Wie dressuurt er in het Z met een veelzijdigheidszadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

Wie dressuurt er in het Z met een veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-09 17:31

Hoi,

Ik weet dat er al vele topics over geschreven zijn maar vraag toch aan jullie wat voor zadel ik het beste kan nemen.
Ik heb een paard dat dit jaar vier jaar wordt. Over een aantal maanden als ze wat beter in de bespiering zit wil ik een nieuw zadel. Ik heb er nu een oud en niet fijn VZH zadel erop liggen maar ben een dressuurzadel gewend sinds 4 a 5 jaar. Dit welliswaar op een fries en ik kan mijn onderbenen niet goed stil houden. Dit is erger op mijn fries maar weet dus niet of dat aan mijn fries ligt of aan het dressuurzadel.
Ik weet nog niet of ik verder ga in de springsport of dressuursport of allebei omdat ik nog niet ben begonnen met springen.
Nu is mijn vraag wat zou ik gaan nemen? een dressuur of VZH zadel? wie van jullie heeft een VZH zadel en dressuurt op vrij hoog niveau? vinden jullie dit kunnen?
Ik vind het niet handig om twee zadels aan te houden omdat ik dan tijdens mijn lessen of thuis van zadel moet veranderen voor het springen.

Annemeik

Re: Wie dressuurt er in het Z met een veelzijdigheidszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:33

Volgens mij staat in het regelement dat vanaf het M een dressuurmatige optoming de voorkeur heeft. Maar volgens mij zijn er wel mensen die in het z rijden met een vz zadel.

roos_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:37

Rij mijn pony met vzh zadel in de klasse z2, maar dit is wel bij de pony's. Het kan best, vooral als je ook wil springen zou ik in jou geval een vzh zadel nemen.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:47

hey Wendy
Kun je niet beginnen met een VZH (mits je daar lekker op zit!) en tegen de tijd dat je in de M dressuur aan bent gekomen en dan niet zou springen opnieuw bekijken of je alsnog een dressuurzadel wil?
Mijn ervaring met bijv. zadelmaker Walter (Enschede) is dat als je, je zadel goed onderhoudt je er bijna niks op verliest als je het over een jaar of 2 weer in zou willen ruilen voor een ander (ik heb zelf na 1,5 jaar hetzelfde bedrag voor m'n dressuurzadel teruggekregen en ken zelfs iemand die er iets meer voor had omdat het zadel een stuk netter onderhouden was dan toen ze het kocht). En dan zou ik hem nu laten komen voor een fijn VZH-zadel.
Aangezien ze nog aardig zal veranderen in bespiering etc loop je toch nog een risico dat je alsnog van zadel moet/wil veranderen.
(en als je echt meer & hoger gaat springen wil je misschien ook weer liever een springzadel ipv VZH. Kom je misschien toch nog aan 2 zadels, maar dat zie je dan wel ;) )
Groetjes!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:49

Ik heb het ook gedaan..(Z2)
Puur omdat ik geen ander zadel heb.
Al moet ik wel zeggen dat wel een meer 'dressuurgericht' vzh zadel was.

Zou voor nu voor een vzh zadel gaan denk ik. Ook omdat je nog niet weet welke richting je op wilt.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 17:57

Wilde jou al aanraden B2bC, maar wist het even niet zeker meer :D

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 18:02

Al zou ik nu persoonlijk voor een dressuur gaan..
heb dan nog een vzh ernaast ;)

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:11

Misschien VSD deze hebben iets langere bladen voor je benen en kun je ook prima mee springen (ik spring er momenteel L mee heb punten voor het M en eveneens dressuur ik ermee)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:32

Als je paard nu 4 is, kan hij nooit volgend jaar al Z lopen. Een jong paard groeit, krijgt andere bespiering. Zeker wanneer er moeilijke oefeningen gevraagd worden.
Neem een relatief eenvoudig zadel en als je paard de basis kent, en is uitgegroeid, ga je op zoek naar een zadel wat bij jullie past.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 14:44

