Zadel aan laten meten..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Zadel aan laten meten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:43

Ik ga voor mijn paard een springzadel aan laten meten..
Ik ben er alleen nog niet uit welk merk?

Zijn er mensen met ervaringen met een bepaald merk?
Ik zat te denken aan Daaleman, Hulsebos, Pariani, Devoucoux, en Morris & Nolan.
Nog meer opties??

elmiran

Re: Zadel aan laten meten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 01:47

Ik heb een springzadel van Kieffer. Model Ludger Beerbaum. Vind het zelf een heel fijn zadel. Goeie kwaliteit ook.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 07:41

elmiran schreef:
Ik heb een springzadel van Kieffer. Model Ludger Beerbaum. Vind het zelf een heel fijn zadel. Goeie kwaliteit ook.

Maar dat is geen zadel wat volledig op maat wordt gemaakt.
Juist de boom moet speciaal worden aangemeten.. een standaard model gaat niet passen..
En ik kon op hun site niks vinden over een boom op maat...

Annemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:48

Ik denk dat je niet naar een bepaald merk zadel moet gaan kijken, aangezien ieder merk weer zijn eigen eigenschappen heeft (vorm boom, hoe de kussens zijn bevestigd etc) en dus waarschijnlijk niet zomaar elk merk zadel bij jouw type paard zal passen. Het bepalen van welk merk zadel kun je dan ook het beste laten afhangen van wat de zadelmaker het beste bij jouw paard vind passen. Het is immers belangrijker dat je een goed passend zadel hebt dan dat je een zadel hebt met een bepaald merk er op.
Succes!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 08:06

Ik heb er dus zeer recent een goeie zadelmaker bij gehad.

Hij legde uit dat mijn paard een afwijkend model nodig heeft.
Laat ik het even uitleggen.
Mijn paard heeft een normale schoft-hoogte, maar is erg breed. Probleem met reguliere zadels is dat er wel bredere bomen bestaan, maar deze worden doorgaans ook vlakker. Goed voor paarden met weinig of geen schoft, maar dat heeft die van mij wel. Ik moet dus een boom laten maken met een U profiel in het kopijzer.
Daarnaast is mijn paard erg breed in zijn trapeziusspier, en reguliere zadel liggen hier juist met de kussens op.. dat gaat mijn paard straks belemmeren in zijn beweging. Die spieren moeten vrij liggen en dus moeten de kussens veel verder uit elkaar dan normaal.

Die 2 redenen bij elkaar geven aan dat er een maatwerk zadel moet komen, waarbij ook de boom handgemaakt is. Ik zoek niets uit op merk oid, maar het moet wel aanspreken.
Het is een berg geld, dus dan doe ik liever iets wat naar mijn zin is..
Wellicht is dat wat duidelijker.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:24

prestige zadels kunnen ook helemaal op maat/wens gemaakt worden.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 08:26

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:22

swatch schreef:
prestige zadels kunnen ook helemaal op maat/wens gemaakt worden.

Heb jij hier voor mij een link van oid? Of meer informatie?
Op de site van Prestige zelf kon ik er niks over vinden...
(ik heb een prestige waar ik helemaal gek van ben.. maar die past dus niet ;( )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:39

annebe schreef:
Ninon Schutte maakt prachtige op maat gemaakte zadels.
http://www.zadelatelier.nl

Deze heb ik gemaild voor meer informatie..

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 15:42

Ikzelf heb een daaleman en mn instructrice die een M&N zadel heeft die ik ook regelmatig gebruik.
Vind het beide heerlijke zadels van goede kwaliteit.
maar je zult toch echt zelf moeten bekijken waar je keuze naar uit gaat.
Misschien is het mogelijk dat prestige jou favoriete zadel ook aan kan passen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 15:53

Ik heb een M&N in handen gehad. Voelde echt super aan en zag er goed uit.
Zeker een heel mooi kwaliteitszadel.. ik twijfel alleen over de kussens..
Hij had een model bij wat erg dikke kussens had, en daar hou ik helemaal niet van.. ik hou van close contact.
Nu is het wel zo dat dat zadel natuurlijk niet voor mijn paard was gemaakt, dus kan goed vertekenen..

