Welke zadels kunnen jullie aanraden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angie_ke

Welke zadels kunnen jullie aanraden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 18:25

Ik heb nu 2 merens ruintjes aangeschaft waar we in de toekomst, samen met m'n New Forest merrie, graag begeleide buitenritten zouden willen met maken.
Momenteel staan ze ietsjes te mager, dus eens ze weer wat op gewicht zijn zou ik zadeltjes aanschaffen.
Uiteraard laat ik een zadelmaker komen om er enkele te passen... Maar ik zou graag vooraf al even weten wat er zoal wordt aangeraden.
Mijn New Forest heeft een Wintec wide, ik gok dat de Merens ook niet van de smalste zullen zijn...
Ik ben dus op zoek naar een zadeltje van max. 500 € voor de iets bredere paardjes. Veelzijdigheid of eventueel western/endurance overweeg ik ook (omdat het toch om dagelijkse buitenritten zou gaan).
Ik had al even gezocht op Wintec westernzadel maar vind er niet zo veel reacties over. Boomloos niet aub :)

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:50

Das duidelijk :')

bonte_bente

Re: Welke zadels kunnen jullie aanraden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:56

knight rider heeft leuke kunststof zadels ook met wide boom ong 225 euro..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:39

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 06:11

Idd, ik ben wel degelijk op zoek naar een zadel tot max. 500 €... Het zijn tenslotte 2 paarden :+

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:49

prints schreef:

Ik denk dat de Knight Rider Neptunes niet gaat passen als ze aardig breed zijn. De bomen zijn namelijk niet zo breed, wel een erg lekker zadel trouwens :P Ik heb hem ook. Ik zou gewoon voor een goede wintec gaan, en anders misschien voor een A-merk 2ehands?? :D

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:37

Wintec wide? Die gaan ook redelijk breed en nieuw kosten ze max €590. Waarom wil je niet boomloos :o Ik riep ook altijd 'nee niet boomloos!' tot ik er vorige week op eentje ging zitten... Nu zondag komen ze mijn nieuwe boomloze zadel passen, ideaal voor buitenritten!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:43

omdat er meerdere soorten mensen op deze paarden zullen gaan rijden denk ik. En merens zijn (over het algemeen) heerlijk rond, wat dus voor een leuke schuifpartij van het zadel kan zorgen. Een ander punt is denk ik dat boomloze zadels niet echt geschikt zijn voor mensen van 75+ kilo vanwege de drukverdeling.
Haar keuze staat iig vast, boomloos is geen optie voor haar.

Colt @ bokt heeft een wintec western (gehad) voor info zou je haar kkunnen vragen.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:15

ma_rie_tje schreef:
omdat er meerdere soorten mensen op deze paarden zullen gaan rijden denk ik. En merens zijn (over het algemeen) heerlijk rond, wat dus voor een leuke schuifpartij van het zadel kan zorgen. Een ander punt is denk ik dat boomloze zadels niet echt geschikt zijn voor mensen van 75+ kilo vanwege de drukverdeling.
Haar keuze staat iig vast, boomloos is geen optie voor haar.

Colt @ bokt heeft een wintec western (gehad) voor info zou je haar kkunnen vragen.

Idd, vroeger wou ik het enigzins nog proberen maar ik heb er ooit met m'n zadelmaker over gesproken en die raadde boomloos af...
Nu mag ik nog zoveel goede reacties lezen over boomloos, ik ben op dat gebied toch geneigd een zadelmaker te volgen.
Er zullen idd meerdere mensen op gaan rijden en wss ook trektochten met gedaan worden, dus dan heb ik toch liever een goed passend boomzadel zodat de druk perfect verdeeld is.
Ik denk dat ik er m'n Wintec Wide eens ga opleggen zodra ze op gewicht zijn, zodat ik toch een beetje een idee heb van boommaat enzo.
Een gewone Wintec paste op m'n merrie niet omdat het kussenkanaal niet breed genoeg was, kan goed zijn dat dit bij deze dikkies dus ook het geval gaat zijn :+
Een tweedehands A merkje zie ik wel zitten, maar hier in België vind je er al bitter weinig en dan al zeker niet in de boommaten die ik nodig heb... (m'n merrie heeft 35).
Met tijd overweeg ik wel een Massimo, maar momenteel heb ik er het budget niet voor (het zijn der natuurlijk 2 he :o ).

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 11:47

XClairetje schreef:
prints schreef:

Ik denk dat de Knight Rider Neptunes niet gaat passen als ze aardig breed zijn. De bomen zijn namelijk niet zo breed, wel een erg lekker zadel trouwens :P Ik heb hem ook. Ik zou gewoon voor een goede wintec gaan, en anders misschien voor een A-merk 2ehands?? :D

uuhm sorry ik denk niet dat wij hetzelfde zadel in gedachten hebben...
het zadel wat ik bedoel is net 1 jaar op de markt en ligt perfect op onze brede tink haf en belg.....
de grootste boom van de wintec is zelfs nog smaller als die van knightrider.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 12:27

prints schreef:
XClairetje schreef:

het zadel wat ik bedoel is net 1 jaar op de markt en ligt perfect op onze brede tink haf en belg.....

Noemt die Knight Rider Neptunes? Ik zou 'm wel graag eens bekijken op internet dus laat je iets weten?

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 12:54

prints schreef:

oh wist ik niet! Ik had dan nog het oudere model! Maar de KnightRider Neptunes zit in iedergeval heel lekker :D

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:10

Afbeelding

schaam schaam het is dus toch de neptunes maar wij hadden vorig jaar een van de eerste zadels|?????? tja zal wel
hebben er 3 liggen en weet ik niet hoe ze heten..

maar goed deze bedoel ik en Xclairetje dus

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 18:12

Hebben die een beetje een breed kussenkanaal of zijn ze zoals de gewone wintecs?

