Wintec zadels zou toch bijna altijd moeten passen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Wintec zadels zou toch bijna altijd moeten passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 11:55

Beetje rare titel misschien........maar ik zal het even uitleggen.

Ik zoek voor mijn haflinger die momenteel erg breed is een passend zadel. Ik heb een Hulsebos met een brede boom, echter deze is gewoon nu niet breed genoeg, omdat ze momenteel te zwaar is. Toen dacht ik zou een Wintec zadel misschien iets kunnen zijn? Er kunnen verschillende bomen in dus met een witte zou het toch moeten passen, bovendien kan ik hem bij niet gebruiken met een andere boom misschien weer voor een van mijn andere paarden kunnen gebruiken. (Ik zie het wel als een tijdelijke/extra oplossing heb voor al mijn paarden verder goed op maat gemaakte Hulsebos zadels)
Echter.... steeds vaker zie ik Wintec's te koop staan omdat ze toch niet goed blijken te liggen?
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen met deze zadels zijn en in het bijzonder op een haflinger.
Mijn voorkeur gaat uit naar de dressuur Isabell Werth uitvoering.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

verootjoo

Re: Wintec zadels zou toch bijna altijd moeten passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 11:56

Ook een wintec is gewoon een zadel en ondanks de verwisselbare bomen lang niet zaligmakend ;)

Ik zou gewoon naar een goede zadelmaker gaan met je pony, en deze laten kijken wat voor zadel er goed op past :)

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:00

Bij mij op stal rijdt bijna alles met een wintec. Vooral op de brede paarden (haflinger, fjord, fries) liggen ze prima. Op mijn eigen pony had ik ook een wintec, maar die was met geen mogelijkheid passend te maken. Opvullen andere boom, niets werkte. Mijn ervaring is dus dat het een ideaal zadel is vanaf ongeveer de medium boom. Om een rare reden lijkt het bij een smallere boom niet echt "hoog" genoeg.

Uitzondering bevestigd natuurlijk de regel. Een kwpn-er met mega schoft loopt er bij ons dan ook weer prima op.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:04

Bij Wintec kun je niet de hele boom verwisselen, alleen het kopstuk. Dit maakt het zadel breder of smaller aan de voorkant.

Verder is uiteraard niet alleen de breedte belangrijk maar ook de lengte van het zadel, de kussens en het kussenkanaal. Daarom past wintec niet op alle paarden. De paskans is echter wel groter door het 1. verwisselbare kopstuk en de 2. zogenaamde 'flex tree' wat inhoud dat de boom iets flexibel is. Verder kan een Wintec zónder cair ook nog opgevuld worden door een zadelmaker, welke de paskans dus weer vergroot.

Ik had voor mijn haffie een Wintec Pro Dressuur, maar die werd te smal. Nu heb ik een Wintec Wide (donkerbruine :P ). Deze is speciaal voor de wat bredere types zoals haflingers, tinkers etc. Hij heeft een breder kussenkanaal en kan nog 3 treetjes breder dan de normale Wintec. (Overigens ook nog 2 treetjes smaller, dus met wit en rood kopstuk.) Kussens zijn ook aangepast voor de iets bredere paarden. :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:31

bij mijn paard pastte de wintec niet meer na 4 maaden al. Ik had er een witte boom inzitten en hij was veel te smal geworden. En voordat jullie gaan denken dat ik op een olifant rijd ik heb een kwpn gelders van ong. 1,60

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:33

Merel_Brit schreef:
Om een rare reden lijkt het bij een smallere boom niet echt "hoog" genoeg.

Dat heeft ook te maken met de vorm/hoogte van de voorkamer. Deze is bij Wintec niet hoog, bij een CTD of Crosby bijv. wel. Een smallere boom verandert daar niets aan.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 12:43

Nelleke : Ben zonet hier even bij Epplejeck in Drachten geweest om wat info over de Wintec's. Daar werd ook de extra wijde uitvoering genoemd, alleen is deze bij hun niet in het bruin te krijgen, maar die bestaat dus wel?

verder zijn hierboven de reacties verdeeld, eerlijk gezegd denk ik dat ik kwa breedte het met de normale dressuur uitvoering in combinatie met de witte boom ook niet zal redden. Vermoedelijk is dit toch niet breed genoeg.
Voordat jullie nou denken dat IK op een oliefant rij hahaha :D :D :D het is de haf in mijn profiel alleen dan ietsjes te dik momenteel!!!!!! :D :D :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:56

Ik heb 'm bij Reiterlive in Duitsland gekocht. Daar hebben ze 'm in het bruin en zonder cair (ik ben geen liefhebben van cair). Met singel, bijpassende beugelriemen en verzenden was ik nog geen € 450,- kwijt. Je mag m daar ook weer gewoon terugsturen als het niet past.