Daarom vraag ik hier voor wat meer informatie, niet alleen van M&N, maar ook andere merken.. :D

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:32

femmefatale1 schreef:
Mijn paard heeft een normale schoft-hoogte, maar is erg breed. Probleem met reguliere zadels is dat er wel bredere bomen bestaan, maar deze worden doorgaans ook vlakker. Goed voor paarden met weinig of geen schoft, maar dat heeft die van mij wel. Ik moet dus een boom laten maken met een U profiel in het kopijzer.
Daarnaast is mijn paard erg breed in zijn trapeziusspier, en reguliere zadel liggen hier juist met de kussens op.. dat gaat mijn paard straks belemmeren in zijn beweging. Die spieren moeten vrij liggen en dus moeten de kussens veel verder uit elkaar dan normaal.

Mijn paard heeft bijna dezelfde bouw als jouw paard, alleen heeft hij wel een gemiddelde tot redelijk hoge schoft.

Ik kon ook niet slagen met confectiezadels. Ik heb toen een Daaleman laten maken. Ik dacht dat meneer Daaleman begrepen had welke de knelpunten in mijn paards bouw zijn, maar jammer genoeg werd het zadel toch verkeerd aangemeten. Zeker in verband met de trapeziusspier.... De kussens lagen er nog gewoon op, terwijl hij uitdrukkelijk had gezegd dat hij speciaal andere kussens ging maken. Niet dus, want het waren standaardkussens.
Kortom: een illusie en héél wat geld armer, ben ik opnieuw opzoek gegaan naar een zadel. En zo kwam ik bij WoW uit! Ik was er aanvankelijk heel sceptisch over, maar voor mij en mijn paard is dit écht het zadel! Qua opbouw van het zadel heb je tig mogelijkheden. Het is juist een kwestie van een deskundige even te laten puzzelen :)
Je kan enorm breed gaan qua boommaat en toch nog voldoende ruimte voor de schoft hebben, de kussens laten de trapezius vrij, én de luchtvulling zorgt voor een goede drukverdeling.
Het prijskaartjes is een nadeel, maar het is wel de moeite waard om er eens over na te denken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:35

Ik heb een close contact dressuurzadel van M&N. Echt een geweldig zadel! Ik heb er pas een paar keer mee gereden en ik ben verliefd. Mijn pony kan veel beter en soepeler galoperen ineens.
De kussens zijn mooi dun en de zit is stevig, maar niet gedwongen. Met de springzadels heb ik geen ervaring helaas.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 18:41

femmefatale1 schreef:
Ik heb er dus zeer recent een goeie zadelmaker bij gehad.

Hij legde uit dat mijn paard een afwijkend model nodig heeft.
Laat ik het even uitleggen.

Die 2 redenen bij elkaar geven aan dat er een maatwerk zadel moet komen, waarbij ook de boom handgemaakt is. Ik zoek niets uit op merk oid, maar het moet wel aanspreken.
Het is een berg geld, dus dan doe ik liever iets wat naar mijn zin is..
Wellicht is dat wat duidelijker.

U profiel is ook mogelijk bij WOW zadels. Ik heb er ezelf (nog?) geen, maar ik hoor er erg goede ervaringen over en het lijkt me verder ook ideaal. Ook is het volledig aanpasbaar.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:05

WOW zadels heb ik idd gezien, en zijn erg handig, maar dat is me nog net even te gek.. :o

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:06

Wat kost een M&N zadel eigenlijk? Toch ook zoiets dacht ik?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 20:08

Een (2e hands) WOW :j
krijg je nooit spijt van 8-)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 20:18

unamie schreef:
Een (2e hands) WOW :j
krijg je nooit spijt van 8-)

OK WOW, maar daar zie ik alleen 2e hands dressuurzadels van te koop.
Als ik em helemaal naar mijn zin wil hebben, kan ik denk ik, net zo goed een nieuwe aanschaffen..
Er moet dan zoveel veranderd worden voor mij, laat staan voor mijn paard..
Of heeft iemand een idee wat de losse onderdelen kosten?

