Welk zadel voor een tuiger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Welk zadel voor een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 09:36

Fijn dat je de moeite neemt om mijn topic te lezen.

Een half jaar terug heb ik een zadel gekocht voor mijn tuigermerrie en het pas laten maken voor haar rug. Nu blijkt echter dat het eigenlijk niet past en ben ik helaas op zoek naar een (nieuw) dressuur zadel. Het probleem met mijn huidige zadel is dat het door de vlakke rug van mijn merrie achterover ligt (het knelt niet bij de schoft). Om het echt passend te laten maken ben ik zo'n 400,- euro verder (andere keilkussens ed.), zonder de garantie dat ik er dan wél echt lekker in zit.

Mijn vraag is dan dus ook: Is er een bepaald type/merk zadel dat juist geschikt is voor tuigpaarden? Zelf wil ik graag stevige kniewrongen. Momenteel heb ik een passier en ik wil ook graag weer een A-merk er voor in de plaats :)

Alvast bedankt, alle informatie is welkom!!!
M_i_R

aslo

Re: Welk zadel voor een tuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:45

Onze merrie is half tuiger, ook een vlakke rug en lang doorlopende schoft. Probleem is herkenbaar :)
Na diverse zadels (ook met hoge keilkussens achter) geprobeerd te hebben, bleek een Stübben wel goed te liggen. Ondanks dat deze geen hoge kussens heeft. Alle andere helden wat achterover, zakten wat naar links of rechts of gleden naar achteren. De Stübben ligt echter als een huis en mooi horizontaal.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:56

Ik denk dat er niet echt een zadel is wat echt speciaal aansluit bij een tuiger zoals dat er wel is voor bijvoorbeeld haflingers en tegenwoordig friezen.
Tuigers hebben toch allemaal een ander ruggetje.

Ik denk dat je gewoon goed moet zoeken bij de reguliere zadels naar een passende.
Zelf heb ik een Kiefer Wien op mijn tuiger liggen met een smalle boom, maar naar mijn idee is ie eigenlijk net te smal waardoor hij nu niet gebruikt wordt.
Mijn bijrijdster heeft haar wintec 500 er nu op liggen met verwisselbare boom. (Veelzijdigheid)

Ik heb ook een stubben springzadel die fijn ligt, maar helaas stuk is.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 13:33

bedankt voor jullie antwoorden. Ik was er ook niet vanuit gegaan dat er 1 soort 'tuiger'zadel' zou bestaan hoor :) Maar ik kan me voorstellen dat bepaalde merken/types beter aansluiten bij een wat lange, vlakke rug dan andere. Kreeg via PB ook al een suggestie van de Kieffer Wien, k zal er eens naar kijken.

Als nog meer mensen ideeen of tips hebben dan zijn die van harte welkom!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:04

Kieffer zou ik persoonlijk niet aan beginnen. Ik heb voor mijn oudere merrie met rechte rug (waar volgens de geleerden geen passend zadel voor te vinden zou zijn) een aangepast Stubben zadel. Dit zadel heb ik alweer 6.5 jaar en bevalt nog steeds goed. Zadel wordt minimaal 1 keer per jaar nagekeken en opnieuw aangepast.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 18:45

@mistral: bedankt voor je reactie. Zou je ook aan kunnen geven wat er dan mis is met kieffers dat jij er niet aan zou beginnen? Mag ik trouwens ook vragen welk type je hebt van stubben?
Alvast bedankt!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:06

Koeffers hebben over ht algemeen een smal tussen kanaal.
Als je voor een echt A-merk wil gaan en zeker wil weten dat het past, dan zou ik als ik jou was voor een WoW gaan.
zeer grote aanpasbaarheid, ruime keuze in modellen en ook gemakkelijk aanpasbaar bij verandering van de spieren.
Door de lucht in de kussens ipv wol een goede drukverdeling.

Tis een hele investering, maar ik vind het zeker het geld waard :j

Meer info kan je vinden op
http://www.zadelmakerijboer.nl

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:21

M_i_R schreef:
@mistral: bedankt voor je reactie. Zou je ook aan kunnen geven wat er dan mis is met kieffers dat jij er niet aan zou beginnen? Mag ik trouwens ook vragen welk type je hebt van stubben?
Alvast bedankt!

Zijn veel Kieffer zadels die standaard al met een scheve boom uitgebracht worden. Ik rijd mezelf ook kapot op Kieffer zadels daardoor kies ik al niet voor kieffer.

Ik heb de Stubben Scandica en de Stubben Maestoso. De Maestoso is mijn favoriet, dit zadel zit zacht en comfortabel.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 22:51

Kijk, aan een onderbouwd standpunt heb ik veel meer! Dankjewel. De Maestoso had ik inderdaad ook al gespot, en ik m oet zeggen dat het er inderdaad zeer comfortabel uit ziet...

Over een WOW-zadel heb ik ook al na zitten denken. het grootste minpunt geef je zelf ook al aan. Het is niet gratis, en ik ben helaas wel een student :(

Over Ainsley zadels hoor ik hele wisselende verhalen. Sommigen zijn er lyrisch over, en anderen vinden het beroerde zadels. Vooral de Ainsleys met een aanpasbare boom komen er volgens mij niet zo goed vanaf.
KN Symfonie lijkt me ook een fijn type zadel.

