Chip in zadel meerwaarde bij aanschaf?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft het voor jou meerwaarde?

Ja, en een zichtbaar teken is geen probleem
13 (36%)
Ja, maar zonder zichtbaar teken
14 (38%)
Nee
9 (25%)

Totaal aantal stemmen: 36

Nijn

Chip in zadel meerwaarde bij aanschaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 12:01

Zou voor jullie bokkers het een meerwaarde hebben als er een chip in het zadel zit ter identificatie/bewijs als je een nieuw zadel koopt?
Het gaat hier niet om een chip in de vulling in de kussens zoals we die al kennen maar om een chip in de boom te zetten.
Chips in de wol kunnen makkelijk verloren gaan met het opvullen, zeker gezien ze ter grote zijn als een rijstkorrel.
Ook als het zadel gestolen wordt en ze willen zeker weten dat het chip vrij is, is het makkelijk om de vulling er uit te halen.
Willen ze de chip uit de boom halen zullen ze het hele zadel open moeten halen en de chip uit de boom verwijderen, veel werk dus.

De volgende vraag is als dat voor jou meerwaarde heeft of je het dan een bezwaar vind dat er zichtbaar op het zadel een teken komt te staan dat het zadel een chip heeft. Er zal dan sowieso een zadelhoes bijkomen voor over je zadel met hierop ook kenbaar dat het om een gechipt zadel gaat.
Denk aan een rood merktekentje op de achterkant van je lepel zodat het duidelijk is dat het om een gechipt zadel gaat.

Ik ben erg benieuwd wat jullie van het idee vinden en naar suggesties.
Als je de poll invult hoop ik dat je in het topic ook een reactie wilt achterlaten :)

draaakje

Re: Chip in zadel meerwaarde bij aanschaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:05

ikzelf heb geen duur zadel, dus zou het denk ik in verhouding vrij prijzig zijn. aan de andere kant, mijn zadel is me veel waard, want het zit heerlijk en past perfect op mijn paard...
lastig. denk dat als ik een nieuw zadel zou kopen en mij de keuze werd gelaten en het is goed te betalen (in verhouding met het zadel) dat ik wel interesse zou hebben.
(scheeld wel dat onze zadels thuis liggen en niet op een pension stal)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:20

Aangezien er weinig respons op komt vraag ik me af of een chip überhaupt meerwaarde voor jullie heeft?
Zo nee, waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:24

ik vind het geen meerwaarde hebben, ik vind die chip een beetje nutteloos. Het komt bijna nooit voor dat gestolen zadels worden terug gevonden maar aan de andere kant, met doorverkopen zou het juist erg handig zijn. Bijv: Ik koop van nijn een zadel die zij heeft gestolen maar die gechipt is dan zou ik er wel achter kunnen komen dat hij gestolen maarja moet je ook een chiplezer hebben

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:28

Is een dergelijke chip dan uitgerust met GPS zodat je hem ook kan localiseren dan? Als ik nl een zadel koop, zou ik niet iemand laten komen die de chip kan lezen... Of elke zadelpasser moet zo'n afleesding hebben.

Zonder GPS zou ik er geen belang bij hebben, want dan vind je hem toch niet terug. Duur zadel gewoon verzekeren tegen diefstal... Ookal zit er een chip in, de kans dat hij terug komt is erg klein. En ik vind het ook minder belangrijk dan bij een levend dier met gevoel.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 18:58

Chips met GPS bestaan maar zonder stroomvoorziening doet die niets. Is je batterij leeg moet je 'm dus wel vervangen en dat is dus alles behalve praktisch. Daarnaast zijn dat soort systemen (die gegevens verzenden) vele maten groter dan de ontvangers die we kennen in bijvoorbeeld onze telefoon :)

Het gaat hier overigens om nieuwe zadels, en dus niet om nieuw gekochte 2e hands zadel ;)

honeypopz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:15

hoi, ik zelf vind van wel, als je een duur zadel hebt van 1500 euro dan wil je natuurlijk niet dat deze gepikt worden. En vooral als je op een manege staat of op wedstrijd gaat, je weet nooit wie er slechte bedoelingen heeft en een zadel is niet is waar je er een paar van kunt kopen. dus ik ben helemaal voor het chippen.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:20

Chip geen bezwaar, ook een teken dat aangeeft dat het zadel voorzien is geen bezwaar maar het is wel wenselijk dat de chips via GPS waarneembaar is. Zelf heb ik in al mijn zadels de postcode staan :D

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:26

Lijkt me zelfs goed als je kunt zien aan de buitenkant dat ie gechipt is miss houd dat dieven een beetje tegen.

postcode is ook een slim idee miep

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:36

zoiets spreekt mij niet aan, ik heb wel dure zadels, maar ik rijd geen wedstrijden en er is dus minder kans op diefstal. Verder laat ik mijn zadels bij aankoop wel merken aan het binnenste zweetblad, daar laat ik mijn naam inslaan. Als het zadel dan toch gestolen wordt, lijkt me dat een makkelijkere manier om het te herkennen. Je kan direct aantonen dat het de jouwe is, buiten een chip moet je eerst nog kunnen aantonen...