Wat kost een WOW zadel eigenlijk nieuw??
Een M&N is 1850 euro, maar alles is mogelijk tot in detail, ook de U-vorm boom!
Weet alleen niet wat ik van het model moet vinden..
Patrick heeft wel een foto gemaakt, maar ik vind het een slechte foto.. en ik twijfel door de dikke kussens van dat zadel.. ik wil graag dicht bij mijn paard zitten, en niet 5 cm boven zijn rug.

Verder wel een schitterend zadel, eerlijk is eerlijk.. zal em nog wel eens mailen..
Hij zal inmiddels wel gek van me worden.. :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:10

Ben benieuwd..

Zit toch over een WOW na te denken.., en heb Arie Boer een email gestuurd over wat ik zelf zou willen en de prijs van zo'n zadel, uiteraard aangepast aan mijn paard..

Laat em nu maar vlot reageren.. :o

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 22:33

Een bruine WOW kost 2500 euries :oo
Erg duur maar dan heb je ook wat :P
eerlijk gezegd heb ik met andere zadels al zo veel slechte ervaringen gehad en gezien
Je paard veranderd en hup het zadel past niet meer
Of ze meten het zadel (in 80 % van de gevallen) niet goed aan :x
stel dat het zadel niet goed meer past over een half jaar
Dan is je zadel nauwelijks nog iets waard (kijk maar eens op markplaats wat er te koop staat)
Alleen WOW is momenteel goed verkoopbaar en dat is niet voor niets 8-)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 22:49

Heb mail terug van Arie Boer.
Komende dagen heeft hij het erg druk, na het weekend zal hij mij mailen en ea duidelijk maken.. ook prijstechnisch.

Mijn paard is 3,5 en zal nog veel veranderen.. daarom zoek ik een zadel wat langer mee gaat.. en ben helaas toch 'bang' dat ik eindig bij de WOW.. omdat je deze kan blijven aanpassen..

Grr.. even afwachten dus tot ik weer mail heb van Arie..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:58

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:14

@ ts heb voor mijn 3,5 jarige ook de keuze gemaakt voor een wow :) (ja ja je wordt belaagd met wow-aanhangers).
Het is heul diep in de buideltasten, het spaarvarken uitknijpen, maar het is echt een superfijn zadel :j

Daaleman heb ik gehad voor mijn oudere paard. Ook goede ervaringen mee, maar ook hij is er uiteindelijk uitgegroeid en loopt ook met een wow zadel nu :')

Of het wat voor jou en je paard is blijft een kwestie van proberen. Het is voor veel ruiters en paarden een geschikt product, maar er zijn ruiters die er absoluut niet lekker op zitten en er zijn ook paarden die niet fijn onder luchtkussens bewegen. Wat ik begrepen heb is dit wel een kleinere groep, maar het blijft ten alle tijden een kwestie van proberen.
In het topic wat unamie aankaart bevat een aantal verslagen van het passen en het afleveren. Alle links daarvoor staan in de openingspost. Ook in het topic daarvoor staan links naar verslagen in de openingspost :)

Tot slot: Kieffer en een U-profiel ....weet niet of dat mogelijk is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:16

black country wordt ook helemaal op maat gemaakt. heleen Klumper uit almelo is dealer een aanmeter

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:21

Help, ik krijg helemaal een kriebelgevoel bij die WoW zadels! Ik voel nu al dat ik em over een half jaartje aan ga schaffen := (na veel sparen)