HELP! Welk bit raden jullie mij aan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Milka_love

HELP! Welk bit raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 19:53

Mijn instructeur heeft mij aangeraden om met een tiedheman-Teugel te gaan rijden als ik naar buiten ga. Ik heb hier en daar en ook op bokt een aantal topics gelezen en zie niet veel positiefs? Andere mensen zeggen dat ik een ander bit moet proberen? Ik heb nu een gebroken watertrens maar deze werkt dus duidelijk niet! De reden dat ik een andere bit wil proberen is, omdat mijn paard enorm aan de kletter gaat (alleen buiten) als ik wil doorzitten en/of aangalloperen, de reden is waarschijnlijk dat ze gewoon keihard wil rennen want ze kan eigenlijk nergens van schrikken, en ook als ik haar dan trug wil nemen gaat ze alleen maar harder en harder. Als ze dan zo enorm aan de kletter gaat stopt ze voor geen brug, bocht, weg of wat dan ook?! Aangezien ze een kruising Fries×Tinker van net 8 jaar is, zit er behoorlijk wat kracht in dr. Ik heb al een aantal verschillende manieren geprobeert maar niks helpt ze is Onbestuurbaar?! ;(
Ik wil niet dat er ongelukken gebeuren en zecker niet met mijn paard!

Ik wil graag weten wat julie mij aanraden en vinden wat ik het beste kan doen?! En of ik daarmee alleen buiten moet rijden of dat ik er ook mee kan dressuren?

Alvast bedankt voor de reacties! :D
Laatst bijgewerkt door Milka_love op 26-02-09 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Re: HELP! Welk bit raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 19:59

Wat is de rede dat ze dan aan de kletter gaat? Is het angst, vertrouwd ze de situatie buiten niet, is het gewoon doordrammen/eigenwijs? Ik denk dat je eerst de oorzaak moet vinden van dit probleem. Waarom heeft je instructeur juist dat bit aangeraden?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:00

Heb je het over een thiedemannteugel, of een tiedemanbit? (zijn totaal andere dingen..)

Wat het eerste in mij opkomt: Ga niet galopperen buiten! Hou het (voorlopig) op een drafje en een stapje. Zo hou je haar rustig, en jezelf ook. Zoek het gewoon niet op. Simpel toch?

Ik weet precies hoe het gaat, ik heb ook zo'n draak buiten. in de bak braaf, buiten wil ze alleen maar hard.
Mag ik vragen of ze dit ook in de zomer doet? Mijn merrie is in de zomer namelijk wel heel braaf buiten, alleen als het kouder is is ze (veels te) fris.
Succes ermee! :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:02

Beetje moelijke situatie..
Eerst maar even de reden waarom je paard buiten ervandoor gaat?
Dus angst of frisheid/ettergedrag.
Of gebeurd het als je in galop zit en gaat hij dan steeds harder en harder?
Of is het zomaar opeens?

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:13

Ja , naja je weet mijn mening al eigenlijk.
ik vind een thiedeman maar niks. ik hou niet van hulpteugels
ik zou net zo als Dabo eerst alleen proberen te stappen.
kleine stukjes, steeds iets verder. na een tidje draven en dan
als er een volledig vertrouwen is een galopje doen.
Lukt dat niet zou ik toch aan een ander bitje gaan denken,
die ik al tegen je heb verteld.

Grtz . Roch
(&Destiny &Beau xD)

Milka_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 20:24

ik heb veranderd:

De reden is er niet, ze gaat gewoon... Zomaar opeens ja ?

?????

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:03

Je schrijft: 'als ik wil doorzitten en/of aangalloperen,'
Voorlopig niet doen dus. ;)
Maar doet ze dit in de zomer ook?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:07

Ik reedt met mn vorige paard (tinkerx iets groters en breders) van 6 ook met thiedemanteugel buiten, maar ook dan kunnen ze gigantisch aan de kletter gaan hoor :p

En ook nog eens toevallig op de dijk bij spaarndam haha.

Al is het misschien wel makkelijk om iets eerder te stoppen, maar als een paard echt wil gaan gaat tie.

In elk geval suc6

Milka_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 09:49

Sorry ik ben niet heelemaal duidelijk geweest beetje moeilijk in te schatten zo: Ze gaat rennen wanneer ik bijvoorbeeld onder aan een dijk of op een lang pad waar "voorlopig" nog geen bocht aan komt rijd (ook op korte stukken buiten.) Wanneer ik dan zachtjes probeer aan te draven, maar dr nog wel bij me wil houden, gaan dr oren naar voren, gaat dr kop omhoog en is ze niet meer te houden. De vorige eigenaar heeft amper met haar buiten gereden en ze stond ook altyd op stal. Nu ze bij mij thuis staat, staat ze overdag buiten en snachts binnen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat ze het gewoon supper leuk vind buiten want ze vind alles mooi en interesant.
Maar naar mij luister ze dan niet meer?!
Moet ik iets van een martingaal gaan gebruiken?! Of duss een ander bit?! All is het alleen maar voor de zekerheid?!
(Want alleen stappen buiten gaat niet lukken met haar?)

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 12:26

Dan moet je nog niet buiten gaan rijden. Je kunt een paard niet dwingen om te stoppen met een bit, of je moet t on zn benen binden. Op het moment dat je de teugels strakker vast pakt kan het ook zijn dat ze harder gaat omdat het bit haar pijn doet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:10

Heb je wel eens van de one rein-stop gehoord? Leer die je paard aan :)

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:46

een paard zo gevaarlijk buiten gaat straks ook door het nieuWe bit of hulpteugel heen..dan heb je hem/haar alleen maar nog sterker gemaakt en de Weg terug naar minder scherp bit duurt laaaaaang...

als je perse over de Weg moet(bijv naar een bak bijv),ga dan er naast...

eerst dressuren/gehoorzaamheid trainen,straks (bijv zomer is een mooie tijd)kan je buitenritjes uitbouWen,bijv eerst uitstappen na een flinke les.(dus eigenlijk even van die moeheid gebruik maken).

Milka_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 20:07

[quote="hestejente"]Heb je wel eens van de one rein-stop gehoord? Leer die je paard aan :)[/quote]

Wouw goed idee, heb het opgezocht en ben secker van plan het aan te leren. had er nog nooit van gehoord!
Super! Bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:20

Succes ermee!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:45

Milka_love schreef:
Moet ik iets van een martingaal gaan gebruiken?! Of duss een ander bit?! All is het alleen maar voor de zekerheid?!
(Want alleen stappen buiten gaat niet lukken met haar?)

Nee, je moet geen buitenrit maken.

Dit is niet veilig. Zorg eerst dat je paard luistert, bijv door grondwerk te doen, veel te wandelen etc. om hem te leren dat het veilig is bij jou.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:37

Dames, alsjeblieft zeg, let even op je spelling.
Een one rein stop is een echte noodstop. Dit mag geen basis zijn om mee buiten te gaan rijden, dat is en blijft gevaarlijk. Werk eerst eens aan de basis, grondwerk en wandelen zoals AM hierboven al aangeeft. Dan heb je wat om op te bouwen.