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 09:47

Het heeft voor mij geen bijzondere meerwaarde. Het gaat er volgens mij vooral om dat er iets 'unieks' aan je zadel is waardoor je na evt. diefstal (en weer terugvinden uiteraard) kan aantonen dat het daadwerkelijk jou zadel is. Ik heb gewoon mijn initialen erin geslagen. Daarnaast hebben een hoop zadels een 'nummer', dat is ook handig om op te schrijven/foto van te maken.

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:09

marieke84 schreef:
zoiets spreekt mij niet aan, ik heb wel dure zadels, maar ik rijd geen wedstrijden en er is dus minder kans op diefstal. Verder laat ik mijn zadels bij aankoop wel merken aan het binnenste zweetblad, daar laat ik mijn naam inslaan. Als het zadel dan toch gestolen wordt, lijkt me dat een makkelijkere manier om het te herkennen. Je kan direct aantonen dat het de jouwe is, buiten een chip moet je eerst nog kunnen aantonen...

Waarom denk je dat je minder kans hebt op diefstal als je geen wedstrijden rijd? Ik ken genoeg mensen waarvan hun zadels e.d. gestolen zijn die nog nooit een wedstrijd hebben gereden :\
Ik neem ook aan dat de chip op naam gezet word/gezet kan worden...

Het lijkt mij een erg goed idee! Heeft voor mij geen meerwaarde omdat ik mijn zadel altijd verzeker tegen diefstal wegens de waarde maar wel extra handig!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:42

tja, misschien omdat ik ze thuis achter slot en grendel heb zitten, gaan ze deze niet zo vlug komen zoeken als in een manege ofzo? Ik dacht dat ze makkelijker op wedstrijd gestolen werden op een verloren moment of zo...
Ik weet nog dat ik vroeger wedstrijd reed en altijd bang was voor mijn zadel en er nu eigenlijk niet meer aan denk dat ie zal gestolen worden

maar het ging hier over een chip en ik vind het veel moeilijker om die te kunnen aantonen als een zadel van jou is, dan gewoon vlug eens te kijken of je naam erin geslagen staat, kan je rap doen lijkt mij. Ik zag ooit iemand met mijn gestolen hoofdstel rondlopen en ik sprak haar daarop aan, ze beweerde dat het geen waar was, ik heb gewoon dat hoofdstel genomen en kunnen tonen dat mijn naam erin stond aan de binnenkant, geen discussie meer mogelijk. Maar een chip in een zadel moet je eerst nog kunnen aflezen...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 09:59

Allereerst bedankt voor de reacties, deze zijn zeer zeker nuttig :)

Je naam in het leer slaan is vrij gemakkelijk ja, maar wat ga je dan doen bij verkoop van het zadel?
Er zal wel een soort registratiesysteem komen met certificaten, maar dat is verder nog in ontwikkeling en nog niet helemaal verfijnt uitgedacht.

Ja een chip aflezen zal inderdaad wat meer tijd kosten, maar als je alleen bijv. aan de onderkant van het zweetblad wat cijfers of letters hebt staan zijn die vrij makkelijk weg te werken.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 14:05

Chippen van je zadel heeft vaak ook een lagere premie tot gevolg.

Als je je zadel gestolen is en je hem ergens herkent MAG je hem volgens de wet niet zelf terug halen. Waarom zou je dat zelf doen als de politie dat ook kan doen? Die zijn ervoor en kunnen degene die gestolen spul gebruikt direct aanpakken wegens heling. VEEEEL effectiver. Een geshipped zadel is door de politie en zelfs door veel veeartsen gewoon uit te lezen op nummer.
Dat nummer correspondeert weer met een naam in een database.

Chippen in de wol lijkt me niet zo effectief.... wol verwijderen en weg chip.....

Chippen in de boom is veel effectiever, je zal de boom moeten slopen om de chip te verwijderen. Als die chip zo geplaatst is dat je heel het zadel moet slopen......

Zou wel eens willen weten hoeveel mensen er door de mand vallen als je voor je de ring in gaat je zadel MOET laten uitlezen/controleren.