[WN] mijn paard krijgt allemaal witten haren op zijn rug(drukplek

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

chrispy

mijn paard krijgt allemaal witten haren op zijn rug(drukplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:18

hoi hoi

mijn paard krijgt allemaal witten haren op zijn rug ;( . zou dit komen omdat mijn zadel niet mee goed licht ??
of zou dit ook kunnen komen door zonders zadel te rijden.
ik hoop dat jullie mij meer kunnen adviseren want in baal er heel erg van. dit zadel heeft altijd nog perfect gelegen nooit ergens plekken van gehad.
er heeft een hele tijd geleden september 2008 een achternicht met haar zadel op mijn paard gereden zou het nog kunnen zijn dat dit daar nog van is ??

groetjes Christel.

CM_

Re: mijn paard krijgt allemaal witten haren op zijn rug(drukplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:21

Gebruik je een dekensingel ?

Die kan bij langdurig gebruik ook voor drukkingen zorgen.

Maar de kans is groot dat idd je zadel niet goed meer ligt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:24

Even je zadel na kijken? :)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:24

Heb je het zadel dat je gebruikt laten aanmeten door een echte pro of heb je er zelf na gekeken en gedacht dat hij goed lag? er is namelijk enorm veel verandert in Nederland als het gaat om de kennis van een goed liggend zadel. Misschien is het een idee om zo wie zo een goeie zadelmaker te vragen eens te komen kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:28

Ik denk dat dit komt doordat je zadel niet past. Heb je het zadel wel gepast bij aankoop? En waar heb je het gekocht?

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:29

@crossmonster ik gebruik geen deken singel rij zonder iets als ik zonder zadel rij ;)

mij oude lesgeefster heeft toen der tijd naar het zadel gekeken en die had er veel verstand van. ik denk inderdaat ook dat mijn paard beedje van vorm is verandert en het daarom ook niet meer goed licht. zou ik een western zadel door elke zadel passer kunnen laten na meten?

Ps. het raare is eigenlijk dat ik nu net een hele tijd zonder zadel heb gereden nu die dit begint te krijgen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:32

hoe rij je zonder zadel?
zonder iets erop, want dan kan je imo geen drukplekken krijgen, of gebruik je iets anders?

ik denk dat crossmonter bedoeld of je ook een deken gebruikt, met daarbij een dekensingel

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:34

ik rij als ik zonder zadel rij zonder iets dus gewoon op de blote rug.
oke ja hij heeft wel een deken op maar daar heb ik geen extra deken singel op liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:35

Het duurt een tijdje voor een nieuwe haar (wit) gegroeid is ;)

Je instructrice had er heel veel verstand van? Dus die heeft een kale zadelboom gepast, een PLIP-systeem toegepast of ze had heel veel ervaring en verstand van met een mal passen?
(zou een grote uitzondering in instructeursland zijn namelijk)

Maar ff gekke vraag misschien: hoe lang heb je je paard al? Ik ben met Milena ook erg geschrokken toen ze de eerste keer van wintervacht naar zomervacht ging namelijk, want zij kreeg ook grote witte vlekken in de vacht. In eerste instantie op en rond de zadelplek, maar later ook aan haar zij. Die bleek niet egaal te zijn, had gelukkig niks met drukkingen te maken.
Dus ik weet niet of je deze tijd van het jaar al eerder met je paard meegemaakt hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:38

Ben idd benieuwd hoe kundig je trainer was met passen.

Wat voor een zadel heb je eigenlijk? Als het zo'n goedkoop zadelmarktzadel is (of andere vergelijkbare zadels) heb je ook al een grotere kans op drukplekken.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:39

neej dat heeft mijn lesgeefster inderdaat niet gedaan ;)

ik heb mijn paard nu zon 7 jaar en heb het nog nooit eerder gezien.

maar waar zou ik dan alles mooi aan kunnen laten meten ?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:39

chrispy schreef:
Ps. het raare is eigenlijk dat ik nu net een hele tijd zonder zadel heb gereden nu die dit begint te krijgen.

Dat is helemaal niet raar, als je zonder zadel rijdt wordt je gewicht niet verdeeld door een zadelboom. Je hele gewicht rust zo ongeveer op de 10 cm² onder je twee zitbeenderen. Het zadel is precies daarvoor uitgevonden, om de rug van je paard niet te beschadigen.
Bovendien heb je dat erg snel, die witte haren, paardenhuid is net zo gevoelig als de onze. Mijn hengsten hebben bv wat witte haartjes in de vorm van hoefafdrukken op de plaatsen waar ze mekaar talloze keren per dag met een hoef raken bij het spelen.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:41

het was inderdaat niet zon duur zadeltje.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 12:41

Bandida schreef:
chrispy schreef:

Dat is helemaal niet raar, als je zonder zadel rijdt wordt je gewicht niet verdeeld door een zadelboom. Je hele gewicht rust zo ongeveer op de 10 cm² onder je twee zitbeenderen. Het zadel is precies daarvoor uitgevonden, om de rug van je paard niet te beschadigen.
Bovendien heb je dat erg snel, die witte haren, paardenhuid is net zo gevoelig als de onze. Mijn hengsten hebben bv wat witte haartjes in de vorm van hoefafdrukken op de plaatsen waar ze mekaar talloze keren per dag met een hoef raken bij het spelen.

dus zou het wel kunnen komen door het zonder zadel rijden ?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:45

Kan best. Ik weet natuurlijk niet of je veel/hoeveel rijdt, met en zonder zadel.
Kijk zeker ook het zadel eens na, een paardenrug verandert continu, dus het kan best zijn dat het vorig jaar paste, en nu niet meer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 12:47

ik heb er eigenlijk nog nooit van gehoord dat je zonder zadel drukplekken kan krijgen?
(natuurlijk wel als je met een pad rijd met beugels, of als je pad niet goed zit)
maar echt helemaal bloot? nooit van gehoord...

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 13:12

ik rij zon twee keer in de week en allebij de keren zonderzadel in het winter seizoen.

maar ik ga mijn zadel is na kijken.
als ik nu ga rijden moet ik dan met of zonder zadel en dan helemaal blood of met pad. of kan ik beter niet meer rijden tot ik een ander zadel heb of de oplossing heb?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 13:28

Ik zou in ieder geval eerst het zadel laten nakijken en er niet meer opleggen, je maakt als het zadel niet goed is alleen maar meer stuk en dat kan een behoorlijk kosten plaatje met zich meebrengen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 14:15

Witte haren kan je ook krijgen door zonder zadel rijden, juist omdat het gewicht niet echt verdeeld word.
Een oude stalgenoot heeft dat ook gehad met haar paard.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:42

Waar zitten de plekken dan precies?
Onder je zitvlak of onder "zadeldelen" zeg maar (bv waar de pommel/cantle op je paard rusten of op de schoft)?
Dat zal je iig een aanwijzing kunnen geven of het door het zadel of juist door het zonder zadel rijden komt.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 13:37

het komt inderdaat door mijn zadel ;)
de plekken zitten precies waar het zadel op de rug rust.
dus het wordt een nieuw zadel.

heel erg bedankt voor jullie hulp :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:13

Goed dat dat uitgezocht is :-) Dat wordt sparen..