maken hebben met de kracht die ze dan hebben.
Maar in elk geval naar mijn idee is leer veel sterker dan nylon maar ja ik kan ook mis hebben . . .

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:33

Die je merrie uit elkaar gesloopt heeft was een lederen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:34

Ik denk dat een lederen halster sneller breekt dan een nylon.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:39

Leer is minder sterk dan Nylon.

Een leren halster zal eerder breken/scheuren als er kracht op komt. Als een nylon halster al kapot gaat, is dit vaak op de plaatsen waar het "ijzerwerk" zit, dus de ringen en musketons.

De redenen om een leren halster te nemen zijn meestal veiligheid-gerelateerd: Blijft een paard met een leren halster vast zitten, dan kan ie het zelf kapot trekken en is de verwonding aan het paard minder. Blijft ie met een nylon halster ergens hangen, dan gaat dit vaak niet kapot, en het paard zal zich hierdoor meer verwonden.

Leer dat goed is onderhouden breekt niet zomaar (zo een mooie boel worden met hoofdstellen/zadels/tuig die zomaar tijdens het werk kapot breken :D), alleen bij extreme krachten en dan is het VAAK alleen maar goed dat het kapot gaat om verder verwonden tegen te gaan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:44

Ah gelukkig, dan ben ik toch niet zo gek (in dat opzicht dan :D ).

Ik heb al meerdere keren gehad dat mn paard op de teugels ging staan en die knapten ook meteen toen ze dr hoofd in de lucht gooide. Dat zie ik ook niet gebeuren met nylon..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:44

Nylon is inderdaad oersterk. Makkelijk kapot te krijgen door schuren/zagen of door hitte, maar niet door kracht. Touwhalsters zijn ook van nylon, en ddaar mag je je paard nóóit aan vast zetten. Het verschil tussen een nylon halster en een touwhalster? De gespen :) Als een paard aan een nylon halster gaat hangen dan knappen de gespen, niet het nylon ;)

Leer is veel minder sterk. Leer bestaat uit vezels, die vezels gaan langzaamaan verder uit elkaar staan, zeker bij slecht onderhoud (ook bij té veel vet) en dan knapt het sneller.
Leer is absoluut veiliger dan nylon. Leer schuurt ook minder snel trouwens.
Hetgene wat leerhalsters vaak sterker maakt dan nylon zijn de extra sterke gespen. Leerhalster zijn duurder, en dus worden daar meestal ook betere kwaliteit gespen voor gebruikt :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:48

Dankjewel MT :)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 13:49

MysticTinker schreef:
Hetgene wat leerhalsters vaak sterker maakt dan nylon zijn de extra sterke gespen. Leerhalster zijn duurder, en dus worden daar meestal ook betere kwaliteit gespen voor gebruikt :)

Kleine aanvulling: Ook in sommige leren halsters wordt nylon verwerkt (tussen twee lagen leer in), hierdoor zijn ze veel sterker. Alleen, het hele "nut" van een leren halster is dan ook weer verdwenen: het kan bij grote krachten minder snel breken.