waar leg je je gelpad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laura1705

waar leg je je gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 14:55

Er is vaak veel discussie over hoe je je gelpad gebruikt. Veel mensen zie ik hem tussen het dekje en het zadel leggen, maar volgens mij is het veel beter om het tussen je paard en je dekje te leggen. Graag jullie mening hierover!

Caira

Re: waar leg je je gelpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:57

in de vuilnisbak. Er zijn al zoveel topics geweest en artikelen waarin duidelijk werd hoe slecht een gelpad is voor de rug van een paard.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 14:58

nou nee, ik niet. Op advies van de dierenarts gebruik ik hem toch maar.

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:00

Ik gebruik het ook en leg het tuusen de pad en het zadel

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:02

pad en zadel??? dekje en zadel bedoel je denk ik??

Jeany_Orion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:10

Je kan toch ook een Pad hebben ipv een dekje ;) Ik zou hem tussen sjabrak en het zadel leggen persoonlijk

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:13

ik leg hem tussen shabrak (dek) en zadel, trek daarna de pad omhoog in de kamer en zorg dat er nergens randen zitten waarop het zadel drukt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:20

Het gelpad is er voor om de druk op de rug te verdelen. Die moet je dus als eerste op de rug leggen van het paard zodat die ook echt goed de druk kan verdelen. Daarna komt het dekje en dan het zadel. Aangezien je, je dekje optrekt in de kamer kan een pad die tussen dekje en zadel ligt nooit perfect liggen om de druk te verdelen.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:22

(bij me eigen paard gebruik ik hem niet)

Voor de mensen waar ik voor rij:
Ik leg hem tussen het shabrak en het zadel ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:24

Thats_Me schreef:
Het gelpad is er voor om de druk op de rug te verdelen. Die moet je dus als eerste op de rug leggen van het paard zodat die ook echt goed de druk kan verdelen. Daarna komt het dekje en dan het zadel. Aangezien je, je dekje optrekt in de kamer kan een pad die tussen dekje en zadel ligt nooit perfect liggen om de druk te verdelen.

ook tussen fysiotherapeuten verschillen de meningen hierover. zoals ik hem nu neerleg, geeft bij het paard de meeste drukverdeling. is misschien ook zadelafhankelijk?

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 15:29

de meningen zijn er inderdaad over verdeelt, waar moet ik hem nu neerleggen? Heb zelf de neiging om hem inderdaad tussen dekje en zadel te doen, maar hoorde dus ook dat het direct op de rug beter is. Als je logisch redeneert zal dat wel de juiste plek zijn. (waarom zit er dan aan witte hoes om, wordt zo vies :P)
Zadelafhankelijk, weet ik niet. Ik heb een kieffer veelzijdigheid.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 16:37

nog iemand een mening hierover???

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:41

Gebruik ook een gelpad en leg hem op het paard,en dan een dun dekje, heeft weinig nut om hem bovenop je dekje te leggen daar de pad dan niet correct kan liggen lijkt mij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:41

Ik zou hem rechtsreeks op de rug leggen voor een goede drukverdeling en dan een zadelvorig dun sjabrak gebruiken, dan zie je tenminste nog of hij goed ligt.

Of nog beter, als je een gelpad nodig bent is er iets mis met de pasvorm van je zadel dus laat die ook maar nakijken ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:45

norski schreef:
Ik zou hem rechtsreeks op de rug leggen voor een goede drukverdeling en dan een zadelvorig dun sjabrak gebruiken, dan zie je tenminste nog of hij goed ligt.

Of nog beter, als je een gelpad nodig bent is er iets mis met de pasvorm van je zadel dus laat die ook maar nakijken ;)

dat is lekker kort door de bocht. mijn zadel ligt uitstekend, zowel door zadelmaker als arts als fysio bevestigd, maar paard heeft kissing spines en dit is net ff lekkerder voor hem.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:46

norski schreef:

Norski, heeft niet altijd te maken met de pasvorm van je zadel, mijn paard is gewoon wat gevoeliger op zijn rugspieren en dan is een extra drukverdeling gewoon prettiger, ook al ligt mijn zadel verder prima.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 16:50

Het lijkt mij dat als je de gelpad op de rug legt hij strak over de schoft en de rest van de rug waar hij op ligt is gespannen. We trekken volgens mij niet voor niets al die dekjes omhoog:S?Dus waarom dan een gelpad niet en een dekje wel?:S

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 17:03

mijn zadel ligt ook prima, net door zadelmaker nagekeken.