Ik heb dus vreselijke problemen met mijn kieffer lusitano zadel, de wrongen schuiven steeds naar voren en hij zit vreselijk..
Het begon er dus mee dat ik voor mijn haflinger merrie een ander zadel wou, dus ben naar een zadelpasser gegaan en heb met 3 zadels gereden.. De kieffer Lusitano was toen echt mijn voorkeur vanwege de wat gedwongen dresuurhouding, diepe zit en omdat hij na een kwartiertje rijden nog zalig zat. Hij lag net als de ander gepaste zadels perfect op de rug van mn merrie, ze heeft een redelijke schoft waardoor het zadel ook niet alle kanten op schuift.
Nu begon het ermee dat de wrongen steeds naar voren schoven, terug ermee naar de zadelpasser en die zei toen dat het probleem wel vaker voorkwam.. Een aanpassing gedaan zodat de wrong vast zit aan de singel, leuk grapje wat me ook nog 40 euro gekost heeft. ( ze zeiden dat ik mn bovenbenen vastzette en daardoor de wrongen naar voren duwde?)
Daarmee hoopte ik dat het probleem opgelost is.. maar helaas schuiven de wrongen nog steeds, iets minder als eerst maar het blijft vervelend.
Daarbij zit het zadel voor mij vreselijk tijdens het doorzitten in draf, ondanks de diepe zit schuif ik wel heel erg veel heen en weer, met als gevolg schuurplekken, daarbij kantel ik wat naar voren in het zadel, rij regelmatig zonder beugels/ zonder zadel maar het helpt weinig.
Nu rijd ik ook regelmatig op andere paarden, waar KN, euroriding, of anatomica zadels op liggen, daar heb ik nooit geen problemen mee en die zitten verder prima, heb ik stille beenligging en zit goed in het zadel, geen voor over gekantel.
Nu vrees ik dat ik een (dure) impuls aankoop gedaan heb, ik was toen allang blij dat ik van m'n oude zadeltje af was.
Nu ga ik volgende week met de zadelpasser om de tafel te zitten om te kijken of ik het zadel nog kan omruilen voor een uit dezelfde prijsklasse, eventueel met bijbetaling( tot 100 euro)
Hebben jullie nog suggesties voor andere dresuurzadels? Mijn eisen zijn wel zachte zit, voldoende wrong(minder dwingend dan het zadel dat ik nu heb..)
vond het wel een fijn zadel. Ik rijd nu met een kentaur medea II. Prachtig zadel, heel makkelijk. kost rond de 900€.