Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)
Jolo schreef:hey Wendy
Kun je niet beginnen met een VZH (mits je daar lekker op zit!) en tegen de tijd dat je in de M dressuur aan bent gekomen en dan niet zou springen opnieuw bekijken of je alsnog een dressuurzadel wil?
Mijn ervaring met bijv. zadelmaker Walter (Enschede) is dat als je, je zadel goed onderhoudt je er bijna niks op verliest als je het over een jaar of 2 weer in zou willen ruilen voor een ander (ik heb zelf na 1,5 jaar hetzelfde bedrag voor m'n dressuurzadel teruggekregen en ken zelfs iemand die er iets meer voor had omdat het zadel een stuk netter onderhouden was dan toen ze het kocht). En dan zou ik hem nu laten komen voor een fijn VZH-zadel.
Aangezien ze nog aardig zal veranderen in bespiering etc loop je toch nog een risico dat je alsnog van zadel moet/wil veranderen.
(en als je echt meer & hoger gaat springen wil je misschien ook weer liever een springzadel ipv VZH. Kom je misschien toch nog aan 2 zadels, maar dat zie je dan wel)
Groetjes!
Antheman schreef:mee eens!Als je paard nu 4 is, kan hij nooit volgend jaar al Z lopen. Een jong paard groeit, krijgt andere bespiering. Zeker wanneer er moeilijke oefeningen gevraagd worden.
Neem een relatief eenvoudig zadel en als je paard de basis kent, en is uitgegroeid, ga je op zoek naar een zadel wat bij jullie past.
.
, als je dan eenmaal M of Z rijdt zou ik pas overgaan op een dressuurzadel, dan is je paard al wat meer gegroeit en kun je een zadel nemen wat bij jullie 2 past, aangezien ze niet meer heel erg hard groeien vanaf hun 5e/6e