[WN] De Startrekk Western. Ervaringen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cynderella81

De Startrekk Western. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 20:52

Hallo allemaal,

ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar nog niet precies gevonden wat ik zoek.
Ik ben namelijk heel benieuwd wie er allemaal een Startrekk western hebben of hebben gehad en wat de algehele ervaringen daarmee zijn. Zit/rij ervaringen, qualiteit van de onderdelen/leer, mate van goed pasbaar maken aan paard etc etc etc.

Ik ben voor mijn (nog groene) rondgeribte Groninger merrie van 1.75 op zoek naar een goed westernzadel waar ze niet binnen korte tijd weer is uitgegroeid.
Mijn voorkeur gaat daarom uit naar boomloos MITS deze je niet in een stoelhouding dwingt qua beugel ophang. (heb in het verleden op mijn oudste merrie wel eens boomloze zadels getest die dat helaas dus wel hadden).

De Freemax western lijkt mij ook wel wat, maar omdat die nog niet leverbaar is zal het momenteel lastig worden om deze zadels te vergelijken.

Roept u maar :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 08:48

Voordeel van de ST is dat middels de kussen je het zadel kunt aanpassen aan de rugvorm. Ook al zitten daar wel begrenzingen aan. Mijn oude merrie met hoge schoft moest de kussen aan de voorkant zo dicht bij elkaar hebben dat het geen mooi gezicht meer was.
Voordeel is dat je zelf de lengte van de zitting kunt aanpassen van 15 tot 16"
Nadeel is weer dat er met verschillende forken gewerkt moet worden om de boel aan de voorkant passend te houden.
Nadeel is ook dat het zadel vrij stug is en minder makkelijk de holling van de rug volgt.

Dit is de nieuwste uitvoering, gaat 1600 euro kosten.
Afbeelding

Ik ben benieuwd op welke boomloze zadels je zoals gezeten hebt.
Van Bob Marshall is bekend dat veel zadels idd een stoelzit hebben, maar lang niet alle modellen en als je net de verkeerde getroffen hebt is het jammer dat je nu meteen het hele merk aan de kant zet.
Als je een nieuwe besteld kan daar met de bouw zeker iets aan gedaan worden nl.

crazycactus

Re: De Startrekk Western. Ervaringen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 09:04

Ik vond de oude versie van de Star Trekk vreselijk!!!! Binnen een half rondje draven was mijn spijkerbroek tot boven mijn knieën opgekropen. Mailtje gestuurd, krijg je als antwoord dat je idd met een spijkerbroek niet in zo'n zadel kan rijden... zuchhtttt hallooo ben cowgirl hoor :P
Maar goed, zie dat je nu ook glad leren uitvoeringen hebt dus dat zal een stuk schelen.
Qua rijden kan ik er eigenlijk weinig over zeggen, behalve dat ik een BM veel lekkerder vond zitten, veel meer contact met je paard.

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 15:34

@Dubbeldun: ik heb een normale barefoot, een normale randolls en een barefoot arizona getest. Vond ik geen van alle een succes vanwege die stoelzit.
Qua BM, dat is eigenlijk totaal niet mijn smaak. Het is een optie als niets anders past, maar liever niet.
Ik vind veel modellen a:veel te druk, we willen een zadel met bescheiden tooling
b:een mega fork/cantle hebben (althans zo oogt het en daar ben ik geen fan van)
c:ik wil liever normale fenders en niet van die rare smalle.

MAAR ik heb nog nooit een BM in mijn handen gehad, of me verder verdiept in de mogelijkheden qua uitrusting, dus wellicht vallen ze in het echie wel mee ;) . Als ik zou moeten kiezen vind ik de endurance en de trailrider nog wel te doen.

Als ik heel eerlijk ben is de Startrekk en de Freemax gewoon ook veel meer een echt westernzadel om te zien, en dat spreekt ons toch meer aan. Dus als één van die goed op mijn merrie zou liggen (dat is natuurlijk wel eerste vereiste) zou ik dat wel heel fijn vinden.

@Crazycactus: rij jij nu nog steeds BM?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:42

@Cynderella81 : ik zie dat je in de Zaanstreek woont. Neem eens kontakt op met Jos (Boktnaam) oftewel de JD-Ranch uit Beets. Daar rijden ze veel op BM's en ik weet zeker dat je welkom bent om daar eens te komen bekijken en proberen :)

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 20:44

Ja dat is best een goed idee Dubbeldun, wilde daar sowieso nog wel eens langs.

Verder nog mensen met ervaringen?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 22:08

@cinderella, heb helaas zelf geen BM maar een vriendin van mij heeft er meerdere en daar mag ik altijd erg graag op rijden.
Als ik een keer geld over heb :P komt er zekerrrrr een BM.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 07:22

Ik heb leren westernrijden op een BM (bij lars_alida@bokt die zijn dealer overigens) en vond het heerlijk! Veel contact met je paard maar nog wel behoorlijk stevig (geen gedoe met glijden enzo wat je nog wel eens hoort van andere merken). Rijdt nu de paarden van een vriendin dus kies niet zelf mijn zadel maar zodra ik voor een eigen paard ga komt er absoluut een BM.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 11:36

Ik kwam net nog een mooi ST tegen op Ebay.de
Ziet er toch niet verkeerd uit :D
Afbeelding

Cynderella81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-09 19:10

Zeker niet vervelend :9 Staan er trouwens nog wel meer op, vind die antieklook ook wel wat hebben.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:19

Ik heb een ST geprobeerd op mijn ruintje, maar kon hem niet passend krijgen met de kussens ... of mijn frustratiegrens ligt laag, dat kan natuurlijk ook :o maar hoe dan ook vond ik het best een "gedoe" om hem aan te passen. Ik heb hem aan iemand verkocht met een Fjord en daar lag hij prima op.

Ik rijd overigens ook BM en dat bevalt me prima, maar je moet wel opletten dat je er een goede (dikke) pad onder legt, vooral als je veel rijdt of veel lange buitenritten maakt. Ik heb nu een Ansur Westernaire in bestelling waar ik erg naar uitkijk!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:15

Ik heb er toendertijd ook naar uitgekekn maar ze zijn nogal prijzig en je kunt ze niet echt uitproberen.
Volgens mij kun je ze in Duitsland wel kopen en betalen en bij niet tevreden krijg je geloof ik 80 % van de nieuwprijs terug, maar wel een duur grapje voor test, en dat was de reden dat ik hem toen neit heb geprobeerd.

Vind ze wel erg mooi en ze hebben meer westernuiterlijk dan de meeste boomloze zadels.