Ik heb nu overigens een witte boom erin zitten, terwijl de witte boom in de IW en Pro Dressuur niet pastte. Komt hoogstwaarschijnlijk omdat de kamer breder is en de kussens wat anders zijn. :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 16:52

...........dus daar kan ook gewoon een witte boom in. Ik meende dat er standaard drie bredere bomen bijzaten maar geen witte. Die heb je er zelf dus bijgekocht?
Bedankt voor je reactie trouwens ;)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:01

De gewone bomen van wintec gaat tot de witte, dat is de grootste maat. Daarnaast is er nog een extra wide lijn, die gaat vanaf lila, naar paars, naar donkerpaars.

Je moet alleen even navragen of een extra wide boom in een gewoon wintec dressuur zadel past of dat je daar een special wide zadel vzh voor moet hebben. Volgens mij passen die wide bomen niet in de dressuurvariant. En wellicht andersom ook niet vanwege de breedte van de kamer/kussens.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 17:37

Ja ik heb nog een witte en een rode boom erbij gekocht, gewoon bij de plaatselijke ruitersportzaak. :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:02

ok, bedankt voor de tips!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:08

Ik heb vandaag mijn isabell werth binnen gekregen, ook van reiterlive! Echt een fantastisch zadel, mooi breed tussenkanaal voor mijn ronde haf, en zit gewoon als een huis! Heb dit zadel al eerder gehad, een oudere versie maar vind deze nog fijner :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:22

Vergis je niet, wintecs zijn niet altijd passend te maken! op mijn haf heb ik een wintec wide en de wintec 500 gehad met verschillende bomen en paste allemaal niet goed.. ze zijn natuurlijk wel enigszins aan te passen, wie weet past het net bij jou pony wel maar ga er niet meteen vanuit. :)

miranda19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:11

bij mijn pony paste de wintec niet goed en bij mijn paard ook niet maar ik heb het ook al meer gehoord

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:52

Zou een wintec een oplossing zijn voor een jonge merrie die nog beleerd en bespierd moet geraken?
Het (leren) zadel wat ik het ligt voor geen meter, het systeem van wintec lijkt mij (totdat de verhouding vet/spieren beter is) heel handig.

Kan dit, of is dit een afrader?

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:00

Als het past, dan kan het. Ik heb 2 jaar met de isabell werth een jonge merrie ingereden/doorgereden. Toen heb ik het zadel weggedaan omdat ik een ander paard ging rijden maar heb inmiddels weer de isabell, vind het echt een aanrader.

Ik heb het zadel nu weer op een jong paard liggen.
http://i253.photobucket.com/albums/hh65 ... ple156.jpg

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:02

Een wintec hoeft niet altijd te passen, vergis je daar niet in.
Ik heb zelf een wintec voor mijn pony en ik vind het een ideaal zadel, het zit erg lekker en het is een licht zadel, waardoor ik deze makkelijker op kan tillen en op kan leggen.
Op de fries die ik rijd zit het zadel voor geen meter.

Wel heb je wintec's voor de bredere maten. De Wintec Wide heet die volgens mij. Je zou daar eens naar kunnen kijken. Misschien ligt die al beter.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:05

Nee dat snap ik! Maar wanneer het in verhouding goed past, is het zo fijn dat het aanpasbaar is. Zodat k mij niet de hele tijd in de kosten blijf steken! :)

Het is trouwens voor een holsteinse merrie met weinig schoft.. (zie profiel, de laatste)

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:07

Mijn ervaring is wel dat de isabell meer geschikt is voor de ronde paarden. Het heeft een breder tussenkanaal.. Jouw merrie lijkt ook wel een vrij ronde rug te hebben?

Gewoon eens kijken/passen/testen. Misschien kan je een wintec van iemand lenen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:09

Sorry Petulan, mijn bericht was niet op die van jou gericht! :D

Persoonlijk zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een Wintec voor een jong paard/ pony dat beleerd moet worden of zich nog moet ontwikkelen. Dat is het ideale aan de verwisselbare bomen.

Toen ik mijn pony kreeg was ze nog jong en heb ik gekozen voor ene leren zadel. Al snel begon deze krap te liggen en moest het zadel weg. Ik baalde als een stekker want ik vond het een super ding. Ik heb daarna gekozen voor een Wintec. Ze werd inderdaad snel breder, had ik weer gekozen voor een leren zadel dan was deze ook al snel te klein. Zo blijf je bezig.
Inmiddels rijd ik er nog steeds mee :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:56

Ik zit er toch wel sterk aan te denken om een wintec te kopen voor mijn haflinger. Ik wacht gewoon tot er wat geschikts bij de ruitersportzaak ligt, dan kan ik daar altijd heen om met een deskundig oog er na te laten kijken hoe het ligt.