Bit???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nikkieee

Bit???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:17

Hallo,
Ik heb een probleem en ik hoop dat er hier iemand is die me daarbij kan helpen.
Mijn paard is voordat hij van mij werd een hele tijd met een harde hand gereden, en heeft erg harde mondhoeken.
Nou heb ik enkele dagen geleden buiten gereden en omdat hij buiten nogal sterk is (ik heb hem wel in de hand) heb ik hem een pessoa bit ingedaan. Hierop is hij net wat makkelijker te remmen. Toen ik terug kwam van het buitenrijden ontdekte ik dat bij mondhoek een beetje open was (hier hoef ik geen negatief commentaar op , meer informatie hierover kan ik je in pb geven)
Nu heb ik dit een keer eerder met hem mee gemaakt en als ik de dagen hierna blijf rijden duurt eht een eeuwigheid voor dat het weer dicht is, normaal zou ik hem een week vrij geven zodat alles kan herstellen, maar ik heb bijna wedstrijd dus vrij kan ik hem nu niet geven.

heeft iemand een idee voor een heel zacht bit?
of een ander idee om zijn mondhoeken een beetje zachter te krijgen

ik hoop dat iemand mij kan helpen

groeten nikkie

Susanne

Re: Bit???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:04

Persoonlijk vind ik dat je die kapotte mondhoeken netjes moet laten genezen. Een zachter bit erin hangen kan alsnog pijn doen, wondjes aan de mondhoeken zijn erg gevoelig. Een zachter bit en dan alsnog je wedstrijd rijden vind ik echt not done tegenover je paard. Wedstrijden rijden kan je ook gewoon doen als de mondhoeken weer netjes genezen zijn.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:35

tja dat is jou mening
ik hoef ook neit perce voor zijn kapotte mondhoek een zachter bit ,, ik wil gewoon zowieso een zachter bit

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:02

Ik zou er gewoon een dubbelgebroken bitje in doen. Verder misschien beetje vaseline op 't wondje? Dat het wat eerder geneest?
Mijn paard is ook heel sterk/stug, en dat probeer ik er juist uit te rijden. Dus zo min mogelijk met je handen maar meer met je zit en benen rijden...
Ik zou 't even overleggen met je instructie wat hij/zij vindt van zijn smoeltje.

Succes!

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:07

Om de mondhoeken te verzachten zou je uienzalf kunnen gebruiken ook met het bit in. En verder is het het best om het idd gewoon te laten genezen.(dat gaat niet sneller als je er vaseline op smeerd)

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:41

Oh, ik denk wel degelijk dat vaseline het geneesproces van een wondje kan beinvloeden. Smeer het maar is op je eigen wondje. Het gaat dan een stuk sneller over.

Anders kun je ook andere "echte" wondcrème erop doen. Maar lijkt me minder lekker in je mond.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:27

en een tijdje bitloos rijden dan kan het genezen en dan kan je alsnog trainen voor de wedstrijd.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 21:32

daar zat ik zelf ook aan te denken , maar ik weet neit wat voor iets ik zou moeten gebruiken voor bitloos , gewoon met een halster of mijn bit uit mijn hoofdstel halen , heb idd al uierzalf op gedaan , bedankt voor de tips :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:19

Ik heb mijn paard jaren zonder bit gereden, maar door omstandigheden rij ik hem nu tijdelijk met bit. Ik zit echt nauwelijks aan het bit en toch waren elke keer z'n mondhoeken stuk/rauw. Nou bleek dat ik het bit gewoon te laag had hangen. Hij zit nu een gaatje hoger en het probleem is over.

Ik deed trouwens Purol op z'n mondhoeken. Dat werkt super voor mijn lippen, dus voor hem zou het ook wel fijn zijn :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:49

Je kan gewoon rijden op je halster maar mischien kan je bij iemand een hoofdstel tijdelijk lenen ? Of heb je misschien nog een kaptoom voor de longeertraining ? Dan kan je daar ook mee rijden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:54

Citaat:
maar ik heb bijna wedstrijd dus vrij kan ik hem nu niet geven.

Zulke dingen vind ik altijd zo egoistisch. Puur en alleen maar kijken naar jezelf en totaal niet naar je paard.
Je kunt deze wedstrijd gewoon afzeggen en een tijdje later gaan. Wordt je echt niet minder van hoor.

Maargoed, dat wil je dus duidelijk niet.
Dan is de taak aan jou om zoveel mogelijk verlichting te brengen bij je paard.
Dus een goede verzorgende creme en even geen bit erin.
Tijdelijk kun je prima met enkel je stalhalster of iets rijden.

Maar je kunt het beter nu laten genezen en dan pas verder gaan. Als je telkens verder gaat als het net niet genezen is, dan blijf je bezig.