Probleem Kieffer Lusitano!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

babydolll

Probleem Kieffer Lusitano!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:40

Hierbij meteen m'n eerste post.. :o

Ik heb dus vreselijke problemen met mijn kieffer lusitano zadel, de wrongen schuiven steeds naar voren en hij zit vreselijk..
Het begon er dus mee dat ik voor mijn haflinger merrie een ander zadel wou, dus ben naar een zadelpasser gegaan en heb met 3 zadels gereden.. De kieffer Lusitano was toen echt mijn voorkeur vanwege de wat gedwongen dresuurhouding, diepe zit en omdat hij na een kwartiertje rijden nog zalig zat. Hij lag net als de ander gepaste zadels perfect op de rug van mn merrie, ze heeft een redelijke schoft waardoor het zadel ook niet alle kanten op schuift.
Nu begon het ermee dat de wrongen steeds naar voren schoven, terug ermee naar de zadelpasser en die zei toen dat het probleem wel vaker voorkwam.. Een aanpassing gedaan zodat de wrong vast zit aan de singel, leuk grapje wat me ook nog 40 euro gekost heeft. ( ze zeiden dat ik mn bovenbenen vastzette en daardoor de wrongen naar voren duwde?)
Daarmee hoopte ik dat het probleem opgelost is.. maar helaas schuiven de wrongen nog steeds, iets minder als eerst maar het blijft vervelend.
Daarbij zit het zadel voor mij vreselijk tijdens het doorzitten in draf, ondanks de diepe zit schuif ik wel heel erg veel heen en weer, met als gevolg schuurplekken, daarbij kantel ik wat naar voren in het zadel, rij regelmatig zonder beugels/ zonder zadel maar het helpt weinig.
Nu rijd ik ook regelmatig op andere paarden, waar KN, euroriding, of anatomica zadels op liggen, daar heb ik nooit geen problemen mee en die zitten verder prima, heb ik stille beenligging en zit goed in het zadel, geen voor over gekantel.
Nu vrees ik dat ik een (dure) impuls aankoop gedaan heb, ik was toen allang blij dat ik van m'n oude zadeltje af was.
Nu ga ik volgende week met de zadelpasser om de tafel te zitten om te kijken of ik het zadel nog kan omruilen voor een uit dezelfde prijsklasse, eventueel met bijbetaling( tot 100 euro)
Hebben jullie nog suggesties voor andere dresuurzadels? Mijn eisen zijn wel zachte zit, voldoende wrong(minder dwingend dan het zadel dat ik nu heb..)

Cemlys

Re: Probleem Kieffer Lusitano!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:17

ik heb vroeger nooit problemen gehad met de lusitano. :) vond het wel een fijn zadel. Ik rijd nu met een kentaur medea II. Prachtig zadel, heel makkelijk. kost rond de 900€.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:28

Ik heb vroeger ook wel vaak op dit zadel gereden..
Mn vroegere verzorgpony had er een, nooit problemen mee gehad.
Ik vond het zadel echt heerlijk zitten door de diepe zit.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:59

Ik moet zeggen dat ik het wel een prachtig zadel vind om te zien, en tijdens het rijden geeft het niet al teveel problemen, alleen zodra ik ga doorzitten word het erg.. :=
Heeft iemand van jullie alternatieven uit dezelfde prijsklasse(1.800 euro), die een iets minder gedwongen zit hebben?

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:18

Of een zadel lekker zit is nogal persoonlijk natuurlijk, maar ik blijf die oude KN zadels heerlijk vinden. De zit is juist niet zo heel gedwongen, dat vind ik juist wel prettig, anders krijg ik toch last van spanning.
Ook Ainsley bevalt me wel, diepe zit maar weinig kriewrong

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:19

Ik hoorde trouwens dat Zaldi zadels ook heel fijn zijn, en niet idioot geprijst. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:28

Helaas heeft mn zadelpasser geen Zaldi.. heb ook al gehoord dat die zadels wel aan te raden zijn..
Verder heb ik ook naar passiers gekeken, helaas vind ik de zitting daar echt te hard van

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:19

En als je nu eens les vraagt van iemand die heel erg op houding/zit let kijken wat die ervan zegt en of het dan niet beter wordt? Aan ieder zadel moet je wennen, vooral aan degene waar je wat meer in een bepaalde houding gedwongen wordt. Heb zelf ook pas vier weken mijn zadel en begin nu pas lekker te zitten en mijn houding terug te vinden. Heeft gewoon even tijd nodig.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 11:31

Het zadel heb ik nu zo ongeveer 5 maanden? ik naast mijn 1 keer in de week priveles ook 2 keer in de maand zitles, en werk heel veel aan mijn houding.. Verder rij ik dus veel zonder zadel en zonder beugels voor wat meer op m'n kont te gaan zitten en voor mijn beenligging..
Eerst dacht ik dat mn kont te dik was voor het zadel ofzo, het is een 18 inc. en weeg zelf 70 kilo, de zadelpasser zegt ook dat het daar niet aan ligt.
Ik ben er dus van overtuigt dat dit niet het juiste zadel voor me is, en ik wil me goed orrienteren voordat ik m'n zadel omruil.. Dat ik niet weer een enorme miskoop heb :o

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 11:54

Albion? Topzadels, het goedskoopste model is 1800,00 euro en heeft niet zo'n gedwongen zit. Stübben dito fijne, en erg goede zadels en ook niet zo'n gedwongen zit.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 13:54

Dankjewel!
ik ga eens op internet kijken, nog nooit van gehoord eigenlijk

milkystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:32

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:06

Ik baal er ook nogal van, vooral omdat ik altijd hele goede ervaringen heb gehad met Kieffer..
Wat zijn jou ervaringen met hulsebos? makkelijk aan te passen?