Jolo schreef:
hey Wendy
Kun je niet beginnen met een VZH (mits je daar lekker op zit!) en tegen de tijd dat je in de M dressuur aan bent gekomen en dan niet zou springen opnieuw bekijken of je alsnog een dressuurzadel wil?
Mijn ervaring met bijv. zadelmaker Walter (Enschede) is dat als je, je zadel goed onderhoudt je er bijna niks op verliest als je het over een jaar of 2 weer in zou willen ruilen voor een ander (ik heb zelf na 1,5 jaar hetzelfde bedrag voor m'n dressuurzadel teruggekregen en ken zelfs iemand die er iets meer voor had omdat het zadel een stuk netter onderhouden was dan toen ze het kocht). En dan zou ik hem nu laten komen voor een fijn VZH-zadel.
Aangezien ze nog aardig zal veranderen in bespiering etc loop je toch nog een risico dat je alsnog van zadel moet/wil veranderen.
(en als je echt meer & hoger gaat springen wil je misschien ook weer liever een springzadel ipv VZH. Kom je misschien toch nog aan 2 zadels, maar dat zie je dan wel ;) )
Groetjes!

Hey Jolanthe!
Ja dat is wel een goed idee. Vorige dressuurzadel komt ook bij Walter weg en we ruilen nu nog een ander dressuurzadel denk ik ook in. Walter bevalt mij ook... had ik nog niet zo aan gedacht om het zadel over een paar jaartjes weer in te ruilen.

@t Antheman: het is ook niet de bedoeling om mijn paard volgend jaar al in de Z uit te brengen... En trouwens ik heb bij mijn friese paard vanaf het zadelmak maken al hetzelfde zadel en heb een half jaar terug weer laten kijken of het zadel ivm de bespiering nog goed zat en het zadel lag nog perfect! Het wil dus niet altijd zeggen dat je een nieuw passend zadel moet kopen!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:51

Antheman schreef:
Als je paard nu 4 is, kan hij nooit volgend jaar al Z lopen. Een jong paard groeit, krijgt andere bespiering. Zeker wanneer er moeilijke oefeningen gevraagd worden.
Neem een relatief eenvoudig zadel en als je paard de basis kent, en is uitgegroeid, ga je op zoek naar een zadel wat bij jullie past.
mee eens!

je mag trouwens in het Z met vzh zadel rijden,maar dressuur staat weer netter:P
ik ken wel iemand die er met vzh zadel int z ridjt ( van selano hier op bokt)
nou je gaat er niet minder van rijden hoor,al gaat mijnn voorkeur uit naar dressuurzadel

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 09:41

In het Z moet je natuurlijk doorzitten, dat gaat op een dressuurzadel makkelijker dan op een VZH-zadel, want het heeft een diepere zit. Het staat ook netter als je daar met een dressuurzadel komt als met een VZH.

Een kennis die rijd nu L of M dressuur geloof ik met haar springzadel, gaat ook gewoon goed :) .

Ik zou eerst kijken hoe je paard nog groeit in bespiering etc. , tot die tijd zou ik gewoon een VZH nemen ;) , als je dan eenmaal M of Z rijdt zou ik pas overgaan op een dressuurzadel, dan is je paard al wat meer gegroeit en kun je een zadel nemen wat bij jullie 2 past, aangezien ze niet meer heel erg hard groeien vanaf hun 5e/6e ;)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 10:13

@t vilouma: zoals ik hierboven zei is het niet de bedoeling om het paard in 1 jaar naar het Z te rijden!
Ik vind zelf een dressuurzadel ook wel mooi.

@t MissMIekjee: Ik ben het niet helemaal eens dat doorzitten om een dressuurzadel makkelijker is hoor. Er zijn ook VZH zadels die naar dressuur gaan en een diepe zit hebben. En een paard groeit na zijn 5e a 6e jaar ook door... tot en met 8 jaar groeien ze nog... en bespiering blijft altijd groeien!

Maar bedankt voor alle reacties! :)