Ik hoopte eigenlijk dat er meer mensen waren met vergelijkbare problemen. 'K kan me haast niet voorstellen dat alle andere mensen met tuigers op Bokt óf in één keer een passend zadel te pakken hadden óf niet de moeite nemen om het passend te laten maken :) Dus kom maar op met alle pas- en aanmeetproblemen (en oplossingen!!!).

Nogmaals: bedankt voor de tips tot nu toe.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:57

MISTRAL94 schreef:
Zijn veel Kieffer zadels die standaard al met een scheve boom uitgebracht worden. Ik rijd mezelf ook kapot op Kieffer zadels daardoor kies ik al niet voor kieffer.

Ik heb de Stubben Scandica en de Stubben Maestoso. De Maestoso is mijn favoriet, dit zadel zit zacht en comfortabel.

Hier dezelfde ervaring vwb het kapot rijden op een Kieffer. Met Stübben nog nooit last van gehad, heb al op diverse gezeten. Momenteel hebben we een Tristan DL Extra, heerlijk zadel.

Chess
Woonplaats: een uur rijden van mijn paard en dat heb ik er voor over.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:05

Heb je al wel eens een wintec zadel geprobeerd? Die heeft een verwisselbare boom en past op veel paarden

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:06

Een goed passend zadel ligt niet alleen aan de boom...

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:06

Ik heb een kn op mijn tuiger liggen. Vanwege haar rechte rug in combinatie met haar opwaartse bouw (steile hoge hals) moet ik een zadel hebben waarvan het zwaartepunt/dieptepunt (ik weet niet meer precies hoe de zadelmaker het noemde) aan de voorzijde van het zadel ligt, anders kiept hij achterover. Kn is 1 van de weinige merken die dit heeft.
Kieffers ed kiepen bij die van mij allemaal achterover.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 23:20

Misschien zit ik er naast hoor, maar ik meende altijd dat Wintec niet echt als A-merk werd bestempeld? En verder is bij m'n merrie de boommaat waarschijnlijk het minst grote probleem. Vooral de (tuiger)rug en eventueel schouders zijn lastig.

@judith_irene: Van dat kiepen heb ik nu inderdaad ook last. Jouw merrie heeft trouwens wel een veel sterkere opwaartse bouw dan de mijne, dus wellicht dat andere merken bij mij nog wel mogelijk zijn :)

Lastige bijkomstigheid... Ik heb bruin tuig...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:22

Ik heb met een Ainsley Vanguard op een tuiger gereden. Beestje had haast geen schoft, lange rug en vlakke achterhand. Gevolg: veel zadels gingen schuiven. De Ainsley bleef juist wel goed zitten.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 23:47

Ik zou me niet vast pinnen op een merk... laat gewoon een goede zadelmaker/verkoper langs komen met een stapel zadels en passen maar. Zaken die ook tweedehands zadels verkopen kunnen zelfs vaak je oude zadel terug nemen.

Kan je in deze buurt een hele goede aanraden maar je zit helemaal in groningen en daar ben ik niet bekend. Wij hebben hier een vrouw (Chris Emmers) dat is bijna ongelooflijk die kijkt naar het paard loopt naar de auto en kiest een zadel uit een 20 stuks legt dat erop en dat past 99 van de 100 keer van de eerste keer perfect.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 09:20

Wees maar gerust hoor, die zadelmaker/passer kom sowieso. Met mijn huidige zadel ben ik naar Kootstra geweest om te beoordelen wat er voor mijn paard aan zou moeten veranderen, en voor mijn nieuwe zadel komt waarschijnlijk iemand van de Olde Maten langs.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:23

Wij hebben ook een tuiger, we hebben nu de euroriding Achat, en er ligt echt geen beter!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:38

Ik heb net een Rosner laten verbouwen door de Olde maten(nieuwe boom en opnieuw opvullen).Ik geloof dat het goed zit.... :P
De laatste keer dat ik er op zat kieperde ze me eraf! |(
Toen ik na de verbouw er weer op ging ,flikte ze me hetzelfde kunstje?!
Iemand anders erop gezet en daar deet ze het niet bij,dus ga het vandaag weer uitproberen.....
Had wel het gevoel dat ik steviger zat tijdens de bok,hahahaha. :D
Rosner is dan wel geen A-merk maar toch.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 09:54

Rossners vind ik zelf ook erg lekker zitten. Ik heb echter gehoord dat de bomen ervan vaak scheef zijn of vrij snel scheef worden. In jouw geval is dat dus al verholpen. Zou je me willen zeggen wat het jou in totaal gekost heeft (zowel zadel als vermaakt kosten?) mag ook per PB als je dat liever wilt.
Bedankt!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:46

Het zadel koste mij,tweedehands bij Divoza,650 euro.En het vermaken 250 euro .
En aangezien het voor mijn verzorgpaard is,betaald de eigenaar van het paard dat.
(Mijn merrie is drachtig vandaar dat ik nu op een ander paardje,tuiger, rij.)

jolijnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:53

Ik heb een stübben zadel en mijn merrie heeft zellf ook een HEEL vlakke rug, het is een super zadel en het ligt heel goed op haar rug +:)+