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:36

ik kan mijn hand ertussen steken.. :D

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:36

zonder duim dan. :P

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 21:16

Op mijn eigen merens heb ik een bates, ligt super, zit super. De bates is eigenlijk de lederen versie van Wintec en uit ervaring weet ik dat wintec op de meeste merens ook goed ligt. Ook thorowgood past vaak wel redelijk (al vind ik dat persoonlijk ***zadels maar da's persoonlijk)
Over de KR ben ik iets minder te spreken maar ook dat is persoonlijk.

Kortom als je voor jou budget wilt zoeken zou ik voor wintec gaan, mede doordat je al aangeeft dat je heren nu nog wat schraal zijn en in het werk straks wat breder zullen worden kun je dit verschil opvangen door je wisselbare kopijzer (kussenkanaal blijft gelijk maar is lekker breed)

Offtopic: foto van je kerels? :)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:32

@inkepink : Ik heb net het tegenovergestelde meegemaakt. Wintec past bijna nergens echt goed op (veel klapperzadels enz.). Thorowgood heb ik best goede ervaring mee paste ook prima. En Knight Rider de lederen versies vind ik niks, maar ik hoor veel positiefs over de verstelbaren kunststof versie.

Verder adviseer ik TS de harry's horse zowel leder als kunsstof hebben deze verstelbaren boom (ik heb helaas geen ervaringen). Of de Wembley zadels, ik ben echter wel bang dat deze niet breed genoeg verstelbaar zijn. Vond het wel fijne zadeltjes voor het geld (in tegenstelling tot sommige duurdere).

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 08:59

inkepink schreef:
Op mijn eigen merens heb ik een bates, ligt super, zit super. De bates is eigenlijk de lederen versie van Wintec en uit ervaring weet ik dat wintec op de meeste merens ook goed ligt. Ook thorowgood past vaak wel redelijk (al vind ik dat persoonlijk ***zadels maar da's persoonlijk)
Over de KR ben ik iets minder te spreken maar ook dat is persoonlijk.

Kortom als je voor jou budget wilt zoeken zou ik voor wintec gaan, mede doordat je al aangeeft dat je heren nu nog wat schraal zijn en in het werk straks wat breder zullen worden kun je dit verschil opvangen door je wisselbare kopijzer (kussenkanaal blijft gelijk maar is lekker breed)

Offtopic: foto van je kerels? :)

Je bedoelt dus ook de gewone wintecs en niet de wide? Als ze niet te veel uitzetten zou dat best kunnen, alleen vind ik de breedte van het kussenkanaal een beetje smal?
Dat probleem had ik toch bij m'n merrie, maar het blijft afwachten wat voor uiteindelijke bouw de merensjes zullen hebben.
Foto heb ik nog niet nee ;) Ze komen pas in april naar ons toe, ik ga morgen wel nog eens gaan kijken en ik ga proberen een aantal foto's te nemen maar ze zitten momenteel nog in hun wintervacht dus ubercharmerend zien ze er nog niet uit ;)

LovesHerPony schreef:
@inkepink : Ik heb net het tegenovergestelde meegemaakt. Wintec past bijna nergens echt goed op (veel klapperzadels enz.). Thorowgood heb ik best goede ervaring mee paste ook prima. En Knight Rider de lederen versies vind ik niks, maar ik hoor veel positiefs over de verstelbaren kunststof versie.

Verder adviseer ik TS de harry's horse zowel leder als kunsstof hebben deze verstelbaren boom (ik heb helaas geen ervaringen). Of de Wembley zadels, ik ben echter wel bang dat deze niet breed genoeg verstelbaar zijn. Vond het wel fijne zadeltjes voor het geld (in tegenstelling tot sommige duurdere).

De HH heb ik ooit geprobeerd en daar ben ik echt niet over te spreken, toen ook een zadelmaker laten langs komen en die vond ze zelf ook slechte wintec namaak... Hij wil ze geeneens meer verkopen...

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 12:09

Wintec is voor jou denk ik echt de beste keuze, niet zo moeilijk in onderhoud, zit prima en als er om een of andere reden nog wat aan hun ruggentjes veranderd en of ze meer bespiering krijgen kan je dit makkelijk oplossen door de boom te veranderen.
Verder ben ik zelf niet te spreken over HH of de knightrider neptunes kan ik je ook niet aanraden.. kwalitatief heel slecht zadel, snel slijtage plekken en wil nog wel eens klapperen aan de achterkant..

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 13:22

Goed, dan zijn we eruit :D Mei/Juni ga ik de Wintec western, de gewone vzh en de wide laten passen :)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:21

de wintec western is bijna alleen maar verkrijgbaar in de normale maat, kan bijna wel zeker zeggen dat die te smal gaat zijn, ook kan je helemaal niets aanpassen aan een westernzadel.
Heel misschien kan het zijn dat als je geluk hebt de brede versie van de wintec western wel past, alleen dan moet je die wel ergens zien te vinden en dat is echt lastig, en onmogelijk als je ook nog wilt dan die gepast word..

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:30

Veel succes met het passen van je zadels, en met je nieuwe paardjes natuurlijk :9

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 12:55

biancavos schreef:
de wintec western is bijna alleen maar verkrijgbaar in de normale maat, kan bijna wel zeker zeggen dat die te smal gaat zijn, ook kan je helemaal niets aanpassen aan een westernzadel.
Heel misschien kan het zijn dat als je geluk hebt de brede versie van de wintec western wel past, alleen dan moet je die wel ergens zien te vinden en dat is echt lastig, en onmogelijk als je ook nog wilt dan die gepast word..

Dat is geen probleem hoor, ik kan aan de wide versie geraken en mag 'm ook laten passen :)